iOriginally posted by CK
ok, så det var feil og "SAS bryrs eg ikke om nordmenn" når SAS la ned OSL-EWR etter dårlig belegg og høye kostnader med å drive én 767 på OSL, og jammen er det ikke feil når det nå ryktes (ingenting er bekreftet fra management i STO) om at SAS skal forsøke seg på OSL-NYC igjen?? Jeg sliter med å forstå...
Når det gjelder argumentet at KLM er så mye bedre enn SAS skjønner jeg ikke dét heller. For det første har jeg testet begge på long haul, og selv om det er SAS som betaler lønnen min hver måned hadde ikke KLM en sjans på produktet ombord. Etter å ha testet AA, LH, SK og KL over Atlanteren er jeg hetl klar i min dom om at KLM er det klart dårligste alternativet.
Når det gjelder rutenettet, ja KLM flyr fra OSL, TRD, SVG, BGO, KRS og TRF til AMS og så deretter ut i verden. SAS flyr fra de samme byene direkte til CPH og videre ut i verden, men - i motsetning til KLM - kan du reise fra ALLE norske byer (jeg er litt usikker på Fagernes, Røst og Narvik, men ellers alle) til CPH eller OSL og deretter ut i verden med SAS (og/eller Star Alliance)
At SAS nå plutselig ønsker å være "snille" igjen med nordmenn ved å starte opp samme ruta som de la ned for ett år siden virker litt merkelig. Ser ikke ut som SAS helt vet hav de vil. Hvorfor gjorde ikke SAS noe for å finne en tilpassa flytype for over ett år siden når de så at de ikke klarte å få ruta til å gå. Nei de bare la den ned, med begrunnelse over at nordmenn ikke brukte den..... I mange tilfeller ikke så rart da det viste seg å være billigere å fly omvegen via CPH. Når Oslo nå har hatt en direktelinje til USA som viser seg å gå bra, da finner SAS ut at de kanskje burde gjøre noe......og med hånda på hjertet - tviler veldig på at SAS hadde orket relansere denne ruta om ikke det hadde vist seg at andre faktisk får det til.
Kanskej SAS heller burde tenke litt nytt og ikke så gammeldags. Hva med å prøve noe helt nytt fra OSL nå som det allerede er en nonstop forbindelse til EWR? Tror f.eks. OSL-BKK hadde blitt svært godt mottatt, og kanskje en annen by i USA hadde vært bedre enn EWR som nå vil få enda flere seter tilgjengelig enn da SAS alene opererte ruten med A340. Tror SAS at det er kommet så mange nye reisende på strekningen at det plutselig vil gå med 350 seter daglig. Regner med at SAS har sett på mulighetene og konsekvensene av å starte opp denne ruten i krig med CO....dette vil måtte koste SAS penger....istedenfor kanskje å starte en anna rute somsikkert vil gå i minus tilå begynne med men være bedre i det lange løp.
Rutenettet til KLM er veldig bra fra de største og sentrale byene i Norge. Det stemmer at en med SASgruppen kan fly fra Vardø til Madrid om du vil (med 2-3 mellomlandinger).
Helt enig med deg CK at det er ingen som slår SAS gruppen når det gjelder rutenett i Norge.
At du finner at SAS har bedre service enn KLM er vel ikke akkurat uventa. Ikke alltid lett å se ting nøytralt når en er positiv til ett selskap i utgangspunktet, og det gjelder meg også selvsagt. KLM kommer i alle fall veldig bra ut på alle undersøkelser så NOE er det vel KLM gjør rett til andre passasjerer enn deg.
i