SAS OSL-NYC

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Har ikke LH noen ex Sabena A330-200 maskiner som de skal kvitte seg med etterhvert som de får levert flere A330-300?

Kunne dette være en midlertidig løsning for SAS?
 
Virker som SAS vurderer å bytte ut flytyper på alle avgangene fra Skandinavia til USA og da åpner det seg kanskje et anna marked/muligheter for Airbusene til Asia....
Snakkes om å endre flytype far Stockholm og København også etter det jeg forstår.;)
 
Originally posted by LN-AFG
Har ikke LH noen ex Sabena A330-200 maskiner som de skal kvitte seg med etterhvert som de får levert flere A330-300?

Kunne dette være en midlertidig løsning for SAS?

Det var vel de to ex. Swissair maskiner av typen A330-223 du mener:
c/n 309 D-AIMB Lufthansa, tidligere HB-IQM, levert 19.11.99
c/n 312 D-AIMC Lufthansa, tidligere HB-IQN, levert 14.12.99
Begge maskiner har PW4168A, og ikke Trent 772B som SAS har fra før.

I tillegg er det parkert tre A330-200er med CF6, 2x A330-202 tidligere Volare nå Calliope og 1x A330-203 som er en Air France maskin fra 2002. Det er rykter om at en av Iberworlds A330 (en -243) blir ledig i den nærmeste fremtid. Den benyttes i dag av Garuda mellom Jakarta og Tokyo.

Noen A330-300 er for tiden ikke parkert og av A340er finnes det noen få -200er pluss en -541 til Qatar (royal flight).
 
Originally posted by FBU 4EVER
Tror SAS har fått nok av India på en stund.Svärt korrupt system og betaling fra svärt mange agenter bare "forsvant".

Husker det var nevnt, men nå har man da altså billettavregningen der nede. Jaja. Jeg tror man hadde fått til det om man bare gikk nøyere igjennom systemene.
 
Originally posted by EB
Valget av 757 viser vel at man har gått nye veier og kommet frem til bedre løsninger...

Helt enig med deg, bra at det blir sett på nye løsninger som f.eks. kan betjene intercontinentalt fra Norge. Men et artig lite paradoks her er at når CO startet OSL-EWR med 757 var de kjappe med å påstå at langruter ikke kunne bli lønnsomme med så små fly... heldigvis er det lov å snu i tide! ;)
 
Originally posted by Trety
Originally posted by EB
Valget av 757 viser vel at man har gått nye veier og kommet frem til bedre løsninger...

Helt enig med deg, bra at det blir sett på nye løsninger som f.eks. kan betjene intercontinentalt fra Norge. Men et artig lite paradoks her er at når CO startet OSL-EWR med 757 var de kjappe med å påstå at langruter ikke kunne bli lønnsomme med så små fly... heldigvis er det lov å snu i tide! ;)
hele denne saken er litt merkelig...og jeg synes den er litt avslørende for SAS som ikke har klart å tenke nytt eller tatt vare på sine ruter. Er nok mye spill bak galleriet i denne saken.
Men kjempebra at SAS nå ser ut til å se mulightene andre så for vel et år siden. Men vil ikke kalle det nytenkende....den "stjerna" ble utdelt til Continental for lenge siden.
 
Men som vi har sagt tidligere... For et år siden var det ikke økonomi i en slik rute. Nå er det andre avtaler med foreningene som gjør en slik rute mer realistisk.

Men for all del... CO fortjener mange stjerner. De har et kjempebra produkt, bra fly, bra hub og et stort nettverk i USA. Pluss de tenker på oss nordmenn hver dag - hele året! BRA CO!!
 
Originally posted by EB
Men som vi har sagt tidligere... For et år siden var det ikke økonomi i en slik rute. Nå er det andre avtaler med foreningene som gjør en slik rute mer realistisk.

Men for all del... CO fortjener mange stjerner. De har et kjempebra produkt, bra fly, bra hub og et stort nettverk i USA. Pluss de tenker på oss nordmenn hver dag - hele året! BRA CO!!
Mulig dette ansees som nytenkende innad i SAS, men for andre som befinner seg utenfor konsernet, har dette vært en realitet i snart 1 år.;)
 
Alle avtaler er vel ennå ikke helt på plass...Men godt at du er klarsynt og ser at det blir en realitet...:p
 
Ganske sikker på at SAS kommer til å gjøre noe - de har etter min mening ikke et valg.
Om SAS ønsker å være selskapet som skandinaviere skal være stolte av...og beholde sine markedsandeler i hjemmemarkedet (som en til stadig hører er langt lavere enn i andre land) så må jo SAS ha ruter.
 
Selvfølgelig er det viktig at en rute går om 6 måneder. Kundeavtaler er faktisk viktig, og jeg tror ikke det er lett å nå ut til de store firmaene hvis de risikerer å måtte forhandle nye avtaler med andre selskaper etter 3 mnd fordi SAS igjen la ned ruten.
Firmaer har viktigere ting å gjøre enn å bruke tid på forhandlinger hver 3 mnd. Viktig med faste kunder!!
Originally posted by CK
en del ting har endret seg siden sist - pilotene er bedt om å gi innrømmelser (eller hva FBU4EVER?), og planene ser ut til å dreie seg om 757-200 - en maskin som er billigere (leasingratene ligger i følge DN i går på rundt USD 200.000/måned) og mindre enn A330 som gikk på ruten på slutten. Det er klart at SAS (som enhver carrier) ikke er interessert i at CO skal få et fotfeste i sitt hjemmemarked. Men, man åpner ikke en rute for å knekke en konkurrent. For det første er det idioti (og hvis man tror ledelsen i SAS er SÅ korka, har man problemer med sin egen IQ!), og for det andre er det ikke lov. Ethvert seriøst selskap går inn på nye markeder om man tror det er lønnsomt for selskapet, ikke av ønsker om kun å "ta konkurrentene". Og - det er faktisk slik at det som ikke fungerte sist gang, kan fungere en annen gang - under nye forutsetninger.

At SAS har et troverighetsproblem, etter å ha lagt ned 907, åpnet den igjen, og så lagt den ned, og kanskje skal åpne den igjen er jeg til en viss grad enig i - men om du skal reise til New York om to måneder, er du ikke opptatt av om ruten går om seks?? Eller?

jeg synes det er flott om SAS finner det økonomisk forsvarlig å åpne en direkterute OSL-EWR, og hvem vet - kanskje kommer det andre ruter også??
 
Originally posted by KLMNordic
Selvfølgelig er det viktig at en rute går om 6 måneder. Kundeavtaler er faktisk viktig, og jeg tror ikke det er lett å nå ut til de store firmaene hvis de risikerer å måtte forhandle nye avtaler med andre selskaper etter 3 mnd fordi SAS igjen la ned ruten.

Det er sant, men kundeavtalene går som regel ikke på om du skal fly med direkteavganger eller ikke.
 
...... dreie seg om 757-200 - en maskin som er billigere (leasingratene ligger i følge DN i går på rundt USD 200.000/måned)


Vi betaler fortsatt 375' for vaare dyreste ... er'e rart det gikk til h***** ?? :(
Imidlertid er visstnok to 767'er paa gang for rundt 175' hver .....
 
Originally posted by Superhai
Det er sant, men kundeavtalene går som regel ikke på om du skal fly med direkteavganger eller ikke.

Nei, men mange firmaer ønsker å inngå avtaler med selskaper som tilbyr den mest effektive ruten, og da øker ikke akkurat SAS sin anseelse ved å skulle sveive rundt med bl.a. denne ruten slik de har gjort til nå.
Men det reforhandles ikke avtaler i hytt og gevær for det!
 
Back
Top