Dagene flyr og nå er det på tide å oppsummere nesten seks sommeruker på den nordlige halvkule. Det ble en variert og fin ferie - og så er det fint å være "hjemme" i sør igjen etter 12 senger og tilværelse i koffert.
Igjen hadde vi vært heldige å funnet Eurobonus-billetter i C fra SCL. Denne gang til TRF via CDG og CPH. Lite bonustilgjengelighet sørover, men vi kom over en grei enveisbillett i business med Lufthansa via FRA og EZE hvor siste leg til SCL ble operert av LATAM (Premium Economy som ligner på Eurobusiness). Rosinen i pølsa var at jeg allerede i januar fikk brukt våre fire Senator-vouchere og oppgradert til First, så da var det bare å glede seg til sannsynligvis siste reis helt fremme på 747-8. Og det ble virkelig en bra avslutning på ferien. Slenger også på noen bilder fra div. farting i Europa underveis.
Men vi begynner på SCL og turen med Air France til Paris. Denne ruten har perfekt avgangstid fra Europa med sen avgang fra CDG, mens returen egentlig går altfor tidlig tilbake fra Chile. Tidsforskjellen mellom Norge og Chile er seks timer fra april til september, og avgangstiden fra Chile var kl 10:00 med ankomst Paris 06:45. Det betyr at natten i stor grad forsvinner. Vi stod opp grytidlig og satset på en god ettermiddagslur. Det funket bra. Men på turen til Norge i november blir det likevel AF fra EZE med avgang 22:40 og en mer normal natt (den ruten har dagflight sørover).

Vel ombord og ble vi tatt godt i mot av et veldig hyggelig crew. Synes stort sett AF leverer godt over gjennomsnittet på service og mat. A350en som brukes på denne ruten er fra første batch som ble levert til AF (opprinnelig tiltenkt JOON) og har Safran Optima-seter. Dette er de samme som United Polaris. Ikke like hvasse som Stelia Opera-setene med dører som leveres nå, men gode og romslige likevel. Vi valgte "honeymoon"-setene i midten på fjerde rad og da er man godt skjermet fra midtgangen på begge sider.
Avgang litt etter rutetid med en beregnet flytid på 13 timer og 15 minutter. Alltid et fantastisk skue å krysse Andesfjellene like etter avgang. På grunn av potensiell turbulens over fjellene begynner serveringen først når disse er passert. Denne gang var det stille og rolig.

Showtime AF-style. Amuse og bobler.

Forrett. Alt var godt. Glemte faktisk å ta bilde av hovedretten som var havabbor.

It´s a long way home... Men tiden gikk radig med film og litt godt i glasset.

Frokost servert halvannen time før landing, rundt 23:30 Chile-tid. Men etter en god lur var kroppen innstilt på en ny dag.

Bonjour, Paris

Tok ingen bilder fra de korte fightene i Europa. AFs A220 tok oss til CPH og SAS operert av BRAs ATR hoppet oss opp til TRF. Jeg turbopropet meg videre med WF til HAU via BGO, mens bedre halvdel ble igjen i øst for familiebesøk. Norge møtte oss med tropevarme så det ble en perfekt start på ferien.
Fortsettelse følger.
Igjen hadde vi vært heldige å funnet Eurobonus-billetter i C fra SCL. Denne gang til TRF via CDG og CPH. Lite bonustilgjengelighet sørover, men vi kom over en grei enveisbillett i business med Lufthansa via FRA og EZE hvor siste leg til SCL ble operert av LATAM (Premium Economy som ligner på Eurobusiness). Rosinen i pølsa var at jeg allerede i januar fikk brukt våre fire Senator-vouchere og oppgradert til First, så da var det bare å glede seg til sannsynligvis siste reis helt fremme på 747-8. Og det ble virkelig en bra avslutning på ferien. Slenger også på noen bilder fra div. farting i Europa underveis.
Men vi begynner på SCL og turen med Air France til Paris. Denne ruten har perfekt avgangstid fra Europa med sen avgang fra CDG, mens returen egentlig går altfor tidlig tilbake fra Chile. Tidsforskjellen mellom Norge og Chile er seks timer fra april til september, og avgangstiden fra Chile var kl 10:00 med ankomst Paris 06:45. Det betyr at natten i stor grad forsvinner. Vi stod opp grytidlig og satset på en god ettermiddagslur. Det funket bra. Men på turen til Norge i november blir det likevel AF fra EZE med avgang 22:40 og en mer normal natt (den ruten har dagflight sørover).

Vel ombord og ble vi tatt godt i mot av et veldig hyggelig crew. Synes stort sett AF leverer godt over gjennomsnittet på service og mat. A350en som brukes på denne ruten er fra første batch som ble levert til AF (opprinnelig tiltenkt JOON) og har Safran Optima-seter. Dette er de samme som United Polaris. Ikke like hvasse som Stelia Opera-setene med dører som leveres nå, men gode og romslige likevel. Vi valgte "honeymoon"-setene i midten på fjerde rad og da er man godt skjermet fra midtgangen på begge sider.
Avgang litt etter rutetid med en beregnet flytid på 13 timer og 15 minutter. Alltid et fantastisk skue å krysse Andesfjellene like etter avgang. På grunn av potensiell turbulens over fjellene begynner serveringen først når disse er passert. Denne gang var det stille og rolig.

Showtime AF-style. Amuse og bobler.

Forrett. Alt var godt. Glemte faktisk å ta bilde av hovedretten som var havabbor.

It´s a long way home... Men tiden gikk radig med film og litt godt i glasset.

Frokost servert halvannen time før landing, rundt 23:30 Chile-tid. Men etter en god lur var kroppen innstilt på en ny dag.

Bonjour, Paris

Tok ingen bilder fra de korte fightene i Europa. AFs A220 tok oss til CPH og SAS operert av BRAs ATR hoppet oss opp til TRF. Jeg turbopropet meg videre med WF til HAU via BGO, mens bedre halvdel ble igjen i øst for familiebesøk. Norge møtte oss med tropevarme så det ble en perfekt start på ferien.
Fortsettelse følger.