SAS og utfasingen av MD80

Re: Utfasing av MD80 fra SAS

Pappa pratade om att de förmodligen komemr att införskaffas 737NG ifrån leasingbolag för att täcka en komplett utfasning av MD innan den nya ordern läggs på NEO eller 737/797.

Det har jeg vondt å tro. Rett og slett fordi det koster.

SAS har per idag

9 B737-500
3 B737-400
25 MD80

i aktiv tjeneste.

Dersom man velge å erstatte disse med 737NG på leie-basis, så betyr dette at dette må være 737-700/800 siden ingen annen tilbys på åpent marked. Leieratene for disse fly er høy og stabilt.
Forutsetter man at SAS vil ha fly av samme configurasjon i en ok status, så må de ut med ca 200.000 - 250.000 $ / per måned for hver fly de leier. Imot dette står leiekostnader av de 737-400/500 som er lave og faller, pluss minimale kapital-kostnader for de MD80er.

Regner man dette så kan man uten store problemer anta en mer-kostnader av 180.000 $ / per måned for hver fly de leier eller 6,66 Mio USD. Hver måned. I tillegg kommer deposits, som du kan regne til å være ca 20 Mio USD, siden SAS er en relativ sikkert kunde.

Når man samtidlig ser at SAS sliter å fa sin A340 tilbake ikke ikke leier A340/A330 på åpent marked fordi man har ikke nok penger for deposit og leierater, så vil jeg sette store spørsmåls-tegn bak slike rykter. Så lenge balansen og spesielt cash-flow ikke bedrer seg betydelig, så lenge vil vi ikke se store forandringer i flåten.

Jeg for min del forventer at de 3 mellom-distansefly som skål komme tilbake til våren vil være MDer, rett og slett fordi man ikke får sine eks 737-883s tilbake i tida.

Och du, BU, hur kan du förklara då att i princip hela Norwegians flotta kan vara leasad om de flyger 30-40 pax i nya -800 för 299 svenska kronor?

Ja, SAS vil i løbet af 2011 (inden sommeren formodenligt) komme med en strategi for flåden fremtidigt. Herunder udfasning af MD80 og de ældste 737. Men som det ser ud nu så skal de vel flyve mindst indtil 2014.

Nogen der ved hvad planen er med de to tilbageværende MD87'ere. De skal vel ud i år.

Fløj forøvrigt med SE-DIB idag - en tur der sagtens kan ende med at blive min sidste med MD87. Det blev også til et hyggeligt besøg på flightdeck - en værdig afsked med en gammel traver ;)

Pappa pratade om att de förmodligen kommer att införskaffas 737NG ifrån leasingbolag för att täcka en komplett utfasning av MD innan den nya ordern läggs på NEO eller 737/797.

Tok meg i dag tid til å høre igjennom http://storm.zoomvisionmamato.com/player/sas/objects/vb1ad5j2/ og
det sies der at OSL og ARN skal rendyrkes som 737NG baser , og det betyr at fra dd til 2014 skal 8MD og 11 737CL bort til fordel for NG@er så noe materiell må hentes inn.

Jag tror att OSL/ARN kommer bli rena Boeing 737NG baser och CPH blir Airbus A32X & Bombardier bas. För att ersätta ARN baserade MD-80 tror jag det blir begagnade leasade 737-700 & för CPH baserade MD-80 gissar jag på begagnade leasade Airbus A319 som ersättare.

Jag tror att OSL/ARN kommer bli rena Boeing 737NG baser och CPH blir Airbus A32X & Bombardier bas. För att ersätta ARN baserade MD-80 tror jag det blir begagnade leasade 737-700 & för CPH baserade MD-80 gissar jag på begagnade leasade Airbus A319 som ersättare.

Mener da bestemt at jeg har lest her inne at SAS skal kvite seg med sine A319 maskiner. Skal se om jeg finner den tråden igjen.

Det vore trist om så vore fallet! SAS A319/A321 är de bekvämmaste flygplanen i bolagets Narrowbody flotta.
Hade jag fått bestämma hade SAS hela 737NG flotta bytts ut mot nya Airbus A32XNEO under de kommande 10 åren.

Det vore trist om så vore fallet! SAS A319/A321 är de bekvämmaste flygplanen i bolagets Narrowbody flotta.
Hade jag fått bestämma hade SAS hela 737NG flotta bytts ut mot nya Airbus A32XNEO under de kommande 10 åren.

At noe sånt skulle skje er faktisk ikke helt usannsynlig. Boeings nye maskin vil ikke være ferdig på mange år, den er ikke lansert engang, og det er hellet ikke gitt at Boeings nye mellomdistansefly vil være mer økonomisk enn A320NEO.

SAS' fremtidlige flåte kan jo f.eks bestå av:

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900

At noe sånt skulle skje er faktisk ikke helt usannsynlig. Boeings nye maskin vil ikke være ferdig på mange år, den er ikke lansert engang, og det er hellet ikke gitt at Boeings nye mellomdistansefly vil være mer økonomisk enn A320NEO.

SAS' fremtidlige flåte kan jo f.eks bestå av:

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900

Liker forslaget :D

Det er helt tragisk at MD vil bli borte i Scandinavia, og at en eller annen maskin kankje
havner i samme kategori som Dakota. Mye rart som regnes som kulturminner, MD er
definitivt noe som burde holdes i drift. Sitter du foran er det det lydløst å komfortabelt,
sitter du bak er det flott å høre på motorene, trenger ingen i-pod der.

Vi sitter igjen med en haug av drit kjedelige B737 .

Jag vore väl för bra för att bli sant men det vore greit!
OM LH köper SAS är det dessutom högst sannolikt.

SAS framtida flotta med

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900

Kan det bli bättre?

Det vore säkert ett mardröm scenario för DY.
Helt plötsligt blir det DY som har en bränsletörstig, bullrig & outdated...737NG flygflotta.
Kjos snackar ju väldigt ofta om SAS gamla miljöförstörande flygplan...jämfört med DYs moderna, miljövänliga & bränslesnåla flygplan.

Jag vore väl för bra för att bli sant men det vore greit!
OM LH köper SAS är det dessutom högst sannolikt.

SAS framtida flotta med

-A319/A320/A321 NEO

-A350-900

-CRJ900

Kan det bli bättre?

Det vore säkert ett mardröm scenario för DY.
Helt plötsligt blir det DY som har en bränsletörstig, bullrig & outdated...737NG flygflotta.
Kjos snackar ju väldigt ofta om SAS gamla miljöförstörande flygplan...jämfört med DYs moderna, miljövänliga & bränslesnåla flygplan.
Nå kommer jo aldri SAS sin utskifting av flåten til å skje helt plutselig, slik at det er jo en god sjanse for at det skjer noe med DY flåten på den tiden også. Den flåten du skisserer over kan nok neppe skje før tidligst i 2015-16, men med SAS sin økonomi, så lar det seg neppe gjøre å skifte hele flåten med det første.

Mener da bestemt at jeg har lest her inne at SAS skal kvite seg med sine A319 maskiner. Skal se om jeg finner den tråden igjen.

Om man forholder seg til det som ble sagt ved fremlegging av 2010 resulatatet så er det 737NG som gjelder for OSL/ARN. CPH ble det vel ikke sagt noe om.

Det er veldig synd å se at det blir stadig færre MD med SAS-logien på haleroret, men det er samtidig en unngåelig utvikling. Fra et interessemessig synspunkt skulle jeg ønske SAS hadde Boeing 717 i stedet for CRJ-900, men jeg mistenker at økonomiavdelingen hos SAS ikke nødvendigvis er enig med meg i det. :)

Back