SAS og utfasingen av MD-80 -> Og historien videre

Re: Utfasing MD-80

Du menar säkert den här: DC-9-82 c/n 49209/1191 I-DAWS > 9A-CDM > SE-RJP , den kom till Arlanda i april 2010 i Alitalia-målming med Air-Albatros titlar , var avsedd för Air Sweden. Registrering SE-RJP målad på maskinen men endast interimsregistrerad i Sverige. Används nu som övningsobjekt. Bilden togs av Tommy Lakmaker på Arlanda 2010.
 

Attachments

  • SE-RJP.1.JPG
    SE-RJP.1.JPG
    194.8 KB · Views: 2,383
Re: Utfasing MD-80

Jepp, ganske sikkert. Passerte rett over den like før landing på 19L i forgårs. Så ut som den sto parkert rett ved siden av en Caravelle i Finnairs fargeskjema, visstnok noe fra en filminnspilling for mange år siden(?)
 
Re: Utfasing MD-80

Da har gamle OY-KHC fløyet for siste gang. Levert september 1986, så 31,6 år i tjeneste. Denne ble vel levert som en MD-81, så oppgradert til MD-82 i 1997, også til MD-83, antar i 2010 når den ble overtatt av Allegiant

MD Douglas MD83 49436 1303 N427NV Allegiant Air ferried 31mar18 LAS-VCV for part-out & scrap ex OY-KHC

Ditto med SE-RFC, som riktignok aldri var hos SAS med innom Finnair, FlyNordic og Norwegian

MD Douglas MD83 49900 1765 N406NV Allegiant Air ferried 31mar18 SFB-VCV for part-out & scrap ex SE-RFC
 
Utfasing MD-80 -> Og historien videre

Nok en tidligere SAS MD sendt til huggern. Tidligere LN-RMF, en av SAS sine får MD-83, og som vel også var en liten tur innom Scanair, og som har vært hos Allegiant siden 2003 rakk å bli nesten 31 år før det ble slutt

MD Douglas MD83 49556 1415 N862GA Allegiant Air ferried 06sep18 SFB-OPF, for part-out & scrap (+ 49557/1436 N861GA) ex LN-RMF

Ser også LN1436 går, den var også hos SAS. Som LN-RMB/SE-DPI. Også denne en MD-83 og ble nesten 31 år
 
Re: Utfasing MD-80 -> Og historien videre

Dette var SAS’ eneste MD83’ere. Var en tur i Baku med nødhjelp med en hvitmalt RMF 1. juledag 1991 eller 1992. Kom tilbake til Fornebu med lasterommet fullt av russisk champagne. :lol:
 
Re: Utfasing MD-80

I går startet SE-DMD ex. LN-RON på sin tur over til et nytt hjem hos Allegiant Air. Startet som SK9178 med fuelstopp på Keflavik og overnatting i Bangor ME. Fortsetter i dag på sin ferd.

Og denne ser ut til å få æren av å foreta siste MD80-flight for Allegiant i dag, med en rundtur Vegas-Fresno.

Er det da lenger noen ex- SAS MD80 flyvende noen plass?
 
Re: Utfasing MD-80

Ummm ... les hva jeg skriver. ;)

Undskyld mit dårlige norske, men jeg læser det som der ingen ex SAS MD80’er mere er aktive i Allegiant. Men i følge Flightradar24, har der de sidste 3 dage, været 6 stk. ex SAS MD80 Allegiant flights, dertil er SE-DMI/N426NV scheduled til G49450 i morgen den 29.
 
Re: Utfasing MD-80 -> Og historien videre

Siste Allegiant MD80-flight går i dag. Det er fortsatt N417NV (SE-DMD) som er satt opp. Den er noe forsinket, ser jeg.

Det du ser av 9000-flighter er overfløring til siste hvilested.
 
Re: Utfasing MD-80

Og denne ser ut til å få æren av å foreta siste MD80-flight for Allegiant i dag, med en rundtur Vegas-Fresno.

Er det da lenger noen ex- SAS MD80 flyvende noen plass?

Ja, LN-RMP og SE-DIP flyr for Kam Air i Afghanistan.
 
Re: Utfasing MD-80

Ja, LN-RMP og SE-DIP flyr for Kam Air i Afghanistan.

Disse er ikke lenger aktive.

LN-RMN - nå N807TR hos World Atlantic er fortsatt aktiv.

Allegiant N419NV, som var SE-DME, ble i går fløyet fra Birmingham (Alabama) til Blytheville for en C-sjekk. Iflg ferrypilotens post på twitter skal den konverteres til frakter når sjekken er ferdig. Til Everts, muligens?
 
Last edited:
Re: Utfasing MD-80 -> Og historien videre

I tillegg ble N423NV (ex SE-DIY/LN-ROM) ferget samme strekning i går. Skyliner påstår partout & scrap for begge, men vi får se ...

Onset Financial eier både N419NV og N423NV i tillegg til N864GA (LN-RMJ) og N866GA (OY-KHK). De to siste står også i Birmingham og skal muligens samme vei.
 
Last edited:
Back
Top