• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og utfasingen av MD-80 -> Og historien videre

Re: Utfasing MD-80

Du menar säkert den här: DC-9-82 c/n 49209/1191 I-DAWS > 9A-CDM > SE-RJP , den kom till Arlanda i april 2010 i Alitalia-målming med Air-Albatros titlar , var avsedd för Air Sweden. Registrering SE-RJP målad på maskinen men endast interimsregistrerad i Sverige. Används nu som övningsobjekt. Bilden togs av Tommy Lakmaker på Arlanda 2010.
 

Attachments

  • SE-RJP.1.JPG
    SE-RJP.1.JPG
    194.8 KB · Views: 2,383
Re: Utfasing MD-80

Jepp, ganske sikkert. Passerte rett over den like før landing på 19L i forgårs. Så ut som den sto parkert rett ved siden av en Caravelle i Finnairs fargeskjema, visstnok noe fra en filminnspilling for mange år siden(?)
 
Re: Utfasing MD-80

Da har gamle OY-KHC fløyet for siste gang. Levert september 1986, så 31,6 år i tjeneste. Denne ble vel levert som en MD-81, så oppgradert til MD-82 i 1997, også til MD-83, antar i 2010 når den ble overtatt av Allegiant

MD Douglas MD83 49436 1303 N427NV Allegiant Air ferried 31mar18 LAS-VCV for part-out & scrap ex OY-KHC

Ditto med SE-RFC, som riktignok aldri var hos SAS med innom Finnair, FlyNordic og Norwegian

MD Douglas MD83 49900 1765 N406NV Allegiant Air ferried 31mar18 SFB-VCV for part-out & scrap ex SE-RFC
 
Utfasing MD-80 -> Og historien videre

Nok en tidligere SAS MD sendt til huggern. Tidligere LN-RMF, en av SAS sine får MD-83, og som vel også var en liten tur innom Scanair, og som har vært hos Allegiant siden 2003 rakk å bli nesten 31 år før det ble slutt

MD Douglas MD83 49556 1415 N862GA Allegiant Air ferried 06sep18 SFB-OPF, for part-out & scrap (+ 49557/1436 N861GA) ex LN-RMF

Ser også LN1436 går, den var også hos SAS. Som LN-RMB/SE-DPI. Også denne en MD-83 og ble nesten 31 år
 
Re: Utfasing MD-80 -> Og historien videre

Dette var SAS’ eneste MD83’ere. Var en tur i Baku med nødhjelp med en hvitmalt RMF 1. juledag 1991 eller 1992. Kom tilbake til Fornebu med lasterommet fullt av russisk champagne. :lol:
 
Re: Utfasing MD-80

I går startet SE-DMD ex. LN-RON på sin tur over til et nytt hjem hos Allegiant Air. Startet som SK9178 med fuelstopp på Keflavik og overnatting i Bangor ME. Fortsetter i dag på sin ferd.

Og denne ser ut til å få æren av å foreta siste MD80-flight for Allegiant i dag, med en rundtur Vegas-Fresno.

Er det da lenger noen ex- SAS MD80 flyvende noen plass?
 
Re: Utfasing MD-80

Ummm ... les hva jeg skriver. ;)

Undskyld mit dårlige norske, men jeg læser det som der ingen ex SAS MD80’er mere er aktive i Allegiant. Men i følge Flightradar24, har der de sidste 3 dage, været 6 stk. ex SAS MD80 Allegiant flights, dertil er SE-DMI/N426NV scheduled til G49450 i morgen den 29.
 
Re: Utfasing MD-80 -> Og historien videre

Siste Allegiant MD80-flight går i dag. Det er fortsatt N417NV (SE-DMD) som er satt opp. Den er noe forsinket, ser jeg.

Det du ser av 9000-flighter er overfløring til siste hvilested.
 
Re: Utfasing MD-80

Og denne ser ut til å få æren av å foreta siste MD80-flight for Allegiant i dag, med en rundtur Vegas-Fresno.

Er det da lenger noen ex- SAS MD80 flyvende noen plass?

Ja, LN-RMP og SE-DIP flyr for Kam Air i Afghanistan.
 
Re: Utfasing MD-80

Ja, LN-RMP og SE-DIP flyr for Kam Air i Afghanistan.

Disse er ikke lenger aktive.

LN-RMN - nå N807TR hos World Atlantic er fortsatt aktiv.

Allegiant N419NV, som var SE-DME, ble i går fløyet fra Birmingham (Alabama) til Blytheville for en C-sjekk. Iflg ferrypilotens post på twitter skal den konverteres til frakter når sjekken er ferdig. Til Everts, muligens?
 
Last edited:
Re: Utfasing MD-80 -> Og historien videre

I tillegg ble N423NV (ex SE-DIY/LN-ROM) ferget samme strekning i går. Skyliner påstår partout & scrap for begge, men vi får se ...

Onset Financial eier både N419NV og N423NV i tillegg til N864GA (LN-RMJ) og N866GA (OY-KHK). De to siste står også i Birmingham og skal muligens samme vei.
 
Last edited:
Back
Top