BU662
critical mind
Re: Utfasing av MD80 fra SAS
Det har jeg vondt å tro. Rett og slett fordi det koster.
SAS har per idag
9 B737-500
3 B737-400
25 MD80
i aktiv tjeneste.
Dersom man velge å erstatte disse med 737NG på leie-basis, så betyr dette at dette må være 737-700/800 siden ingen annen tilbys på åpent marked. Leieratene for disse fly er høy og stabilt.
Forutsetter man at SAS vil ha fly av samme configurasjon i en ok status, så må de ut med ca 200.000 - 250.000 $ / per måned for hver fly de leier. Imot dette står leiekostnader av de 737-400/500 som er lave og faller, pluss minimale kapital-kostnader for de MD80er.
Regner man dette så kan man uten store problemer anta en mer-kostnader av 180.000 $ / per måned for hver fly de leier eller 6,66 Mio USD. Hver måned. I tillegg kommer deposits, som du kan regne til å være ca 20 Mio USD, siden SAS er en relativ sikkert kunde.
Når man samtidlig ser at SAS sliter å fa sin A340 tilbake ikke ikke leier A340/A330 på åpent marked fordi man har ikke nok penger for deposit og leierater, så vil jeg sette store spørsmåls-tegn bak slike rykter. Så lenge balansen og spesielt cash-flow ikke bedrer seg betydelig, så lenge vil vi ikke se store forandringer i flåten.
Jeg for min del forventer at de 3 mellom-distansefly som skål komme tilbake til våren vil være MDer, rett og slett fordi man ikke får sine eks 737-883s tilbake i tida.
Pappa pratade om att de förmodligen komemr att införskaffas 737NG ifrån leasingbolag för att täcka en komplett utfasning av MD innan den nya ordern läggs på NEO eller 737/797.
Det har jeg vondt å tro. Rett og slett fordi det koster.
SAS har per idag
9 B737-500
3 B737-400
25 MD80
i aktiv tjeneste.
Dersom man velge å erstatte disse med 737NG på leie-basis, så betyr dette at dette må være 737-700/800 siden ingen annen tilbys på åpent marked. Leieratene for disse fly er høy og stabilt.
Forutsetter man at SAS vil ha fly av samme configurasjon i en ok status, så må de ut med ca 200.000 - 250.000 $ / per måned for hver fly de leier. Imot dette står leiekostnader av de 737-400/500 som er lave og faller, pluss minimale kapital-kostnader for de MD80er.
Regner man dette så kan man uten store problemer anta en mer-kostnader av 180.000 $ / per måned for hver fly de leier eller 6,66 Mio USD. Hver måned. I tillegg kommer deposits, som du kan regne til å være ca 20 Mio USD, siden SAS er en relativ sikkert kunde.
Når man samtidlig ser at SAS sliter å fa sin A340 tilbake ikke ikke leier A340/A330 på åpent marked fordi man har ikke nok penger for deposit og leierater, så vil jeg sette store spørsmåls-tegn bak slike rykter. Så lenge balansen og spesielt cash-flow ikke bedrer seg betydelig, så lenge vil vi ikke se store forandringer i flåten.
Jeg for min del forventer at de 3 mellom-distansefly som skål komme tilbake til våren vil være MDer, rett og slett fordi man ikke får sine eks 737-883s tilbake i tida.