SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Var inn i en -400 i går å de hadde fått egene datamaskiner i cokpit, piloten sa at maskinene skulle vær i SAS en stund til.

Leiekontrakten har vel gått ut, uten at SAS har valgt å fornye den, men de tar den vel inn igjen til sommeren, kjenner jeg dem rett ;) Disse 400-maskinene er meget behagelige å reise med, men har forståelse for at SAS faser ut 737 Classics - bare synd det ikke er noen erstattere på vei ...

Leiekontrakten har vel gått ut, uten at SAS har valgt å fornye den, men de tar den vel inn igjen til sommeren, kjenner jeg dem rett ;) Disse 400-maskinene er meget behagelige å reise med, men har forståelse for at SAS faser ut 737 Classics - bare synd det ikke er noen erstattere på vei ...

Den går DUB-OSL som SK9126 i natt, tar av fra DUB 0420 og skal lande på OSL 0640.

Så skal den inn i trafikk igjen, eller fjerne evt SAS utstyr innvendig før den går tilbake til Lessor?

Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?
Og det er vel samme pilotene som fløy over med LN-RCW som skal med LN-BUF til OSL tenker jeg siden departure er fra Dublin klokken 0420, og de skulle lande på SNN rundt 0045. Hvordan i all verden kommer de seg til DUB på knappe 3 timer? bil?

Last edited:

BUF ble malt i DUB, så hvis den fortsatt er i SAS-farger, gir nok svaret seg selv .. ;)

Det er neppe samme piloter. Man planlegger sjelden såpass tett - man er for utsatt for forsinkelser.

Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?

Den skal nok males om i de originale SAS-fargene.

LN-BUF i Dublin inte bara för målning utan också reconfiguration till 165 seats eller vad hade den tidigare ?

LN-BUF i Dublin inte bara för målning utan också reconfiguration till 165 seats eller vad hade den tidigare ?

Jeg skrev tidligere at 737-400 i Braathens-konfigurasjon hadde 165 (164?) seter, men at seteantallet ble redusert hos SAS. Dette ble tilbakevist her på forumet. Hva er riktig?

ALLE -405 hadde 156 seter ved levering til BU. Dette ble endret til 150 før SAS kom inn i bildet, tidspunktet har jeg ikke nøyaktig, men SAS hadde intet med dette å gjøre.

ALLE -405 hadde 156 seter ved levering til BU. Dette ble endret til 150 før SAS kom inn i bildet, tidspunktet har jeg ikke nøyaktig, men SAS hadde intet med dette å gjøre.

Ja, 156 seter var det, mens 737-700 har 134.

Hva slags seter er satt inn i LN-BUF? Om den kommer tilbake nymalt og med nye seter, kan det jo tyde på at leiekontrakten er fornyet.

Som alle -405 (og -505) har den Recaro-seter - typebetegnelse vet jeg ikke - med forbehold om at SAS har gjort en endring her, noe jeg finner lite sannsynlig. Men nå er det vel fire år siden jeg hadde fingrene i disse gamle gode, så...

Om den kommer tilbake nymalt og med nye seter, kan det jo tyde på at leiekontrakten er fornyet.

Varifrån kommer uppgiften om att leiekontraktet för LN-BUF skulle ha gått ut ? Även om det stått så på Skyliner tror jag inte man kan uppfatta det som korrekt.

Varifrån kommer uppgiften om att leiekontraktet för LN-BUF skulle ha gått ut ? Även om det stått så på Skyliner tror jag inte man kan uppfatta det som korrekt.

Jeg har ingen annen referanse enn Skyliner. Uansett kan omlakkering til nye SAS-farger og endringer i setekonfigurasjonen, være et tegn på at SAS vil beholde maskinen en stund til?

Som alle -405 (og -505) har den Recaro-seter - typebetegnelse vet jeg ikke - med forbehold om at SAS har gjort en endring her, noe jeg finner lite sannsynlig. Men nå er det vel fire år siden jeg hadde fingrene i disse gamle gode, så...

Kan det hende at de har satt inn noen flere rader med seter fra en av 500-maskinene som har gått ut?

Last edited:

Uansett kan omlakkering til nye SAS-farger og endringer i setekonfigurasjonen, være et tegn på at SAS vil beholde maskinen en stund til?

Har det varit aktuellt att lämna tillbaka LN-BUF innan leieperioden är slut ?

Beträffande seating så kan säkert någon fysiskt inspektera maskinen i Norge och bekräfta om det nu är 150,156 eller 165 seats installerade. I vilken version flög LN-BUF , hos SAS , före maintenance check i TLV , 150 eller 156 seats ?

Og det er vel samme pilotene som fløy over med LN-RCW som skal med LN-BUF til OSL tenker jeg siden departure er fra Dublin klokken 0420, og de skulle lande på SNN rundt 0045. Hvordan i all verden kommer de seg til DUB på knappe 3 timer? bil?

Jeg fløy med LN-RCW på lørdag fra LHR til OSL og kan uten å tvile underskrive på at den trenger sårt et lakkstrøk - rundt døren vart ikke en eneste av poppene med noe lakk på.

Noen som vet om LN-BUF (B737-405) var lakkert i SAS farger, eller om den var hvit da den kom tilbake fra DUB i går natt?

Fortsatt i SAS tjeneste eller fases ut?

Back