SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

-400 er maskinen med de mest behagelige setene. De blir å se til 'neste generasjon' narrowbody blir innkjøpt og innfaset. Når det blir? Det vet vi ikke .... :p

Er 737-700 og 737-800 maskinene som har blitt levert gjennom fjoråret helt eller delvis ment som erstatning for de gjenværende 737-400 og 737-500 (har SAS forresten ytterligere ordrer på 737 NG), eller er det ett fremtidig prosjekt med narrowbody maskiner som fortsatt bare er på tegnebrettet du sikter til? Isåfall vil vel 737-400 fortsatt bli å se i SAS-farger i en god del år framover?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Ingen kjente 737' i ordre , men det kommer helt sikkert fler 737 inn , for alternativer finnes ikke (uten å starte en a/b diskusjon)
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Problemet for SAS er sitt Credit Ranking, som betyr at man må betale dyrt dersom man ikke kan finansere en større ny ordre fra cash-flow (som man ikke kan per idag). Og selv om man bestiller nå, så er lead-times upent lenge i minst for 737NG. Hos Airbus har i minst to store kunder den ønske å bli kvitt med fremtidlige leveranser.

SAS som operatør har ikke investert en eneste krone i sine 737CL. Dette medfører den skammelig dårlig teknisk regularitæt og ikke minst den upene tilstand som noen av de flyene er i. Dette ble en bevist management feil. Man trodde man kan spare små-penger og fikk en dyr regning etterhvert.
En midlife-update av kabinen etc er fullt mulig for 737CL, men dette tar litt tid og man har ikke så veldig mange MRO leverandører som tilbyr dette i Europa. Disse som gjør, er relativ busy.

Opsjon nummer 3 er å leie eller kjøpe på åpent marked. Det finnes seg en god del 2nd hand maskiner som er tilgjenglige. Men selvsagt ikke i den svært spesielt SAS standard. Her er faktisk brukt-marked for A320 langt mere attraktive og kan gi langt flere sjanser enn den for B737-800, som er relativ tom.

Den mest sannsynlig løsning er denne: Man henter tilbake noen fly (737NG, MD80) som er utleid til bl.a. Spanair. Rett og slett fordi disse fly står på SAS sitt balance-sheet. Dette er den med avstand billigste måte å løse SAS sitt flåte-problem.
I tillegg har SAS garantert låne-avtaler for flere A320 hos Spanair, også disse fly kan teoretisk integreres i SAS flåten, fordi SAS nok en gang har garantert for en finansiell svak datter-selskap leievolum, leietid osv. Samme sko som de B717 som kommer nå inn til Blue1. Samme sko, siden SAS har garantert for leie-kontrakten.

En annen klok løsning kan være å bytte fly med en allianse-partner. SAS har en mikro-flåte av en fly, så har en annen Star-Partner en relativ små flåte av en visst flytype. Det kan være en god mylighet dersom begge partnere vil "streamline" litt...
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

LN-BUD var på ENKB i går

IMG_8732.jpg
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

BRM har slått seg frem i verden og ser nå ut til å fly fintfolk med store seter ...

http://www.abpic.co.uk/photo/1253428/

Det ser ut til at BRR er ute for noe lignende:

http://www.abpic.co.uk/photo/1257835/

Og hva med BRS:

http://www.abpic.co.uk/photo/1253950/
http://www.abpic.co.uk/photo/1248143/

Det kan se ut til et den er omregistrert til N55AZ senere (ifølge airlinerlist).

Er det noen som vet hvem/hva Azizi group er? Bank e.l?
 
Last edited:
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Azizi Investments (LLC) is a Dubai-based architectural and engineering firm that provides project management and design solutions. From high-rise buildings to suburban environments, the company offers uncompromising design standards and mastery of details catering to everyone’s specific needs.
The company’s highly skilled workforce of architects, engineers, interior designers, landscape architects and urban planners has extensive design and supervision experience in the UAE, Qatar, Kingdom of Saudi Arabia, Kuwait, Hong Kong, Singapore, Germany, UK, India, Pakistan, Philippines and Afghanistan.
Azizi Investments is a subsidiary of Azizi Group, a global conglomerate with diverse portfolio covering banking, oil and gas, general trading and philanthropy and plans to venture in mass media and hospitality business.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

OK, det var noe slikt, ja. Og jeg burde vel kunne googlet det fram selv...:google

Så da snakker vi vel "corporate transport", da.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

hvor finner man bruktsider for fly av denne størrelsen ?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Du kan bruke

www.planemart.com
www.speednews.com

Som en grovd indikasjon hva er på marked og hva eierne ikke far plassert :D. En god del deals går via brokers og disse har en tendens å holde seg i bakgrunnen og ikke legge info ut på nett.

I tilleg kan du sjekke hos de diverse leasing-selskaper hva de har i portfolio. Jeg tror du finner de sider av ILFC, GECAS, AerCap osv selv.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Kan se for meg at hver enkelt cl-maskin blir i sas frem til total driftskostnad (drift, maintenance, etc) passerer utgiftene som følger utfasing og erstatning av dem. Eller?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Kan se for meg at hver enkelt cl-maskin blir i sas frem til total driftskostnad (drift, maintenance, etc) passerer utgiftene som følger utfasing og erstatning av dem. Eller?

Nå glemmer du at kapitalkostnadene er lave eller ikke-eksisterende ... Da blir regnestykket fort i favør av eldre maskiner.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Ble litt overrasket over at det dukket opp en notis i Luftfartstilsynets postjournal om at SAS skal kjøpe et fly som de til nå har leaset:

Dok.dato: 25102010
Fra: Simonsen Advokatfirma DA
Sak: LN-BRJ - Eierskifte
Dok: LN-BRJ - overdragelse av MSN 24273 fra BCC Magens Bay Company til SAS Norge AS - Aircraft Bill of Sale
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Personlig får jeg håpe at SAS beholder 400 maskinene lenge.
Et usedvanlig komfortabelt fly så lenge de beholder de setene som står i nå i dag. SAS har jo hatt et godt vedlikehold over alle år, og det KAN jo vaere derfor at de nå kjøper BRJ ?!
Ser man på hvordan disse brukes på korte og mellomlange ruter tror jeg det også er viktig å ha fly med "rett" størrelse, og ikke satse ensidig på f,eks 737-800 som DY gjør.
 
Back
Top