• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Var inn i en -400 i går å de hadde fått egene datamaskiner i cokpit, piloten sa at maskinene skulle vær i SAS en stund til.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Leiekontrakten har vel gått ut, uten at SAS har valgt å fornye den, men de tar den vel inn igjen til sommeren, kjenner jeg dem rett ;) Disse 400-maskinene er meget behagelige å reise med, men har forståelse for at SAS faser ut 737 Classics - bare synd det ikke er noen erstattere på vei ...
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Leiekontrakten har vel gått ut, uten at SAS har valgt å fornye den, men de tar den vel inn igjen til sommeren, kjenner jeg dem rett ;) Disse 400-maskinene er meget behagelige å reise med, men har forståelse for at SAS faser ut 737 Classics - bare synd det ikke er noen erstattere på vei ...

Den går DUB-OSL som SK9126 i natt, tar av fra DUB 0420 og skal lande på OSL 0640.

Så skal den inn i trafikk igjen, eller fjerne evt SAS utstyr innvendig før den går tilbake til Lessor?

Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?
Og det er vel samme pilotene som fløy over med LN-RCW som skal med LN-BUF til OSL tenker jeg siden departure er fra Dublin klokken 0420, og de skulle lande på SNN rundt 0045. Hvordan i all verden kommer de seg til DUB på knappe 3 timer? bil?
 
Last edited:
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

BUF ble malt i DUB, så hvis den fortsatt er i SAS-farger, gir nok svaret seg selv .. ;)

Det er neppe samme piloter. Man planlegger sjelden såpass tett - man er for utsatt for forsinkelser.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?

Den skal nok males om i de originale SAS-fargene.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

LN-BUF i Dublin inte bara för målning utan också reconfiguration till 165 seats eller vad hade den tidigare ?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

LN-BUF i Dublin inte bara för målning utan också reconfiguration till 165 seats eller vad hade den tidigare ?

Jeg skrev tidligere at 737-400 i Braathens-konfigurasjon hadde 165 (164?) seter, men at seteantallet ble redusert hos SAS. Dette ble tilbakevist her på forumet. Hva er riktig?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

ALLE -405 hadde 156 seter ved levering til BU. Dette ble endret til 150 før SAS kom inn i bildet, tidspunktet har jeg ikke nøyaktig, men SAS hadde intet med dette å gjøre.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

ALLE -405 hadde 156 seter ved levering til BU. Dette ble endret til 150 før SAS kom inn i bildet, tidspunktet har jeg ikke nøyaktig, men SAS hadde intet med dette å gjøre.

Ja, 156 seter var det, mens 737-700 har 134.

Hva slags seter er satt inn i LN-BUF? Om den kommer tilbake nymalt og med nye seter, kan det jo tyde på at leiekontrakten er fornyet.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Som alle -405 (og -505) har den Recaro-seter - typebetegnelse vet jeg ikke - med forbehold om at SAS har gjort en endring her, noe jeg finner lite sannsynlig. Men nå er det vel fire år siden jeg hadde fingrene i disse gamle gode, så...
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Om den kommer tilbake nymalt og med nye seter, kan det jo tyde på at leiekontrakten er fornyet.

Varifrån kommer uppgiften om att leiekontraktet för LN-BUF skulle ha gått ut ? Även om det stått så på Skyliner tror jag inte man kan uppfatta det som korrekt.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Varifrån kommer uppgiften om att leiekontraktet för LN-BUF skulle ha gått ut ? Även om det stått så på Skyliner tror jag inte man kan uppfatta det som korrekt.

Jeg har ingen annen referanse enn Skyliner. Uansett kan omlakkering til nye SAS-farger og endringer i setekonfigurasjonen, være et tegn på at SAS vil beholde maskinen en stund til?

Som alle -405 (og -505) har den Recaro-seter - typebetegnelse vet jeg ikke - med forbehold om at SAS har gjort en endring her, noe jeg finner lite sannsynlig. Men nå er det vel fire år siden jeg hadde fingrene i disse gamle gode, så...

Kan det hende at de har satt inn noen flere rader med seter fra en av 500-maskinene som har gått ut?
 
Last edited:
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Uansett kan omlakkering til nye SAS-farger og endringer i setekonfigurasjonen, være et tegn på at SAS vil beholde maskinen en stund til?

Har det varit aktuellt att lämna tillbaka LN-BUF innan leieperioden är slut ?

Beträffande seating så kan säkert någon fysiskt inspektera maskinen i Norge och bekräfta om det nu är 150,156 eller 165 seats installerade. I vilken version flög LN-BUF , hos SAS , före maintenance check i TLV , 150 eller 156 seats ?
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Så også at LN-RCW fløy som SK9127 OSL-SNN i går kveld, skal den kun på C-check, eller skal den også ut av flåten?
Og det er vel samme pilotene som fløy over med LN-RCW som skal med LN-BUF til OSL tenker jeg siden departure er fra Dublin klokken 0420, og de skulle lande på SNN rundt 0045. Hvordan i all verden kommer de seg til DUB på knappe 3 timer? bil?

Jeg fløy med LN-RCW på lørdag fra LHR til OSL og kan uten å tvile underskrive på at den trenger sårt et lakkstrøk - rundt døren vart ikke en eneste av poppene med noe lakk på.
 
Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Noen som vet om LN-BUF (B737-405) var lakkert i SAS farger, eller om den var hvit da den kom tilbake fra DUB i går natt?

Fortsatt i SAS tjeneste eller fases ut?
 
Back
Top