SAS og utfasingen av 737-400/-500

Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Noen som vet om LN-BUF (B737-405) var lakkert i SAS farger, eller om den var hvit da den kom tilbake fra DUB i går natt?

Åter , om vi ska lita på Skyliner , "all-white"

Hvorfor sier du det? Bare BUF som ikke flyr lengre. Alle de 3 andre føy senest i går

-BUF fløy en testflight i går..
Skal vel i trafikk snart?

Den står som stored, og hvis jeg ikke husker feil har den blitt lakkert hvit...

BUF was advertised as available on the marked by its owner for MAR 11. It was grabbed soon...

To formally return the aircraft off-lease, an demo-to-owner (test-)flight is necessary...

Med utgangspunkt i SVG. Hvis man skal prøve å få seg en flight med en 737-400 før det er for sent: Hvilke flighter skal jeg prøve å booke. SK bytter jo ut oppsatte fly rett som det er...

Hadde en svensk tekniker på klapp her om dagen. Han skulle over til OSL og levere BUF tilbake til eier. Alle classic skal ut innen/i løpet av 2013. De er dyre for SAS. Mye snag. De er dyrere enn MD80ene selv om classicene bruker mindre fuel.

Hvis en vil fly SAS B734, så er det nok OSL-LHR, OSL-CPH og OSL-ARN som er plassene å lete først.

Med utgangspunkt i SVG. Hvis man skal prøve å få seg en flight med en 737-400 før det er for sent: Hvilke flighter skal jeg prøve å booke. SK bytter jo ut oppsatte fly rett som det er...

Hvis en vil fly SAS B734, så er det nok OSL-LHR, OSL-CPH og OSL-ARN som er plassene å lete først.

Den ser ut til å være veldig mye brukt på Oslo-København.

Heisann!

Hadde en svensk tekniker på klapp her om dagen. Han skulle over til OSL og levere BUF tilbake til eier. Alle classic skal ut innen/i løpet av 2013. De er dyre for SAS. Mye snag. De er dyrere enn MD80ene selv om classicene bruker mindre fuel.

Dette hoeres ut som en veldig generell kommentar...? Jeg forstaar en MD80 serie i snitt brenner i overkant av 700 lbs/hr mer enn en B737-300 og med dagens fuel priser tilsvarer dette mellom $250-300/hr. Du skal ha mye snags for aa gjoere opp dette... :rolleyes:

Naa kjenner jeg selfoelgelig ikke alle detaljene bak leasing avtaler, motor kontrakter osv., og det er sikkert andre ting som ogsaa spiller inn. Som nevnt tror jeg dett er en feil framstilling og jeg har full tillitt til SAS sin tekniske stab at de kan vedlikeholde disse flyene til et akseptabelt dispatch nivaa.

Dag

Heisann!

Dette hoeres ut som en veldig generell kommentar...? Jeg forstaar en MD80 serie i snitt brenner i overkant av 700 lbs/hr mer enn en B737-300 og med dagens fuel priser tilsvarer dette mellom $250-300/hr. Du skal ha mye snags for aa gjoere opp dette... :rolleyes:

Naa kjenner jeg selfoelgelig ikke alle detaljene bak leasing avtaler, motor kontrakter osv., og det er sikkert andre ting som ogsaa spiller inn. Som nevnt tror jeg dett er en feil framstilling og jeg har full tillitt til SAS sin tekniske stab at de kan vedlikeholde disse flyene til et akseptabelt dispatch nivaa.

Dag

Jeg har ikke greie på dette, men når en mekaniker i SAS sier at det er viktigst å få ut de gamle classicene først, ja da tror jeg det.

Jeg har ikke greie på dette, men når en mekaniker i SAS sier at det er viktigst å få ut de gamle classicene først, ja da tror jeg det.

737CL koster leiepenger, men MD80 star ofte mer eller mindre pa SAS Group balance. Enten direkte eller via datterselskaper.

En komplett utfasing av 737CL kan spare 8-10 Mio SEK per maned, eller ca 100 Mio SEK i ar.

Sa det er ikke sa mye om snag-rates og dispatch reliability, men först og fremst penger. Money talks...

Heisann!

Joda, tviler ikke paa at en mekaniker sa dette og med all respekt saa er det heller ikke sikkert at han eller hun framstilte dette korrekt... :rolleyes:

...Sa det er ikke sa mye om snag-rates og dispatch reliability, men först og fremst penger...

Ja, dette var det poenget jeg ogsaa proevde aa faa fram da jeg mener dette var feil framstilt og det er sikkert andre "gode" aarsaker til at de skal ut foerst... :)

Vi holder paa aa evaluere utfasing av vaare B737-500, UA sine A319/320, samt noen eldre UA B757-200 og det er en rekke vurderinger som maa gjoeres.

Dag

Jeg flyr mest OSL-EVE-OSL og der hender det innimellom at vi har SAS' 737CL, både -400 og -500. I kveld skal jeg oppover med SK4098, og det er med -500 LN-BUE. Men ja, så sent som for en drøy uke siden var det en -700 som var satt opp for den turen.

Har hatt -400 på OSL-TRD-OSL så sent som i fjor høst, men tror ikke nødvendigvis man kan si det er en rute der man kan være sikker på å treffe en CL. Den gang trodde jeg det skulle bli min siste tur med CL'ene til SAS, de er jo relativt få i antall og er sjeldent satt opp fast på OSL-EVE-OSL, men de dukker altså opp når man minst venter det. :)

Back