"SAS Norge" vurderer ruter til Asia??

Hva med om et annet Star Alliance selskap åpner feeder rute fra OSL.

Nå vet jeg ikke hvor i USA UA har sin hub/huber. De flyr vist mye til og fra IAD, hadde det kanskje lønnet seg å ha en på det strekket for dem? Da kan Sas ha codeshare med dem. Nå har jo Sas allerede en IC til IAD som UA er codeshare på, men hva med andre flyplasser i USA? Flyr de mye på ATL? Hva med en rute der, med Sas som codeshare? Er det en ide. Da kommer jo Sas med en IC rute der, selv om det ikke er de som opererer den.

UA kan gjerne begynne med en 757 og hvis det lønner seg kan de kanskje gå opp i size. De har flyene til det.

Dette er bare noen ideer jeg slenger rundt for å se hvordan reaksjonen på det er. Dere som vet mer om operative aspekter rundt en slik rute kan tygge litt på den. Og heller rive den i fillebiter :D

Hva med om et annet Star Alliance selskap åpner feeder rute fra OSL.

Nå vet jeg ikke hvor i USA UA har sin hub/huber. De flyr vist mye til og fra IAD, hadde det kanskje lønnet seg å ha en på det strekket for dem? Da kan Sas ha codeshare med dem. Nå har jo Sas allerede en IC til IAD som UA er codeshare på, men hva med andre flyplasser i USA? Flyr de mye på ATL? Hva med en rute der, med Sas som codeshare? Er det en ide. Da kommer jo Sas med en IC rute der, selv om det ikke er de som opererer den.

UA kan gjerne begynne med en 757 og hvis det lønner seg kan de kanskje gå opp i size. De har flyene til det.

Dette er bare noen ideer jeg slenger rundt for å se hvordan reaksjonen på det er. Dere som vet mer om operative aspekter rundt en slik rute kan tygge litt på den. Og heller rive den i fillebiter :D

UA sine huber er IAD, ORD og SFO, alle destiansjoner som SAS opererer fra CPH og ARN.
UA flyr ikke 757 over atlanteren, og jeg tror de har ganske knapt med langdistansefly som det er, så at UA skal begynne å fly på OSL tror jeg ikke vil skje på denne siden av 2020.
USAirways til PHL tror jeg er er et mer realistisk alternativ. De er jo også et STAR selskap, og flyr vel også 757 over atlanteren allerede så vidt jeg vet.

UA har nyligt montert vinglets på en av deres 757 ...

UA flyr oversjøiske flighter fra IAD, ORD, SFO og LAX, ingen av stedene kan man fly en 757 over til Norge uansett hvor mye winglets man måtte sette på

UA sine huber er IAD, ORD og SFO, alle destiansjoner som SAS opererer fra CPH og ARN.

SK flyr da ikke til SFO!
Jeg sto selv fast i SFO tidligere i sommer,
og måtte leie bil og kjøre til LAX for å komme meg med ett fly.
Da fikk jeg beskjed om at var en stund siden SK sist hadde flydd der..

Forøvrig når det gjelder SKNOR, så har jeg hørt rykter om 739ER på turer over dammen.

Last edited:
Men er det lønnsomt å fly en 739ER så langt? Må vel da ha en cabin faktor på min 80%

739ER har rekkevidde til det, jo!

Nei, en 737-900ER har ifølge Boeing en rekkevidde på 5925km og mellom Oslo og Miami er det 7623km så da må du svømme det siste stykket :rolleyes:

En 739ER klarer ikke engang å fly lønnsomt over OSL-EWR hvis man ønsker å ha med seg passasjerer og last

Tatt fra boeing.com og er max range for 739ER.

Men det mulig å få flere aux tanker til 737

Og jo mer drivstoff du har ombord jo mindre passasjerer og frakt kan du ha og jo færre passasjerer og frakt du har ombord jo lavere blir inntektene.

Men selvsagt hvis du ønsker å åpne en rute av ren prestisje og er villig til å ta tapet så lykke til:drunk:

Hehe :)

Legg merke til at jeg - før jeg fikk noe reply! - endret bort MIA fra posten min.
Dermed kan dere gjerne regne ut km til blant annet WAS og NYC også.

Hehe :)

Legg merke til at jeg - før jeg fikk noe reply! - endret bort MIA fra posten min.
Dermed kan dere gjerne regne ut km til blant annet WAS og NYC også.

Jepp og jeg står fortsatt på mitt at en 739ER ikke er lønnsom mellom OSL og EWR på den da vil lide av for store vektbegrensninger siden den selv med 150 pax ikke når frem

OSL-EWR er 5939km mens maks rekkevidde 5,925 km så når man tar med motvinden når man flyr vestover så må du fremdeles svømme/gå det siste stykket.

Dessverre kan fakta ødelegge enhver diskusjon :p

TRD-EWR går akkurat. Men hvis det blir motvind derimot...

SVG-EWR har enda bedre potensiale. Skal vi nå få en IC fra SVG??? :D

Eller BGO og AES er også mulig

Last edited:
Njet, for som BSSW skriver lenger opp så har man noe som heter aux tanker
som man kan sette inn i cargo. Det mangler ikke mye, så ett ekstra tonn eller
to hjelper godt på.

Nå er jeg ferdig på jobb for i dag, så nå blir jeg uten internett, og får ikke svart
på eventuelle motsvar (BSSW, Mountaindew, C172 og flere til kan bekrefte
at jeg ikke har internett privat), men er back på jobb i morgen kveld klokken 22.

Uansett - som sagt dette er ett rykte jeg har hørt, først for to dager siden,
og igjen i dag - og begge som nevner disse ryktene regner jeg som seriøs.
Personlig har jeg 60% håp 40% tro på dette.
At en 737 kan fly denne distansen - er det ingen tvil om - men det er såklart
ett regnestykke på fuel/pax/cargo, som igjen avgjør om ruten er lønnsom.
F. eks. Privateair flyr jo en 737 mellom FRA og Houston, så hvorfor ikke OSL-EWR?
Klart den ikke akkurat har noe særlig pax - og de få som er med betaler dyrt,
men en 2 class config på en 739ER er ikke så utelukket som det hevdes.

Privatair flyr BBJ - it is a completly different animal ...

High-yield markedet er langt fra stort nok mellom Oslo og NYC til aa stoette en slik rute. Men totalvolumet er der - det vet vi. Problemet er at det trengs mer betalingsvillige pax for aa faa det til aa loenne seg.

Du trenger like mye high-yield pax med en 330 som du trenger med en 737. Forskjellen er at med en 737 maa du ignorere den delen av markedet som finnes i stort volum - billigpaxen.

Dermed er du like egentlig like langt ...

Back