3 IC huber for ett såpass lite selskap som SAS, med det materielle de har idag ville vært ren og skjer galskap. Selv 2 huber er å strekke strikken langt, men det går
Det er helt naturlig at Osl og engasjementet rundt denne flyplassen åpner en diskusjon om et bedre interkontinentalt rute opplegg når vi snart nærmer oss 20 mill Pax.
For meg som SAS kunde i Norge (med mange andre) kan ikke dette oppfattes som annet enn at Norge blir totalt nedprioritert i denne sammenhengen. Ekspansjon og nytenkning innen SAS intercont må gjerne finnes sted, bare ikke fra Osl!
Ja, jeg er enig en diskusjon kan finne sted, men det er ikke en sammenheng mellom hvor mange passasjerer en flyplass har og om den "fortjener" flere langruter eller ikke.
Så lenge det er mer lønnsomt for SAS å bruke sin IC kapasitet og satse fra ARN og CPH så er det det riktige, uansett hvor mye du måtte rive deg i håret over det. Det har faktisk ikke noe med nedprioriteringer å gjøre, men rene økonomiske fakta. Og som du er inne på, hvorfor skal SAS satse IC utifra OSL når "ingen" andre gidder å gjøre det? SAS sine IC ruter har meget godt belegg idag (deres problem er kostnader og en for liten flåte) og det ville ikke hjulpet noe på lønnsomheten deres skulle de begynne å fly fra OSL, snarere tvert imot.
Og som andre også er inne på, hadde IC ruter vært så veldig lukrativt utifra OSL som du mener det er, så hadde andre selskaper også satset der forlengst og ikke bare CO med en liten 757 og PIA som tar skyhøye priser og må fly via CPH for å få nok pax.
For 40 år siden, da flyselskapene var statseid kunne de drive ruter utifra prestisje og politiske mål, slik fungerer det (heldigvis) ikke lenger. Nå er det markedet som rår, noe som har bidratt til den enorme veksten i flytrafikken og stadig billigere billetter for de reisende. For 40 år siden måtte man vel ut med en halv månedslønn for å få råd til en billett til London, mens man idag kan få dekket billett ved hjelp av flaskepanten hvis man har ett litt heftig vorspiel. Hadde man operert slikt idag som man gjorde på den tiden så hadde det sikkert hvert mange IC ruter fra OSL, men som du neppe hadde hatt råd til å reise med.
Men som jeg har nevnt tidligere, en gang i fremtiden tror jeg vi kan få se noen nye IC ruter fra OSL (da snakker jeg ikke om "charterruter" til Krabi), men det kommer når tiden er inne for det og det er den ikke per dags dato. Det vil komme når markedet er klar for det og på lang sikt har markedet alltid rett. Itillegg har jeg også en mistanke om at OSL ikke er spesielt dyktig til å markedsføre seg mot nye flyselskaper i forhold til ARN og CPH:angry:
Per dags dato har heller ikke SAS flytyper som passer for IC ruter utifra OSL og det ville vært totalt gale-mathias å skaffe seg enda en flytyper (spesielt når det SAS må bruke penger på er MD-80 og Dash-8 replacement, samt å utvide IC flåten med 333/343 før de om noen år bør gå til anskaffelse av 787 eller 350)