Airbus A300 hos SAS

De eneste A300 med P&W motorer!

Er du sikker på det, A300-600 ble vel også levert med P&W og i type oversikten ser jeg 2 forskjellige A300B4 -120 (som vel var SAS sine etter oppgraderingen til B4) pluss -220 som må ha vært en annen operatør.

Nå SAS kjøpte sine var B2 standard, A300 ble i utgangspunktet designet for kortere strekninger, det var vel først i 1977-78 at B4 ble tilbudt etter ønske fra Korean.
 
Er du sikker på det, A300-600 ble vel også levert med P&W og i type oversikten ser jeg 2 forskjellige A300B4 -120 (som vel var SAS sine etter oppgraderingen til B4) pluss -220 som må ha vært en annen operatør.

Nå SAS kjøpte sine var B2 standard, A300 ble i utgangspunktet designet for kortere strekninger, det var vel først i 1977-78 at B4 ble tilbudt etter ønske fra Korean.

Også Iberia (A300B4-120) og Garuda og China Airlines (A300B4-220) hadde P&W JT9D-59A. A300-600 kunne fås med både JT9D-7R4H1 (A300B4-620) eller PW4158 (-622).

Første B4 (c/n 009) fløy 2.juledag 1974 men ble stående da Air Siam trakk seg, den ble først leaset til Air France sommeren -76 og senere levert til Bavaria-Germanair i februar -78.
C/n 012 ble derimot første leveranse av B4 (Germanair i mai -75) mens Korean fikk sin første (c/n 014) i august samme år.

(Kilde: airliners.net)
 
Jeg slumpet over denne artikkelen fra Bergens Tidende fra august 1979 når jeg lette etter noe helt annet. Selv om den var planlagt inn i trafikk mellom Bergen og Oslo så er spørsmålet om SAS A300 noengang gikk i fast trafikk mellom Bergen og Oslo? Jeg trodde ikke det, men her er det store muligheter for at husken ikke er den beste. Jeg var tross alt ikke mer enn 10 år i 1979
 

Attachments

  • A300.JPG
    A300.JPG
    211.7 KB · Views: 300
Jeg slumpet over denne artikkelen fra Bergens Tidende fra august 1979 når jeg lette etter noe helt annet. Selv om den var planlagt inn i trafikk mellom Bergen og Oslo så er spørsmålet om SAS A300 noengang gikk i fast trafikk mellom Bergen og Oslo? Jeg trodde ikke det, men her er det store muligheter for at husken ikke er den beste. Jeg var tross alt ikke mer enn 10 år i 1979

'Fast' - nei. Har det vært noen operasjonelle bytter - ikke umulig.
 
'Fast' - nei. Har det vært noen operasjonelle bytter - ikke umulig.

Det er vel ikke utenkelig at det har vært noen operasjonelle bytter, men det vet jeg lite om. Jeg så aldri maskinen på Flesland eller i luften over hustaket i barndomshjemmet når jeg var liten.
 
Back
Top