• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus A300 hos SAS

De eneste A300 med P&W motorer!

Er du sikker på det, A300-600 ble vel også levert med P&W og i type oversikten ser jeg 2 forskjellige A300B4 -120 (som vel var SAS sine etter oppgraderingen til B4) pluss -220 som må ha vært en annen operatør.

Nå SAS kjøpte sine var B2 standard, A300 ble i utgangspunktet designet for kortere strekninger, det var vel først i 1977-78 at B4 ble tilbudt etter ønske fra Korean.
 
Er du sikker på det, A300-600 ble vel også levert med P&W og i type oversikten ser jeg 2 forskjellige A300B4 -120 (som vel var SAS sine etter oppgraderingen til B4) pluss -220 som må ha vært en annen operatør.

Nå SAS kjøpte sine var B2 standard, A300 ble i utgangspunktet designet for kortere strekninger, det var vel først i 1977-78 at B4 ble tilbudt etter ønske fra Korean.

Også Iberia (A300B4-120) og Garuda og China Airlines (A300B4-220) hadde P&W JT9D-59A. A300-600 kunne fås med både JT9D-7R4H1 (A300B4-620) eller PW4158 (-622).

Første B4 (c/n 009) fløy 2.juledag 1974 men ble stående da Air Siam trakk seg, den ble først leaset til Air France sommeren -76 og senere levert til Bavaria-Germanair i februar -78.
C/n 012 ble derimot første leveranse av B4 (Germanair i mai -75) mens Korean fikk sin første (c/n 014) i august samme år.

(Kilde: airliners.net)
 
Jeg slumpet over denne artikkelen fra Bergens Tidende fra august 1979 når jeg lette etter noe helt annet. Selv om den var planlagt inn i trafikk mellom Bergen og Oslo så er spørsmålet om SAS A300 noengang gikk i fast trafikk mellom Bergen og Oslo? Jeg trodde ikke det, men her er det store muligheter for at husken ikke er den beste. Jeg var tross alt ikke mer enn 10 år i 1979
 

Attachments

  • A300.JPG
    A300.JPG
    211.7 KB · Views: 300
Jeg slumpet over denne artikkelen fra Bergens Tidende fra august 1979 når jeg lette etter noe helt annet. Selv om den var planlagt inn i trafikk mellom Bergen og Oslo så er spørsmålet om SAS A300 noengang gikk i fast trafikk mellom Bergen og Oslo? Jeg trodde ikke det, men her er det store muligheter for at husken ikke er den beste. Jeg var tross alt ikke mer enn 10 år i 1979

'Fast' - nei. Har det vært noen operasjonelle bytter - ikke umulig.
 
'Fast' - nei. Har det vært noen operasjonelle bytter - ikke umulig.

Det er vel ikke utenkelig at det har vært noen operasjonelle bytter, men det vet jeg lite om. Jeg så aldri maskinen på Flesland eller i luften over hustaket i barndomshjemmet når jeg var liten.
 
Back
Top