SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Det er helt tilfeldig, det er ingen form for seteblokk. Fløy SK4647 BRU-OSL i går, hadde sete 4D. En av de aller første midtsetene som ble opptatt var, ja, 4E. Så ikke mye blokk nei!

På mine siste flighter har jeg på samtlige 8 hatt første sete, enten A eller F i GO. på 7 av disse er midtsete ledig helt til avreisedag (ett unntak hvor det ble tatt dagen før), selv om det er hele rader ledig bak. Sjekker nå alltid seter mens jeg går til flyet (checkmytrip, view seats) og er midtsete tatt så setter jeg meg helt bak i flyet (Noe jeg har gjort 7 av 8 flighter nå siste mnd). Jeg savner virkelig softblock!

Og priority boarding.. Det brøt ut spontan latter på KRS sist det ble annonsert. Ikke engang i AMS eller CDG fikk de det til (De skal ha honnør for forsøket!). Uansett, vil jo ikke først inn i flyet nå som man ikke har softblock, da vil man sist slik at man kan sjekke hvor det er ledig midtsete på checkmytrip.com (sas appen viser ikke ledige seter etter check-in er strengt).

Ellers må jeg si jeg er fornøyd med produktet ellers, spesielt ombord. Det er på bakken ting feiler litt.

ja, jeg trodde siden appen og expertflyer slutter å gi ut info noe tid før avgang så var det et lukket system som tok over.

SAS har tydeligvis noe å lære fra BA. Skal fly med dem på LHR-BGO om noen måneder, og la merke til nå at vi var flyttet bak en rad fra 4 ACDF + 5CDF til 5 ACDF + 6 CDF. Synes det var litt rart, skillet til Club Europe var ikke flyttet, og så at setene rundt også var opptatt. Sjekket derfor Expertflyer:

seatblock-BA.png

Synes kanskje dette var i overkant for én Emerald, resten statusløse. :lol: Har BA-ekspertene her (Fnate, Discus, KristianSk, andre?) sett noe lignende?

Er det bare meg som synes det nå hadde vært rimelig med hvertfall en liten oppdatering fra SAS?
Nei, purring er sendt, håper de snart har noe til oss. Det trenger ikke å være på BAs nivå. ;)

Last edited:
Synes kanskje dette var i overkant for én Emerald, resten statusløse. :lol: Har BA-ekspertene her (Fnate, Discus, KristianSk, andre?) sett noe lignende?

Nå har jeg bare 4 turer ellernoe i BA shorthaul eco siden august, men når du sier det så har det ikke vært noen i midtsete såvidt jeg kan huske. Trodde ikke BA drev med seatblock, men det er jo noe alle veldreide selskaper bør drive med :)

Semi relatert, og et spørsmål jeg håpte jeg aldri skulle trenge svaret på; både Brussels Airlines & KLM vil kunne være alternativer på mine mest trafikkerte reiseruter. Vet noen av dere om dissse opererer med soft block for sine statusmedlemmer?

KLM hae ingen form for softblock for gull. Kun ledig midtsete i business.

I går ble min irritasjon over dette ganske så stor. Måtte bytte flydag på styrten, så fikk plass på SK1594 BRU-CPH. Valgte sete 4D, hele raden for meg selv. Var seks rader Plus! Så ble plutselig 4E og 4F tatt, selv om det var mange slike to-sammen-seter ledige. Det var ingen andre midtgangseter ledige, så jeg tenkte jeg får leve med at jeg sitter ved det ene av tre opptatte midtseter. Men så, timen før avgang sjekket jeg SAS-appen, og 2D var blitt ledig, med 2E ledig. Og jeg byttet, glad og fornøyd. Da vi skulle til å gå ombord kom en stresset og svett danske som egentlig skulle fly senere, og lurte på om han kunne bli med dette flyet, han hadde bare håndbagasje. Jeg antar folket kan gjette i hvilket av de sju-åtte ledige midtsetene han ble plassert...
Jeg var på nippet til å bestille med Brussels Airlines, kanskje skulle jeg ha gjort det? Takk til SAS for denne.

Interessant nok så observerte jeg en kar i helgen som forklarte sine kolleger om blokkert midtsete. Han hadde oppdaget dette ved en tilfeldighet når han forsøkte å velge sete for andre i reisefølget. (Når ble ikke sagt), vedkommende hadde på flyet her også ledig midtsete, selv om vi ble opplyst over høytaler på flyet at det var helt fullt.
Vedkommende ble også servert vin og Pringles uten spørsmål om betaling, fremvisning av kort el., så vil nesten anta at han var pandion.

Saken nevnt over her er trist, mulig at det var en menneskelig feil som plasserte en svett danske ved siden av pandion i pluss?

Jeg håper det blir orden på dette hurtig, SAS har ikke råd til å sløse bort sine beste kunder.

Saken nevnt over her er trist, mulig at det var en menneskelig feil som plasserte en svett danske ved siden av pandion i pluss?

Når man aksepterer noen i Altéa så stoler man på systemet (man har strengt tatt ikke noe valg i slike siste liten øyeblikk). Slik systemet er lagt opp, om man vil sjekke om de på nabosetene har status, så må man inn i en annen applikasjon i Altéa og få ut en liste over alle som har status - eller ta de opp en og en. Siden CSV-blokkeringen tydeligvis har falt ut så har ikke vedkommende som aksepterer passasjeren en realistisk forutsetning til å vite at det sitter en Pandion (eller f.eks EBG etc.) der.

Takk til SAS for denne.

Word.

Jeg for min del har allerede innledet min stille protest, og har flydd SN siden sist jeg postet. 3 x BRU-OSL har det blitt til nå.

Det er noen pinglete fly de flyr med, men god plass og til dels også mat er det i allefall :)

Håper noen i SAS tar til vett snart...

Back