SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Tenkte ikke så mye på det, men hadde ledig midtsete forrige uke også, at dette er kommet tilbake er den beste julepressangen i år :)

Hadde en MR til AGP en drøy uke tilbake. Ikke ledig midtsete på strekningene TRD - OSL ei heller på OSL - AGP. Første flyet var riktignok fullt, men OSL - AGP hadde 6 rader i Plus, og halve rad 5 og hele rad 6 var ledig (!). Stort sett ledige midtseter bakover i kabinen, men for meg som satt på sete 1C: Nix!
Heldigvis var det en purser som foreslo for de to jentene i slutten av tenårene ved siden av meg at det var mulig å få en hel treseter for seg selv på rad 6. Dermed ordnet det seg på tur nedover.

På returen, AGP - OSL, var det 4 rader med Plus - og her var det 6 ledige midtseter. Jeg hadde satt meg på rad 4 med håp om ledig sete ved siden av meg, men på morgenkvisen hadde jeg satt at det ble plassert to pax ved siden av meg.

Jeg kjente harmen stige noe over at det var 6 ledige midtseter framover i kabinen, men det ble en fin retur uansett da jeg kom i prat med en trivelig kar som også var på MR (med fruen sin).

Ny MR til ATH kommende mandag - spennende å se hvordan det blir med ledige midtseter på den turen (5 strekninger totalt).

Til dere som skriver at det fungerer fordi dere fikk ledig midtsete... eneste måten man vet sikkert på om det fungerer er å se i diverse systemer, f.eks. via Expertflyer, at setet ved siden er blokkert. Siden det både kan være tilfeldig at det er ledig, og motsatt - setet kan bli tatt selv om det opprinnelig er blokkert, hvis flighten er helt full. Mao. ledig midtsete betyr ikke at det fungerer, og opptatt midtsete betyr ikke at det ikke fungerer. :)

Men det høres jo lovende ut at soft-blokken muligens er tilbake.

Til dere som skriver at det fungerer fordi dere fikk ledig midtsete... eneste måten man vet sikkert på om det fungerer er å se i diverse systemer, f.eks. via Expertflyer, at setet ved siden er blokkert. Siden det både kan være tilfeldig at det er ledig, og motsatt - setet kan bli tatt selv om det opprinnelig er blokkert, hvis flighten er helt full. Mao. ledig midtsete betyr ikke at det fungerer, og opptatt midtsete betyr ikke at det ikke fungerer. :)

Men det høres jo lovende ut at soft-blokken muligens er tilbake.

Jeg har ikke klart og finne bekreftelse i systemer ala Expertflyer, men som jeg skrev tidligere:

Jeg fløy tidligere i uken med to separate bookinger på samme flighten. Ene bookingen inneholdt meg som EBD og andre var kun EBB. Når hun sjekket i sin booking så var det helt umulig for henne og velge setet på siden av meg. Når jeg sjekket i min egen booking så var setet mellom oss fortsatt ledig. Jeg prøvde å flytte meg, men da fikk hun fortsatt opp at setet på siden av meg var opptatt. Setet forble ledig selv om flighten var tilnærmet helt full. Denne "opplevelsen" er mistenkelig lik den samme som da softblock var aktiv tidligere i år.

Last edited:
Et familiemedlem har en reservasjon for 2 pax innenlands den 3. januar. En av disse er EBG. Har reservert sete A og C, men på Expertflyer fremgår B som ledig. Ergo ingen softblock på denne reisen:-(

Et familiemedlem har en reservasjon for 2 pax innenlands den 3. januar. En av disse er EBG. Har reservert sete A og C, men på Expertflyer fremgår B som ledig. Ergo ingen softblock på denne reisen:-(
Sjekk Expertflyer igjen 2-3 dager før avreise. Da vil du se om soft block har kommet på plass (hvis det er gjeninnført slik det var før sommeren).

Etter det nye innsjekkingssystemet ble innført så blokkes omtrent alt i Amadeus når alt lastes inn for innsjekk, så det er ikke mulig å få bekreftelse på softblock fra expertflyer lengre.
b77e27e71a29966b7d9a2068035bd3ee.jpg

Last edited:
Virker ikke å være noen blokkering på Sk379 i morgen.
(Nesten alle midtseter kan velges, selv med 1/2 sidemenn.

SK 4698 fra Las Palmas til Oslo imorgen kl. 15.20 (16.20 norsk tid). Flyr Plus.

Jeg hadde sete 3D, da ble 3E blokkert med en gang. Oppdaget noen timer senere at 2D-F var blitt ledig, byttet da til 2D. Da skjedde det noe veldig merkelig. Både 2E og 2F ble blokkert. 3E ble tilgjengelig igjen samtidig.

Slik har det nå forblitt i to dager, også etter at innsjekking har åpnet.

Får feilmelding hos Expertflyer nå, men sjekket sist en time etter at innsjekk åpnet, da var fortsatt 2E og 2F blokkert.

Og jeg er kun EBS… Hadde vært sinnsykt deilig med en treseter da!

(Ble forøvrig oppgradert via Optiontown for 54 euro, og fikk da klasse C)

Andre rare ting har forøvrig også skjedd, som at 2B og 1E plutselig ble tilgjengelig én time etter at innsjekk åpnet. Virker uansett som at det er ekstremt mye ledig på dette flyet, spesielt på Plus!

Last edited:
Fungerte som smurt.

Var forøvrig ca. 80-90% fullt på Go, men kun 20-30% fullt på Plus. Vi var vel 11-12 stk. på 8 rader i Plus. Var et par stk. som fant en ledig treseter og sov litt i halvveis liggende posisjon. Mannen i sete 1F ble faktisk tipset av crewet om å gjøre det når han la seg til å sove i setet sitt. Bra service!

Veldig deilig for oss som fløy Plus. Er det vanlig at de lar så stor andel være Plus på et såpass fullt fly?

Når det gjelder seteblokkering:

Et eldre ektepar som satt på andre siden av rad 2 hadde ledig midtsete, men dette setet sto faktisk som ledig på setekartet. Men de var EBB.

Litt lenger bak (rad 5, tror jeg) satt en på midtgangsete med blokkert sete ved siden av seg (ikke to som meg, vindussetet var ledig på seteplanen). Spurte ikke, men regner da med at han var EBS, EBG eller EBD.

Og jeg som EBS på sete 2D hadde utrolig nok blokkert både 2E og 2F(!) helt frem til avgang. Nå hadde de nok uansett ikke blitt tatt i og med at det var så mye ledig, men det er jo voldsomt at de blokkerer to seter. Det var dog utrolig deilig å ha en treseter for meg selv!

Med andre ord virker det som om de blokkerte kun for EBS og høyere. Lurer dog litt på hvorfor jeg fikk to seter blokkert.

Forøvrig:

Betalte 55 euro for oppgradering via Optiontown. Fikk i tillegg til treseteren både salat og sandwich, til sammen mat, drikke og snacks til en verdi av over 700 kroner, og fikk atpåtil med meg en liten Jäger-flaske i lomma. I tillegg til doble EB-poeng og klasse C (ikke at det har betydning nå, men hadde hatt det på nyåret).

Så jeg er mildt sagt storfornøyd!

Last edited:
Jeg har idag sjekket i Altea (julen over for denne gang)... Det ligger inne seteblokkering som det var når Altea ble innført (som flere har observert), så jeg antar det er tilbake (selv om det har ikke kommet noen notis på det).

Hadde ledig midtsete mellom OSL-TOS-LYR i dag så kan godt hende det er softblock er tilbake igjen. Flyet var rimelig fullt ellers. EBG btw.

Jeg er i alle fall overbevist om at det er innført men kun for pluss..
Sjekket KVS mobile tool etter boarding og kunne se at setet ved siden av meg var ledig, mens i plus var det svært lite ledige seter, dog noen midtgang.
Etter boarding completed var alle disse ledige midgang-radene befolket kun med vindusplass, og alle midtsetene er ledige...

Back