SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Re: SAS med seteblokkering for EBG?

Jeg er enig her. Synes det er meget uheldig at man får nytt sete uten å bli informert.
Har selv blitt flyttet fra 8A til 24E og blitt opplyst om dette ved boarding.

Heldigvis har jeg lært å sjekker 5-6 ganger siste 24 timer før reise..
Kanskje bortkastet tid men jeg ikke så liten at midtsete er komfortabelt for hverken meg eller sidepassasjerer..

Hadde kostet SAS lite å informere om økning av Plus om de ville det...

Jeg kan ikke skjønne at det er mitt ansvar å følge med på at noen andre endre min reservasjon. Da jeg sist fikk problemet hadde jeg 18 forskjellige turer booket. Mener du virkelig at jeg regelmesig skal sjekke alle detaljene for alle sammen for å se om noen roter det til gjen uten å si ifra? Det hadde som sagt vært en veldig enkel og billig tjeneste for SAS å varsle om dette.
Du kan jo evt bruke appen som ble foreslått i et annet innlegg hvis du har så store problemer med å bli flyttet. Evt velge et annet sete på en annen rad enn de forrerste i Go. Men det er jo alltid mer moro å sutre og klage.

Blir virkelig Diamant eller Pandion varslet? Om ikke, hvorfor tok du det opp?

Det var jo du som dro frem at du var EBG, så hvorfor tok du det opp??

Med slike holdninger håper jeg du ikke jobber i servicenæringen noe sted for maken til forakt for kunder.

Hva jeg jobber med og hvordan jeg eventuelt måtte behandle mine kunder er for deg totalt uvedkommende. Dette er et flyforum.

Du kan jo evt bruke appen som ble foreslått i et annet innlegg hvis du har så store problemer med å bli flyttet. Evt velge et annet sete på en annen rad enn de forrerste i Go. Men det er jo alltid mer moro å sutre og klage.
Du vil muligens juble over å bli behandlet slik, men for de fleste som av forskjellige grunner har reservert seg et sete i fremre del av GO og med plasseringen man foretrekker så er det en negativ opplevelse å plutselig få vite at man er flyttet til midtsete helt bakers i flyet. Og å velge et annet sete er det gjerne for sent for da. Hadde man bare blitt varslet i tide hadde det ikke vært noe særlig problem.

Det var jo du som dro frem at du var EBG, så hvorfor tok du det opp??
Leser du ikke svarene på dine egne spørsmål? For å gjenta meg selv nevnte jeg EBG fordi setereservasjon er en del av tjenesten til de med denne statusen og SAS reklamerer med det.

Og igjen hvorfor nevnte du Diamant og Pandion? Fordi du vet at disse blir varslet ved seteendring eller var det bare for å trolle?

Varslingen er et enkelt og billig tiltak som flere burde like å få på plass. Skal legge det ut på mysasidea.flysas.net når sidene til SAS fungerer igjen.

Det er bare å puste rolig ut: Pandion-kunder blir heller ikke varslet. Mang en gang er 11C magisk blitt til 25B.
Med Go-billetter kan det lønne seg å velge sete et par rader bak "gardinen", samt å sjekke SAS App'en 30-60 minutt før avgang.

For meg handler dette om å oppfylle de forventningene man skaper.

Hvis jeg svarer "ja" når mamma spør om jeg kan komme på besøk på søndag, så blir hun rimelig skuffa hvis jeg ikke kommer. Hvis jeg vil holde det åpent, i tilfelle jeg får et bedre forslag, så må jeg være tydelig på dette.

På samme måte opplever jeg dette med setebooking: om et flyselskap lar meg velge sete, så blir jeg skuffa hvis jeg ikke får det setet likevel.

Artig diskusjon!
Helt tydelig at vi har svært få og lite viktige problemer her i nord - lykke til videre med stolleken ved seinere reiser :drunk:

Jeg er heller ikke spesielt happy over å bli flyttet når jeg har valgt meg favorittplassen, men jeg skjønner at dette innimellom må skje for å få kabalen til å gå opp og velger å ikke la dette gå innover meg. Så lenge man kommer seg fra A til B og forhåpentligvis er i rute, så føler jeg at man har fått det man har betalt for og at man bør være fornøyd - status eller ikke status!

Jeg skjønner også at man ofte må endre litt for å få setekabalen til å gå opp, det er ikke det diskusjonen går på. Diskusjonen går på muligheten til SAS å generere en e-mail som varsler om at setereservasjon er endret. Om man flytter gardinen bakover 2 uker før avgang er dette utrolig nyttig for enkelte og hindrer at en ikke-sak blir en ubehagelig overraskelse.

At enkelte klarer engasjere seg så mye mot et slikt forslag og går til personlige angrep grunnet det har jeg vansker med å forstå, men folk er heldigvis forskjellige.

Hvorfor skal så mange dra den der "lite viktige problemer her i Norge" bla bla bla... Akkurat som om det er særnorsk å forvente å få det som er forespeilet?

Nå jeg får velge sete hos sas feks, så forventer jeg jo å få dette setet også? Eller er jeg urimelig da?`

Opplevelse av service er også noe jeg setter pris på når jeg reiser, slik som de fleste gjør. Opplever faktisk Norske folk til å være svært nøktern med å påpeke manglende service.

Du vil muligens juble over å bli behandlet slik, men for de fleste som av forskjellige grunner har reservert seg et sete i fremre del av GO og med plasseringen man foretrekker så er det en negativ opplevelse å plutselig få vite at man er flyttet til midtsete helt bakers i flyet. Og å velge et annet sete er det gjerne for sent for da. Hadde man bare blitt varslet i tide hadde det ikke vært noe særlig problem.

Varslingen er et enkelt og billig tiltak som flere burde like å få på plass. Skal legge det ut på mysasidea.flysas.net når sidene til SAS fungerer igjen.

Helt enig. Dette skjer såpass ofte at jeg synes det er et problem, og dermed faller dette i kategorien dårlig kundebehandlig.

Det spiller ingen rolle hva SAS mener om dette så lenge dette oppfattes som er problem av meg og andre. Opplevd kundebehandlig er noen de må forholde seg til, og jeg synes det er rimelig dumt å ikke gjøre noe med dette, så lenge dette berører deres beste kunder, dvs EBG, EBD og EBP. Dette er helt feil gruppe å erte seg på, om man ønsker lojalitet

Helt enig. Dette skjer såpass ofte at jeg synes det er et problem, og dermed faller dette i kategorien dårlig kundebehandlig.

Det spiller ingen rolle hva SAS mener om dette så lenge dette oppfattes som er problem av meg og andre. Opplevd kundebehandlig er noen de må forholde seg til, og jeg synes det er rimelig dumt å ikke gjøre noe med dette, så lenge dette berører deres beste kunder, dvs EBG, EBD og EBP. Dette er helt feil gruppe å erte seg på, om man ønsker lojalitet

Ett tips i slike situasjoner, er å (høflig) henvende seg til de i gaten og forklare hvorfor du ønsker et sete ved vindu / langt fram. De pleier vanligvis å gjøre det de kan for at du skal få et sete du er fornøyd med. Som EBP (og dette gjelder nå kanskje også for EBD), ble jeg rett som det var plassert i et Plus-sete; "Er 1C i orden for deg?" :)

Noen ganger handler det om å komme seg raskt ut av flyet og helst langt fram i taxi-køen / rekke et flytog, slik at man kan "stemple inn" på arbeidsplassen uten å kaste bort unødig tid. Da har et (midtgang)sete langt fram i kabinen en iboende verdi for undertegnede, og slik sett er jeg for så vidt enig i påstandene om at det er uheldig at SAS ikke kan sende en SMS / e-post til gode kunder.

Ofte får man bare en kommentar om at flyet er fullt og man kan eventuelt spørre en av crewet på flyet. Dessverre lite å gjøre når flyet er fullt, så frem til SAS gjør noe med dette fortsetter jeg å sjekke setekartet som en galning fra innsjekk åpner til avgang...

100% enig med deg robertaas!

Burde være en enkel sak og samtidig bra for å faktisk gjøre at dette er en fordel for EBG/EBD, ikke plutselig en kjempeulempe når man havner på 31B!

I dag ble det ved innsjekk opplyst om at det var fullt i SAS plus, og endring av sete ikke mulig på automaten.

Jahaja.... Vel ombord i flyet var det ledige seter an mass. Tilogmed åpne 3 radere.
Heldigvis var flyvertinnen fornuftig av seg, å ba 3 mann på raden vår flytte seg bakover slik at vi slapp å sitte så trangt. Bra service av hun damen.

Nå til Berlin senere så står det kun 9 seter for PLUS, noe jeg syns høres lite ut. Krysser fingrene for litt flaks der også.

Ett tips i slike situasjoner, er å (høflig) henvende seg til de i gaten og forklare hvorfor du ønsker et sete ved vindu / langt fram. De pleier vanligvis å gjøre det de kan for at du skal få et sete du er fornøyd med. Som EBP (og dette gjelder nå kanskje også for EBD), ble jeg rett som det var plassert i et Plus-sete; "Er 1C i orden for deg?" :)

Noen ganger handler det om å komme seg raskt ut av flyet og helst langt fram i taxi-køen / rekke et flytog, slik at man kan "stemple inn" på arbeidsplassen uten å kaste bort unødig tid. Da har et (midtgang)sete langt fram i kabinen en iboende verdi for undertegnede, og slik sett er jeg for så vidt enig i påstandene om at det er uheldig at SAS ikke kan sende en SMS / e-post til gode kunder.

Er nok bare EBG, så jeg tror vel det kan bli vanskelig å få til dette. EBP eller D derimot, vil jeg anta at de burde fixe dette.

Synes bare at dette kunne vært fixed smidigare. Har fått 23B , 32E og lignende til tross for mange ledige midtseter, og det er for dårlig.

Jeg tar mine enkle forholdsregler, så derfor blir jeg ekstremt sjelden behandlet slik.
Ja, det blir helt sikkert en negativ opplevelse. Men om du hadde blitt varslet i tide, f.eks. 3 timer før avgang, er det nødvendigvis gitt at det er noe annet enn midtseter igjen?

Jeg kjenner ikke systemet til SAS, men jeg håper det er slik at re-seatede passasjerer, spesielt de med status, blir plassert på tilsvarende sete (vindu/midtgang) hvis det er ledige seter av samme sort.

Leser du ikke svarene på dine egne spørsmål? For å gjenta meg selv nevnte jeg EBG fordi setereservasjon er en del av tjenesten til de med denne statusen og SAS reklamerer med det.

Og igjen hvorfor nevnte du Diamant og Pandion? Fordi du vet at disse blir varslet ved seteendring eller var det bare for å trolle?

Du har vel reist såpass mye at du vet at av og til blir ting endret på av operasjonelle årsaker. Av og til går det ut over noen, og av og til går det ut over deg.
Det kunne sikkert vært løst smidigere, både av deg og selskapet.
Forøvrig er det vel en som troller her, og det er han som tar opp re-seating i seatblock tråden, i stedet for å poste i sin egen "alt som er galt med SAS-tråd"
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=110494

Det er bare å puste rolig ut: Pandion-kunder blir heller ikke varslet. Mang en gang er 11C magisk blitt til 25B.
Med Go-billetter kan det lønne seg å velge sete et par rader bak "gardinen", samt å sjekke SAS App'en 30-60 minutt før avgang.
Ser at noen er løsningsorienterte, i stedet for klage-orienterte. :)

Er nok bare EBG, så jeg tror vel det kan bli vanskelig å få til dette. EBP eller D derimot, vil jeg anta at de burde fixe dette.

Synes bare at dette kunne vært fixed smidigare. Har fått 23B , 32E og lignende til tross for mange ledige midtseter, og det er for dårlig.

Ville du hatt et midtsete lenger frem? Eller ønsker du at systemet skal flytte noen statusløse slik at du får et vindu/midtgang?

At EBP ikke blir tatt bedre vare på, er litt overraskende. De er jo tross alt de beste kundene som genererer store inntekter. EBG og EBD trenger ikke generere rare inntekten, statusen kan være skapt av challenge, billige MR eller billige kampanjepriser som gir mange poeng og få kroner for selskapet. Eller man trenger ikke ha fløyet med SAS i det hele tatt.

En mulighet for -1- varsel ville vel være om SAS 24 timer før avgang sendte mail til Gull' som hadde blir omplassert slik at de kunne sjekke/velge sete før vi EBB' får tilgang 22 timer før.

Et varsel pr endring kan bli forvirrende og spam aktig enkelte ganger vil jeg tro.
Så er det bare å sende inn forslag til SAS om dette..

Nå flyr ikke jeg SAS mer enn rundt tre ganger i måneden, men på 90% av flygningene (LHR-OSL) blir jeg ikke flyttet bakover og får ledig midtsete. Velger alltid et par rader bak plus. Jeg synes det er fint nok for en uannonsert fordel.

Last edited:
En mulighet for -1- varsel ville vel være om SAS 24 timer før avgang sendte mail til Gull' som hadde blir omplassert slik at de kunne sjekke/velge sete før vi EBB' får tilgang 22 timer før.

Et varsel pr endring kan bli forvirrende og spam aktig enkelte ganger vil jeg tro.
Så er det bare å sende inn forslag til SAS om dette..

Tror jeg ville foretrekke melding for hver endring. Og 24 timer før er ikke noen lur grense da jeg har opplevd å få nytt sete i Plus etter at grensa er flyttet fremover etter at jeg har sjekket inn på mitt valgte sete i Plus.

På mine 4 turer med LH i coach de siste ukene, ser jeg at de blokkerer de 2 første radene bak gardinen. Disse blir frigitt for reservering først på avreisedagen, selv ved fullbookede avganger.

Ville dette løst problemet?

Back