SAS med nye flyseter!

Et spm til:
Hvorfor har noen B737 kun 2 seter rundt nødutgang, mens andre B737 har de 3 seter på de samme radene?

F.eks: B736 har 123 seter, altså delelig med 3
B73G har 141 seter, alstå delelig med 3
B738 har 181 seter, ikke delelig med 3

SAS B737-600 har to-setere på begge sider ved nødutgang over vinge og siste rad på HØYRE side har 2 seter.

Men hvorfor noen har 2 seter ved nødutgang og noen 3 seter vet jeg ikke.

F.eks: B736 har 123 seter, altså delelig med 3
B73G har 141 seter, alstå delelig med 3
B738 har 181 seter, ikke delelig med 3

SAS har 120 seter i de aller fleste 737-600 maskinene, på lik linje med 737-500.

SAS B737-600 har to-setere på begge sider ved nødutgang over vinge og siste rad på HØYRE side har 2 seter.

Men hvorfor noen har 2 seter ved nødutgang og noen 3 seter vet jeg ikke.

Mulig vi snakker forbi hverandre nå, men det er vel så enkelt som dette:
Flyets konstruksjon (og evt konstruksjoner det "arver på") bestemmer plasseringen av nødutgangene over vingen. Flyselskapet ønsker en bestemt konfigurasjon og pitch, er man da uheldig så havner en av seteryggene midt på nødutgangen (slik som på en del SAS' 735/736 og NAX 733), slik at denne blir blokkert. Løsningen blir da å droppe det ytterste setet mot nødutgangen og kjøre 2+2 på akkurat denne raden. Det gir 2 seter "tapt", hvis man skulle tilpasset pitch måtte man antakelig ha droppet en hel rad og da går 6 seter "tapt".

Når det gjelder andre tilfeller av at setetallet ikke går opp i 3 eller varierer fra maskin til maskin, så er det mange andre mulige forklaringer. Noen SAS 738 (Euro-config?) mener jeg hadde (har?) 2+3 på de fremste seteradene og et ekstra stort toalett foran som stjeler minst en halv rad. Noen maskiner har ikke skott foran rad 1 på babord, noen har ekstra stort galley, noen har et ekstra klesskap. Dette kan være årsaken til at seteradene ikke står helt på linje på styrbord og babord heller. Og helt bakerst i flykroppen, der den begynner å smalne inn, vil det derfor kunne være plass til tre seter på ene siden, men bare to på andre (siden disse står enda litt lenger bak). Det ser/så ut til å være tilfelle på begge versjonene av SAS' 736 (http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Boeing_737-600.php og http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Boeing_737-600_B.php), samt hos WestJet (http://www.seatguru.com/airlines/Westjet/Westjet_Boeing_737-600.php).

Håper jeg ikke er helt på jordet! :)

SAS -700 har enten 140 seter (ex-SK fra opprinnelig B737 bestilling på slutten av 90-tallet), eller 141 seter (ex-BU og alle fly mottatt siste årene).

-800 var det utall subversjoner av tidligere: 150, 176, 179, 180, 183 og 186 seter. Såvidt jeg vet har 15 fly blitt rekonfiguert til 181 seter hvorav 10 med wifi, et antall av disse har de nye tynne Recaro-setene, mens resten fikk de forhatte Sicma Aero setene som man finner i 736 og A319/A321.

-600 har enten 120 eller 123 seter (svensk prod).

SAS -700 har enten 140 seter (ex-SK fra opprinnelig B737 bestilling på slutten av 90-tallet), eller 141 seter (ex-BU og alle fly mottatt siste årene).

-800 var det utall subversjoner av tidligere: 150, 176, 179, 180, 183 og 186 seter. Såvidt jeg vet har 15 fly blitt rekonfiguert til 181 seter hvorav 10 med wifi, et antall av disse har de nye tynne Recaro-setene, mens resten fikk de forhatte Sicma Aero setene som man finner i 736 og A319/A321.

-600 har enten 120 eller 123 seter (svensk prod).

Det er vel ingen -800 igjen med 150 seter vel? Når skal alle -800 være rekonfiguert?

Blir spennende å se hvilke seter dette flyet har, siden jeg skal på en altfor lang tur til sommeren. 31 rader x 6 -2 = 184, så regner med at første seterad kun eksisterer på en side og at flyet derfor har 181 seter?

Attachments

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    36.1 KB · Views: 1,336
Blir spennende å se hvilke seter dette flyet har, siden jeg skal på en altfor lang tur til sommeren. 31 rader x 6 -2 = 184, så regner med at første seterad kun eksisterer på en side og at flyet derfor har 181 seter?

Ingen rad 1 eller 13 da. Så 30 rader x 6 -2= 178

Du skrev ikke hvor du skulle. Men vist de selger Y så er det jo mulig er rad 1 er en 3 seter. Slik at det er 181 seter. Altså den nye standaren.....

Ja, det var det jeg tenkte. Eksisterer det forresten 737 hos SAS som ikke har rad 1? Det har jeg aldri sett.

Ja, det var det jeg tenkte. Eksisterer det forresten 737 hos SAS som ikke har rad 1? Det har jeg aldri sett.

Beklager. Bare meg som ikke kan lese. Så ikke at du nevnte 181 seter i første posten. Så meg blind på 184 seter, og tenkte at det ikke er en versjon i SAS flåten....

Regner med det er 17A og F som er de beste setene på B738 med 181 seter, eller har SAS funnet på noe merksnodig her også?

Regner med det er 17A og F som er de beste setene på B738 med 181 seter

Mener du de "minst verste" setene? Eller er jeg alene om å ikke syns disse slim-setene (Recaro-hva-kan-vi-lage-i-plast) er det fremskrittet vi vente på?

Last edited by a moderator:
Mener du de "minst verste" setene? Eller er jeg alene om å ikke syns disse slim-setene (Recaro-hva-kan-vi-lage-i-plast) er det fremskrittet vi vente på?

Smak og behag, og selv liker jeg den nye generasjon Recarosetene (som nå finnes hos f.eks LH, SK og DY) ganske godt, og bedre enn hva som ble installert for endel år siden.

Smak og behag, og selv liker jeg den nye generasjon Recarosetene (som nå finnes hos f.eks LH, SK og DY) ganske godt, og bedre enn hva som ble installert for endel år siden.

Og 320 er de nest mest komfortable flyene i SAS sin flåte, etter MD80. Jevnt over grei benplass i hele flyet, og bedre stopp i setet enn f.eks. Lufthansa sine NEK-seter.
Håper KAL, KAM og KAM setter standarden for SAS sin kabinkonfigurasjon for fremtiden.

Og 320 er de nest mest komfortable flyene i SAS sin flåte, etter MD80. Jevnt over grei benplass i hele flyet, og bedre stopp i setet enn f.eks. Lufthansa sine NEK-seter.
Håper KAL, KAM og KAM setter standarden for SAS sin kabinkonfigurasjon for fremtiden.

Jeg er også meget fornøyd med komforten i de nye tynne Recaro setene til SAS, seteryggen er mye bedre tilpasset oss mennesker enn skrekksetene Sicma Aero. Hadde Recaro nylig OSL-TOS-LYR og Sicma på returen, natt og dag opplevelse!

Kommer de nye (brukte) -700 med de nye setene? Og finnes det noen oversikt over hvilke maskiner som er ferdig pusset opp?

Someone: De nye (brukte) -700 maskinene kommer med Sicma Aero setene, altså de mindre komfortable setene etter min smak..

Back