37 flighter med SAS og Norwegian

Dag Viking

ScanFlyer Mile High Club
Dette er ikke en vanlig trip-report, det er mer en samling av subjektive betraktninger fra en samling flighter over et relativt kort tidsrom, nemlig 4 uker. Det ble mye Boeing, en del CRJ og litt MD. De fleste flighter var i økonomi hos SAS, mens noen var i økonomi ekstra hos SAS. Norwegian har som kjent kun en klasse.

Punktlighet
SAS er som kjent punktlige og i løpet av 36 flighter hadde de følgende forsinkelser:
-Ventet 30min på pushback på Kastrup pga streik
-Ventet 30min på Kastrup pga teknisk. Akkurat hva fikk jeg ikke med meg, jeg sov.
-15 minutter for sen, de ventet på "cockpit". Regner med at det var mannskap.

I tillegg var vi 5-10 minutter for tidlige en håndfull ganger.

Norwegian måtte også prøves, de var 2 timer for sene ut fra gate på OSL. Grunnen var sent innkommende fly. Vi fikk drikkebong på noen euro, men det hadde vært bedre å ha tilgang til lounge når slikt skjer.

Komfort ombord
SAS sine fly er veldig varierende.
Rad 32 på en MD82 er ille, takk for Bose Quietcomfort! Derimot er rad 3 veldig bra.
Benplassen bak i BUC er minimal, det er rett og slett vondt.
TUL har litt av det samme, men foran vingen er det helt fint.
X Air Europa (RCS?) er et fly man burde bytte ut interiøret på. De vanlige -883 er mye mer behagelige og har mer benplass. Det skjedde dessverre et par ganger at jeg hadde sjekket inn på nett og valgt sete, men ble flyttet bakover i flyet ved boarding. Skillet til økonomi ekstra ble flyttet bakover, og da blir man skadelidende. Lærepengen ble å ikke velge seter så langt frem som mulig.

CRJ-900 er helt fine, og mye bedre enn en -200. Kabinen er ganske kurvet, men 2+2 og lite motorstøy trekker opp.

Siden jeg havnet på rad 1 i LN-DYB, kan jeg ikke si noe om benplassen generelt, men på rad 1 var det bra. Setet i seg selv var ikke spesielt behagelig, men det gikk greit på en kort flight.

Dessuten kan det virke som om -800 er mye vanskeligere å få en kisser med enn de andre flyene

Servering ombord
Det er på tide at SAS tar en gjennomgang på servicekonseptene (dette har vært sagt ørten ganger). Frokost (en bagel+juice i Danmark som man kan ta med seg fra gaten hvis man vil) og kaffe på norsk og dansk innenriks, ikke noe på intraskandinavisk i økonomi-klasse. Er det rart man blir forvirret?

Maten i økonomi ekstra er ikke så mye å skryte av, men det glir ned. Et klart pluss for at det blir servert Champagne i skikkelige glass (Orrefors). Det er også greit å kunne kjøpe seg en Champagne i økonomiklasse.

Hos Norwegian kan man også kjøpe noe, jeg kjøpte øl og chips. Litt merkelig å betale for dette når man har betalt fullpris, men slik er nå engang konseptet deres.

Crew
Fløy med en salig blanding av norske, svenske og danske crew. Det er veldig små forskjeller mellom de, men noen var det. Danskene er ofte yngre enn sine kollegaer fra Norge og Sverige. De norske er veldig nølende når det gjelder å si "regla" på PA. Det er ofte stopp, fomling og nøling. Skjerpings!! Det kan da ikke være så vanskelig å lese opp en tekst uten å stoppe opp i 10 sekunder 3-4 ganger? Det høres veldig uprofft ut.

Ellers var det litt overraskende at det var norsk kaptein på CRJ-900 innenriks i Danmark, tror han het Bråten.

Det var blide og hyggelige crew både hos SAS og Norwegian, ikke noe å utsette på humøret til noen.

Innsjekk, bagdrop og kontakt med personalet på bakken

Her er det heller ikke mye å si. Man klarer seg stort sett selv, både når det gjelder å printe BP, merke eventuell bagasje og sende denne. Minimalt med kø alle ganger. 1-6 minutter kø i sikkerhetskontrollen, 0 minutter i fast-track.
Mulighet for fast-track trekker selvsagt opp når man flyr med SAS, men de få minuttene man ellers må stå i kø er fint til å leve med.

"Spesielle" hendelser
På en flight hadde jeg en UM over midtgangen. Han hadde en 2-seter, og jeg hadde en 3-seter for oss selve. Etter at hjulene var felt ut, sier han til crewet at han må tisse. Ingen utfordring for stor, tisse skal han få. Det ender med at en ene flyvertinna følger han til do, mens den andre står "vakt" og følger med på hvor høyt vi er over bakken. 60 sekunder før landing er gutten på plass i setet og flyvertinnene fastspent i sine seter. Jeg ble rett og slett imponert av dette, de fleste hadde vel gitt han beskjed om å holde seg til etter landing.

På en annen flight inn til OSL var vi tydeligvis høye/raske/begge deler. Det ble brukt speed brake fra downwind 19R og ned til hjul ble sluppet ned på base. Gikk gjennom localizer(så 4 hvite på PAPI), ut med speed brake igjen og den var ute til +-1000AGL. Det ble ikke gitt thrust før en del senere, jeg vil anta rundt 700AGL.
Ser oftere at speed brake blir brukt på -800 enn f.eks -700 og -500, er det ATC som ikke er helt med på hvordan den oppfører seg når den skal ned til jorden igjen kanskje?

På en flight sto jeg på venteliste. Det var 4 timer til neste flight, og etter å ha vært på reise i 24 timer var jeg veldig gira på å komme meg hjem så fort som mulig. Booket derfor en billett hjem via Stockholm i tillegg til direkteflighten. En time før avgang gikk jeg til transfer-senteret der jeg traff en hyggelig dame. Hun gikk inn og sjekket hvor alle transferpassasjernene kom fra, og om noen av deres flighter var forsinket. Det var de selvsagt ikke, og hun rådet meg derfor til å fly via Stockholm. GOD SERVICE!

Konklusjon

SAS leverer et forutsigbart produkt, som gjør det veldig enkelt å reise. Det er små ting som kunne vært gjort annerledes (f.eks. det med servering og entydig service-konsept). Mange flinke medarbeidere, som tydeligvis vet hva de driver med.
Alt i alt punktlige (total forsinkelse 1:30 på 36 flighter).

Etter oppfordringer fra både venner og reise-koordinator på jobb gikk jeg endelig med på å prøve Norwegian igjen (2 år siden sist).
2 timer forsinkelse holder ikke, uansett hva grunnen er. Denne forsinkelsen ble ikke kritisk for min del, men svært mange av reisene mine er en 2 timer lang forsinkelse veldig negativt.

For en som reiser mye og ofte er en del av tingene som SAS tilbyr, men som Norwegian ikke tilbyr, med på å gjøre valget enkelt (fast track, lounge, business/EBG innsjekk og bagdrop, og ikke minst et godt apparat som hjelper dersom noe går galt på reisen).
Jeg skal ikke garantere at det blir 2 år til neste gang jeg flyr Norwegian, men det blir nok kun de gangene det ikke passer å fly SAS.

Takker for rapporter:) Sitter selv igjen med mange av de samme inntrykkene basert på mine nesten ukentlige flighter mellom OSL og KRS den siste tiden. Hvor 80% er SAS og 20% Norwegian

He he... Saa du er tilbake i mileagerun modus igjen og tok Danmark rundt 15 gange?? ;)

Takker for flott rapport. Ikke mye som har endret seg siden jeg reiste mye i skandinavia

Takk for rapporten! Slike ting blir vel ofte subjektivt uansett, men min egen erfaring er basert på mine siste 20 flighter så er det faktisk SAS som kommer ut med svarteper på forsinkelser. Nå er det vel kun en av forsinkelsene som ga noen særlig knock-on effekt, i og med at jeg ble 4 timer sen til London på onsdag (men med vær og stengte rullebaner på OSL så er det vel ikke så mye å gjøre med det). Jeg ser du etterlyser loungetilgang, men det har man vel ikke som ordinær SAS-kunde heller (jeg spurte pent om loungetilgang siden SAS gjorde at jeg måtte vente 4 timer på OSL, men nei... ;)).

Flott "rapport" Dag Viking". Kunne ikke vært mer enig i oppsummeringen din.

Fint med en sånn oppsummering av begge selskaper. Manglet bare at du hadde reist omtrent 50/50 med begge selskaper, men vi kan jo ikke forlange alt

He he... Saa du er tilbake i mileagerun modus igjen og tok Danmark rundt 15 gange?? ;)

Hehe, kan kanskje kalle det segment-run? Men ja, det ble noen ekstra turer.
Kan vel egentlig si at jeg ikke angrer på det, har hatt stor nytte av gullkortet siste to ukene.

OSL-CPH-HAJ, HAJ-MUC-OSL, OSL-MUC-HAJ, HAJ-CPH-OSL
4 flighter med Lufthansa, 4 med SAS
4 flighter med Airbus, 2 med Boeing, 1 med Bombardier og en med MD.

-Fasttrack på OSL er veldig nyttig, begge gangene jeg dro ut fra OSL var det 0 kø i fast-track mens den vanlige kontrollen sto med 5-10 min på skjermene.

-Lounge er en fin ting. Spesielt i Hanover ble det mye venting, og da er det fint med ubegrenset tilgang på mat og drikke. Dessverre har senator-loungene ikke gratis internett i motsetning til SAS-loungene.

-Mulighet til å velge sete før innsjekk er også noe man setter pris på. Valgte nødutgang på 2 av SAS-flightene. Med lufthansa får man ikke valgt sete før innsjekk. For to av flightene spurte innsjekkingspersonalet til Lufthansa "window or aisle? Maybe an emergency exit, sir?" En Lufthansa flight var det mulig å velge sete ved internett innsjekk, mens på den siste ble jeg plassert på bulkhead automatisk.

-Dessuten kunne det se ut som SAS prøvde å blokke nabosetet mitt så lenge som mulig. En flight med ledig nabosete, en flight der nabosetet ble okkupert av sistemann ombord (en som var på standby), og de to siste flightene som var 100% fulle. Hos Lufthansa var det ledig midtsete på ene flighten, en gang var det først ledig men så ble en passasjer flyttet på og så plassert ved siden av meg, og på de to siste var det 100% fullt.

-Prioritet ved ombooking fikk jeg muligens. En gang ble ene flighten kansellert, og jeg ble derfor re-routet via MUC i stedet for CPH. En time tidligere avgang fra HAJ og 30 min senere ankomst til OSL. Jeg fikk beskjed på telefon tidligere på dagen, og kunne selv velge reiserute som erstatning. Ved en annen forsinkelse og mulighet for misconnect, ble jeg booket på 2 andre flighter som backup (men det fikk jeg aldri bruk for)

-Op-up på ene SAS-flighten. Hadde liten glede av den, siden jeg fikk en champisflaske som var umulig å åpne. Maten var ikke god, og benplassen var mye mindre enn på nødutgang som jeg egentlig hadde valgt.

-Setene til Lufthansa er helt grusomme!! De nye setene er knall harde i sitteputa, unner ingen mer enn 40 minutter på de.
De gamle setene er så dype i ryggen (en slags U) at jeg ble helt gåen i korsryggen. Måtte stappe inn en aftenposten fredag bak nedre del av ryggen for å klare å sitte.

-Lufthansa har veldig bra service i lufta. Sjelden har jeg sett så gjennomført godt humør, hyggelig og positiv holdning blandt crew. Servicen på bakken er også bra, *G kan bruke first innsjekk.

-Servering er jo det samme som service for mange, og her er Lufthansa og SAS litt ulike. På en kort flight som de jeg fløy på disse turene, så spiller det ikke så stor rolle. Jeg spiser og drikker det jeg vil ha i loungen før og etter flighten. Maten Lufthansa serverer er fremdeles ikke noe å skryte av, jeg setter mer pris på de sjokoladene de serverer domestic. SAS sin mat var heller ikke spesielt bra. Flymat på kortere turer er oppskrytt!
En ting jeg stusser over, er at CPH-HAJ er en flight som har servering i Y/C, og gratis vann (!!!) i M. Grunnen var pga kort flytid. F.eks. er OSL-ARN er kortere, men der har man BOB i M. Til sammenligning er HAJ-MUC litt lenger, og der rekker man drikke og kjeks til alle, samt påfyll av drikke dersom man ønsker det. Litt merkelig av SAS, en flight med oppgitt rutetid på 1:00 bør gi mulighet for servering enten det er en halvfull CR9 eller smikkfull MD80. Nok et punkt som bør vurderes når man skal prøve å samordne servicekonseptene. Gjør gjerne som Lufthansa, men dropp de dårlige brødskalkene og erstatt de med en god kjeks-sjokolade eller en cokie, så skiller man seg litt fra LCC også på dette området.

-Boeing vs Airbus vs MD vs CRJ. Jeg må si at jeg ikke bryr meg. Airbus er litt bredere, og det merker man i forhold til 737. Likevel synes jeg at det er setekvaliteten og benplassen som betyr noe, og her har begge selskaper en lang vei å gå. Det mest komfortable var nok CRJ med ledig nabosete!

Alt i alt, et lite kort kan gjøre reising veldig mye mer komfortabelt og man gruer seg ikke like mye til neste reise.

Last edited:
Back