Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
Dette er ikke en vanlig trip-report, det er mer en samling av subjektive betraktninger fra en samling flighter over et relativt kort tidsrom, nemlig 4 uker. Det ble mye Boeing, en del CRJ og litt MD. De fleste flighter var i økonomi hos SAS, mens noen var i økonomi ekstra hos SAS. Norwegian har som kjent kun en klasse.
Punktlighet
SAS er som kjent punktlige og i løpet av 36 flighter hadde de følgende forsinkelser:
-Ventet 30min på pushback på Kastrup pga streik
-Ventet 30min på Kastrup pga teknisk. Akkurat hva fikk jeg ikke med meg, jeg sov.
-15 minutter for sen, de ventet på "cockpit". Regner med at det var mannskap.
I tillegg var vi 5-10 minutter for tidlige en håndfull ganger.
Norwegian måtte også prøves, de var 2 timer for sene ut fra gate på OSL. Grunnen var sent innkommende fly. Vi fikk drikkebong på noen euro, men det hadde vært bedre å ha tilgang til lounge når slikt skjer.
Komfort ombord
SAS sine fly er veldig varierende.
Rad 32 på en MD82 er ille, takk for Bose Quietcomfort! Derimot er rad 3 veldig bra.
Benplassen bak i BUC er minimal, det er rett og slett vondt.
TUL har litt av det samme, men foran vingen er det helt fint.
X Air Europa (RCS?) er et fly man burde bytte ut interiøret på. De vanlige -883 er mye mer behagelige og har mer benplass. Det skjedde dessverre et par ganger at jeg hadde sjekket inn på nett og valgt sete, men ble flyttet bakover i flyet ved boarding. Skillet til økonomi ekstra ble flyttet bakover, og da blir man skadelidende. Lærepengen ble å ikke velge seter så langt frem som mulig.
CRJ-900 er helt fine, og mye bedre enn en -200. Kabinen er ganske kurvet, men 2+2 og lite motorstøy trekker opp.
Siden jeg havnet på rad 1 i LN-DYB, kan jeg ikke si noe om benplassen generelt, men på rad 1 var det bra. Setet i seg selv var ikke spesielt behagelig, men det gikk greit på en kort flight.
Dessuten kan det virke som om -800 er mye vanskeligere å få en kisser med enn de andre flyene
Servering ombord
Det er på tide at SAS tar en gjennomgang på servicekonseptene (dette har vært sagt ørten ganger). Frokost (en bagel+juice i Danmark som man kan ta med seg fra gaten hvis man vil) og kaffe på norsk og dansk innenriks, ikke noe på intraskandinavisk i økonomi-klasse. Er det rart man blir forvirret?
Maten i økonomi ekstra er ikke så mye å skryte av, men det glir ned. Et klart pluss for at det blir servert Champagne i skikkelige glass (Orrefors). Det er også greit å kunne kjøpe seg en Champagne i økonomiklasse.
Hos Norwegian kan man også kjøpe noe, jeg kjøpte øl og chips. Litt merkelig å betale for dette når man har betalt fullpris, men slik er nå engang konseptet deres.
Crew
Fløy med en salig blanding av norske, svenske og danske crew. Det er veldig små forskjeller mellom de, men noen var det. Danskene er ofte yngre enn sine kollegaer fra Norge og Sverige. De norske er veldig nølende når det gjelder å si "regla" på PA. Det er ofte stopp, fomling og nøling. Skjerpings!! Det kan da ikke være så vanskelig å lese opp en tekst uten å stoppe opp i 10 sekunder 3-4 ganger? Det høres veldig uprofft ut.
Ellers var det litt overraskende at det var norsk kaptein på CRJ-900 innenriks i Danmark, tror han het Bråten.
Det var blide og hyggelige crew både hos SAS og Norwegian, ikke noe å utsette på humøret til noen.
Innsjekk, bagdrop og kontakt med personalet på bakken
Her er det heller ikke mye å si. Man klarer seg stort sett selv, både når det gjelder å printe BP, merke eventuell bagasje og sende denne. Minimalt med kø alle ganger. 1-6 minutter kø i sikkerhetskontrollen, 0 minutter i fast-track.
Mulighet for fast-track trekker selvsagt opp når man flyr med SAS, men de få minuttene man ellers må stå i kø er fint til å leve med.
"Spesielle" hendelser
På en flight hadde jeg en UM over midtgangen. Han hadde en 2-seter, og jeg hadde en 3-seter for oss selve. Etter at hjulene var felt ut, sier han til crewet at han må tisse. Ingen utfordring for stor, tisse skal han få. Det ender med at en ene flyvertinna følger han til do, mens den andre står "vakt" og følger med på hvor høyt vi er over bakken. 60 sekunder før landing er gutten på plass i setet og flyvertinnene fastspent i sine seter. Jeg ble rett og slett imponert av dette, de fleste hadde vel gitt han beskjed om å holde seg til etter landing.
På en annen flight inn til OSL var vi tydeligvis høye/raske/begge deler. Det ble brukt speed brake fra downwind 19R og ned til hjul ble sluppet ned på base. Gikk gjennom localizer(så 4 hvite på PAPI), ut med speed brake igjen og den var ute til +-1000AGL. Det ble ikke gitt thrust før en del senere, jeg vil anta rundt 700AGL.
Ser oftere at speed brake blir brukt på -800 enn f.eks -700 og -500, er det ATC som ikke er helt med på hvordan den oppfører seg når den skal ned til jorden igjen kanskje?
På en flight sto jeg på venteliste. Det var 4 timer til neste flight, og etter å ha vært på reise i 24 timer var jeg veldig gira på å komme meg hjem så fort som mulig. Booket derfor en billett hjem via Stockholm i tillegg til direkteflighten. En time før avgang gikk jeg til transfer-senteret der jeg traff en hyggelig dame. Hun gikk inn og sjekket hvor alle transferpassasjernene kom fra, og om noen av deres flighter var forsinket. Det var de selvsagt ikke, og hun rådet meg derfor til å fly via Stockholm. GOD SERVICE!
Konklusjon
SAS leverer et forutsigbart produkt, som gjør det veldig enkelt å reise. Det er små ting som kunne vært gjort annerledes (f.eks. det med servering og entydig service-konsept). Mange flinke medarbeidere, som tydeligvis vet hva de driver med.
Alt i alt punktlige (total forsinkelse 1:30 på 36 flighter).
Etter oppfordringer fra både venner og reise-koordinator på jobb gikk jeg endelig med på å prøve Norwegian igjen (2 år siden sist).
2 timer forsinkelse holder ikke, uansett hva grunnen er. Denne forsinkelsen ble ikke kritisk for min del, men svært mange av reisene mine er en 2 timer lang forsinkelse veldig negativt.
For en som reiser mye og ofte er en del av tingene som SAS tilbyr, men som Norwegian ikke tilbyr, med på å gjøre valget enkelt (fast track, lounge, business/EBG innsjekk og bagdrop, og ikke minst et godt apparat som hjelper dersom noe går galt på reisen).
Jeg skal ikke garantere at det blir 2 år til neste gang jeg flyr Norwegian, men det blir nok kun de gangene det ikke passer å fly SAS.
Punktlighet
SAS er som kjent punktlige og i løpet av 36 flighter hadde de følgende forsinkelser:
-Ventet 30min på pushback på Kastrup pga streik
-Ventet 30min på Kastrup pga teknisk. Akkurat hva fikk jeg ikke med meg, jeg sov.
-15 minutter for sen, de ventet på "cockpit". Regner med at det var mannskap.
I tillegg var vi 5-10 minutter for tidlige en håndfull ganger.
Norwegian måtte også prøves, de var 2 timer for sene ut fra gate på OSL. Grunnen var sent innkommende fly. Vi fikk drikkebong på noen euro, men det hadde vært bedre å ha tilgang til lounge når slikt skjer.
Komfort ombord
SAS sine fly er veldig varierende.
Rad 32 på en MD82 er ille, takk for Bose Quietcomfort! Derimot er rad 3 veldig bra.
Benplassen bak i BUC er minimal, det er rett og slett vondt.
TUL har litt av det samme, men foran vingen er det helt fint.
X Air Europa (RCS?) er et fly man burde bytte ut interiøret på. De vanlige -883 er mye mer behagelige og har mer benplass. Det skjedde dessverre et par ganger at jeg hadde sjekket inn på nett og valgt sete, men ble flyttet bakover i flyet ved boarding. Skillet til økonomi ekstra ble flyttet bakover, og da blir man skadelidende. Lærepengen ble å ikke velge seter så langt frem som mulig.
CRJ-900 er helt fine, og mye bedre enn en -200. Kabinen er ganske kurvet, men 2+2 og lite motorstøy trekker opp.
Siden jeg havnet på rad 1 i LN-DYB, kan jeg ikke si noe om benplassen generelt, men på rad 1 var det bra. Setet i seg selv var ikke spesielt behagelig, men det gikk greit på en kort flight.
Dessuten kan det virke som om -800 er mye vanskeligere å få en kisser med enn de andre flyene
Servering ombord
Det er på tide at SAS tar en gjennomgang på servicekonseptene (dette har vært sagt ørten ganger). Frokost (en bagel+juice i Danmark som man kan ta med seg fra gaten hvis man vil) og kaffe på norsk og dansk innenriks, ikke noe på intraskandinavisk i økonomi-klasse. Er det rart man blir forvirret?
Maten i økonomi ekstra er ikke så mye å skryte av, men det glir ned. Et klart pluss for at det blir servert Champagne i skikkelige glass (Orrefors). Det er også greit å kunne kjøpe seg en Champagne i økonomiklasse.
Hos Norwegian kan man også kjøpe noe, jeg kjøpte øl og chips. Litt merkelig å betale for dette når man har betalt fullpris, men slik er nå engang konseptet deres.
Crew
Fløy med en salig blanding av norske, svenske og danske crew. Det er veldig små forskjeller mellom de, men noen var det. Danskene er ofte yngre enn sine kollegaer fra Norge og Sverige. De norske er veldig nølende når det gjelder å si "regla" på PA. Det er ofte stopp, fomling og nøling. Skjerpings!! Det kan da ikke være så vanskelig å lese opp en tekst uten å stoppe opp i 10 sekunder 3-4 ganger? Det høres veldig uprofft ut.
Ellers var det litt overraskende at det var norsk kaptein på CRJ-900 innenriks i Danmark, tror han het Bråten.
Det var blide og hyggelige crew både hos SAS og Norwegian, ikke noe å utsette på humøret til noen.
Innsjekk, bagdrop og kontakt med personalet på bakken
Her er det heller ikke mye å si. Man klarer seg stort sett selv, både når det gjelder å printe BP, merke eventuell bagasje og sende denne. Minimalt med kø alle ganger. 1-6 minutter kø i sikkerhetskontrollen, 0 minutter i fast-track.
Mulighet for fast-track trekker selvsagt opp når man flyr med SAS, men de få minuttene man ellers må stå i kø er fint til å leve med.
"Spesielle" hendelser
På en flight hadde jeg en UM over midtgangen. Han hadde en 2-seter, og jeg hadde en 3-seter for oss selve. Etter at hjulene var felt ut, sier han til crewet at han må tisse. Ingen utfordring for stor, tisse skal han få. Det ender med at en ene flyvertinna følger han til do, mens den andre står "vakt" og følger med på hvor høyt vi er over bakken. 60 sekunder før landing er gutten på plass i setet og flyvertinnene fastspent i sine seter. Jeg ble rett og slett imponert av dette, de fleste hadde vel gitt han beskjed om å holde seg til etter landing.
På en annen flight inn til OSL var vi tydeligvis høye/raske/begge deler. Det ble brukt speed brake fra downwind 19R og ned til hjul ble sluppet ned på base. Gikk gjennom localizer(så 4 hvite på PAPI), ut med speed brake igjen og den var ute til +-1000AGL. Det ble ikke gitt thrust før en del senere, jeg vil anta rundt 700AGL.
Ser oftere at speed brake blir brukt på -800 enn f.eks -700 og -500, er det ATC som ikke er helt med på hvordan den oppfører seg når den skal ned til jorden igjen kanskje?
På en flight sto jeg på venteliste. Det var 4 timer til neste flight, og etter å ha vært på reise i 24 timer var jeg veldig gira på å komme meg hjem så fort som mulig. Booket derfor en billett hjem via Stockholm i tillegg til direkteflighten. En time før avgang gikk jeg til transfer-senteret der jeg traff en hyggelig dame. Hun gikk inn og sjekket hvor alle transferpassasjernene kom fra, og om noen av deres flighter var forsinket. Det var de selvsagt ikke, og hun rådet meg derfor til å fly via Stockholm. GOD SERVICE!
Konklusjon
SAS leverer et forutsigbart produkt, som gjør det veldig enkelt å reise. Det er små ting som kunne vært gjort annerledes (f.eks. det med servering og entydig service-konsept). Mange flinke medarbeidere, som tydeligvis vet hva de driver med.
Alt i alt punktlige (total forsinkelse 1:30 på 36 flighter).
Etter oppfordringer fra både venner og reise-koordinator på jobb gikk jeg endelig med på å prøve Norwegian igjen (2 år siden sist).
2 timer forsinkelse holder ikke, uansett hva grunnen er. Denne forsinkelsen ble ikke kritisk for min del, men svært mange av reisene mine er en 2 timer lang forsinkelse veldig negativt.
For en som reiser mye og ofte er en del av tingene som SAS tilbyr, men som Norwegian ikke tilbyr, med på å gjøre valget enkelt (fast track, lounge, business/EBG innsjekk og bagdrop, og ikke minst et godt apparat som hjelper dersom noe går galt på reisen).
Jeg skal ikke garantere at det blir 2 år til neste gang jeg flyr Norwegian, men det blir nok kun de gangene det ikke passer å fly SAS.