SAS med nye flyseter!

Trevligt att SAS gör något, men Lufthansas säten är i hårdaste laget för mig. Dessutom upplevede jag att huvud och nacke inte fick tillräckligt med stöd i Lufthansas nya stolar.

Ja ja, må kanskje ta imot med åpent sinn til de er testfløyet, men som seg hør og bør når jeg jobber innen luftfart er jeg skeptisk til nye ting. :-D

Litt av sjarmen med å fly SAS er alle de ulike sete og kabin løsningene de jar på 737'en
Uten å spore helt av har jeg sterke meninger om hva som vil bli dypt savnet. (f.eks 25B/C på -783'en)

-600 setet har jeg aldri helt skjønnt meg på. Noen ganger liker jeg det, og andre ganger tortur, men håper uansett de nye stolene ikke blir like rette i ryggen når de er i oppreist stilling.

Benplassen spiller egentlig mindre rolle for jeg setter meg frivilling laaaangt bak uansett.

Time will show...

Disse kan umulig bli værre en de setene som var ombord i gårdagens tur med SAS B736 (LN-RPX) For dem var grufulle å sitte i. Heldigvis var det en kort tur OSL-KSU. Benplassen var noe av det verste jeg har opplevd i en B737 noen sinne.

Ja og nei. De fleste 737-800 i SAS-flåten har 179 seter, Air Europa-maskinene har 186 (?), mens tre eldre maskiner bare har 150 seter.

SAS har et utall av 737-800 seat configs. Norsk produksjon opererer to stk. med euro-config 150 seter med 33" i pitch i brorparten av kabinen. De fleste -800 har 176 seter, og så har det kommet inn et par maskiner tilbake fra lease med 179 seter (ikke installert wc nr. tre). I tillegg er det tre stk. "Air Europa" maskiner med 180 seter. På svensk produksjon opererer man også 183 og 186 setere. Totalt altså 6 forskjellige configs!

Må ærlig innrømme at setene ser meget triste ut bakfra. Hvem vil sitte å se inn i noe grått hele flyreisen. Synes dagens seter er meget behagelige, og spesielt god benplass på 737-600 :) Men spennende blir det!

Jeg har tilgode å se mange passasjerer som stirrer i seteryggen foran. Samme hvordan den ser ut.

SAS har et utall av 737-800 seat configs. Norsk produksjon opererer to stk. med euro-config 150 seter med 33" i pitch i brorparten av kabinen. De fleste -800 har 176 seter, og så har det kommet inn et par maskiner tilbake fra lease med 179 seter (ikke installert wc nr. tre). I tillegg er det tre stk. "Air Europa" maskiner med 180 seter. På svensk produksjon opererer man også 183 og 186 setere. Totalt altså 6 forskjellige configs!

Ja, og det er noe jeg har nevnt i et par trip repports:
At mange selskap opererer med så mange forskjellige løsninger på alt mulig rart. Og det gjør at man aldri helt vet hva som venter en.

SAS skal nå prøve ut disse i noen fly og så vurdere om de skal gjøre det med flere. Selv har jeg bare hatt korte turer i slike seter hos Norwegian, og også prøvesittet på Wizzair. Og jeg ser fordel med bedre benplass og lavere vekt, men er skeptisk til lange turer med slike seter.

Imm

NEK ja, kan det bli verre? Landet nettopp etter en tur i BRI. Gode seter og god benplass. Landingen var også årets mykeste med narrowbody. Ikke alltid verden går fremover for passasjerene!

Bra satsing av SAS. Godt at de foelger med og blir bedre paa aa modernisere seg raskere.

Som tidligere sagt, har flydd en god del flighter med LHs nye seter og synes de er behagelige og gir mye bedre plass.

Da venter vi kun paa nye seter i business paa langdistanse for der ligger man laaaaaaaangt etter konkurrentene.

Jeg har prøvd de nye setene med LH og OS på 4 turer nå, og jeg syneste de er behagelige å sitte i, og de ekstra centimeterene med benplass merker jeg godt, så¨dette er gode nyheter :D

....men likevel skal ikke flybilletten koste over kr:299.-
Takk til SAS som velger å spandere 20mill på skifte av seter.

Jeg regner med at det blir bedre benplass på de fem første radene? Dette er vanlig praksis hos SAS selv på maskinene med de harde Sicma-flybenkene.

Går det da, med 181 seter? Det er jo nesten max i en B738, spesielt med alle galleyene som SAS har. Eller blir det 29 inch pitch for alle som sitter bak overwing exit, slik at "fiffen" kan strekke på beina foran i kabinen...?

W6 sine nyeste fly med seter uten recline er det mest ubehagelige jeg har sittet i. (Det merket jeg en tidlig morgen fra BUD til BOJ). Flyet var også trangere enn hos FR med lavere pitch.
Da er LH og DY sine seter og pitch luksus i forhold.

Ja, og det er noe jeg har nevnt i et par trip repports:
At mange selskap opererer med så mange forskjellige løsninger på alt mulig rart. Og det gjør at man aldri helt vet hva som venter en.

SAS skal nå prøve ut disse i noen fly og så vurdere om de skal gjøre det med flere. Selv har jeg bare hatt korte turer i slike seter hos Norwegian, og også prøvesittet på Wizzair. Og jeg ser fordel med bedre benplass og lavere vekt, men er skeptisk til lange turer med slike seter.

Imm

Jeg regner med at det blir bedre benplass på de fem første radene. Men dette her ser bra ut satser på dem er gode og sitte i og det så er alle fornøyde.

Går det da, med 181 seter? Det er jo nesten max i en B738, spesielt med alle galleyene som SAS har. Eller blir det 29 inch pitch for alle som sitter bak overwing exit, slik at "fiffen" kan strekke på beina foran i kabinen...?

Hva er denne fiffen du snakker om?

Bra satsing av SAS. Godt at de foelger med og blir bedre paa aa modernisere seg raskere.

Som tidligere sagt, har flydd en god del flighter med LHs nye seter og synes de er behagelige og gir mye bedre plass.

Da venter vi kun paa nye seter i business paa langdistanse for der ligger man laaaaaaaangt etter konkurrentene.

Naja, om dette er en klart produktforbedring da har jeg mine tviler etter jeg fikk testet de nye seter omboard LH. Men iallefall har de en klart fordel. De accelererer de-planing...:lol:

Disse kan umulig bli værre en de setene som var ombord i gårdagens tur med SAS B736 (LN-RPX) For dem var grufulle å sitte i. Heldigvis var det en kort tur OSL-KSU. Benplassen var noe av det verste jeg har opplevd i en B737 noen sinne.

Da har du tydligvis ikke fløyet med SAS sin A321 og sittet på sete 23 A! En feil jeg gjorde da jeg fløy sist. Satt intil vinduet, men der var deler av emergency exiten så man satt studd intil veggen med skuldra. Jeg var heldig og hadde med ei lillesøster på den turen, så vi bytta fort plass, jeg fikk 23 B. Men det var ikke mye til redning. Setet var rene h*****e, satt med bena studd oppi setet forran og kunne ikke legge ned ryggen på setet mitt eller bevege meg. Beina sovna en del ganger under den turen ja. Det var rett å slett det værste setet jeg noen gang har hatt i et fly ever! Hadde vondt i knærne under turen og etter turen. Det slår DY sin 733 jeg hadde på OSL-TRD en gang med glans! Men regner med det er bedre plass lengre framme eller lengre bak i A321en. Jeg var uheldig og hadde valgt/fått setet forran emergency.

På returen fløy jeg med en MD, og det er den beste flyopplevelsen jeg har hatt på shorthaul noen gang hva angår sete og atmosfære i flyet.

Jeg håper SAS sine nye seter blir bedre og litt mykere enn de DY har valgt i 738ene sine. Personlig håper jeg på at de dropper skinnseter, da det fort kan bli klamt på lengre flighter.

Last edited:
Back