Ja og nei. De fleste 737-800 i SAS-flåten har 179 seter, Air Europa-maskinene har 186 (?), mens tre eldre maskiner bare har 150 seter.
SAS har et utall av 737-800 seat configs. Norsk produksjon opererer to stk. med euro-config 150 seter med 33" i pitch i brorparten av kabinen. De fleste -800 har 176 seter, og så har det kommet inn et par maskiner tilbake fra lease med 179 seter (ikke installert wc nr. tre). I tillegg er det tre stk. "Air Europa" maskiner med 180 seter. På svensk produksjon opererer man også 183 og 186 setere. Totalt altså 6 forskjellige configs!
Jeg regner med at det blir bedre benplass på de fem første radene? Dette er vanlig praksis hos SAS selv på maskinene med de harde Sicma-flybenkene.
Ja, og det er noe jeg har nevnt i et par trip repports:
At mange selskap opererer med så mange forskjellige løsninger på alt mulig rart. Og det gjør at man aldri helt vet hva som venter en.
SAS skal nå prøve ut disse i noen fly og så vurdere om de skal gjøre det med flere. Selv har jeg bare hatt korte turer i slike seter hos Norwegian, og også prøvesittet på Wizzair. Og jeg ser fordel med bedre benplass og lavere vekt, men er skeptisk til lange turer med slike seter.
Imm
Går det da, med 181 seter? Det er jo nesten max i en B738, spesielt med alle galleyene som SAS har. Eller blir det 29 inch pitch for alle som sitter bak overwing exit, slik at "fiffen" kan strekke på beina foran i kabinen...?
Hva er denne fiffen du snakker om?
Bra satsing av SAS. Godt at de foelger med og blir bedre paa aa modernisere seg raskere.
Som tidligere sagt, har flydd en god del flighter med LHs nye seter og synes de er behagelige og gir mye bedre plass.
Da venter vi kun paa nye seter i business paa langdistanse for der ligger man laaaaaaaangt etter konkurrentene.
Disse kan umulig bli værre en de setene som var ombord i gårdagens tur med SAS B736 (LN-RPX) For dem var grufulle å sitte i. Heldigvis var det en kort tur OSL-KSU. Benplassen var noe av det verste jeg har opplevd i en B737 noen sinne.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.