SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Veit fra kontakter i familien at SAS driver å øker sin pool av flyvertinner på Long Haul bassert i Oslo.

Da burde det vel skje noe snart?

Rekrutteringen av norsk personell på langruter skjer av andre grunner.

Av nysgjerrighet, hva er egentlig driverne for trafikk Skandina til SEA? Fiskeindustri? Olje?

Starbucks, Microsoft og Amazon var alle gode SAS-kunder, men desverre klarte de lokale selgerene å ødelegge mye av profittgrunnlaget for disse store kontoene. Disse likte å bruke SAS og hadde ikke noe imot å reise via CPH for å komme til Paris, London eller hvor de nå skulle. I dag er tilbudet til Europa bedre, og det blir nok vanskelig å bygge opp igjen gode firmarelasjoner.

Uten noen 'lokomotiver' til å dra ruta, tror jeg det skal bli vanskelig.

Nej - tror du skal kigge mod broderlandet i øst i stedet.

Crewmangel etter det jeg har forstått fra mine kilder... I Sverige altså. Norske besetninger opererer derfor SK 903/904 + SK 945/946 i store deler av oktober måned.

Crewmangel etter det jeg har forstått fra mine kilder... I Sverige altså. Norske besetninger opererer derfor SK 903/904 + SK 945/946 i store deler av oktober måned.

Det også.

Tror utgangspunktet er et tariffoppgjør. Hvertfall det jeg har forstått ut av NKF og SCCA.

Crew fra Norge skal operere ca. 25 avganger ARN-EWR og ARN-ORD i oktober. Det er ikke langt fra alle.
Noen blir sendt passitvt til ARN kvelden før, men resten komme over med tidligere avganger samme dag.

For å spore av litt, Kom over et ganske bra interjuv med Richard Quest i sammenheng med at han var i Norge, Han er blant annet CNNs expert på reise og flyfart, og han hadde også en prat med Bjorn Kjos og Norwegian. Vedkommende som interjuver spør også noen spørsmål om SAS og jeg synes egentlig svaret hans passer ganske godt inn i det mange sier og prater om her.

"
SAS' utfordringer
- Tror du SAS kommer til å overleve?

- Tror du virkelig at jeg kommer til å svare på det? Jeg tror at SAS har … Landskapet skifter så fort, at de er nødt til å begynne å spørre seg selv hva som virker og hva som ikke virker. De har SAS Plus foran, de har SAS-ditt-og-datt. Det er et nydelig lite flyselskap. Men hvordan kan det konkurrere med Bjørn og hans gazillion fly? Eller med EasyJet? Og hvordan skal det konkurrere på langrutene? Det er så få steder de flyr direkte til fra Norge og Sverige. Du kan fly til New York, og kanskje til noen steder i Asia. Ellers må du via København. Jeg sier ikke at modellen er feil, bare at de har noen utfordringer."

http://www.nettavisen.no/na24/--du-...-a-kaste-karrieren-ut-av-vinduet/8493624.html

Det også.

Tror utgangspunktet er et tariffoppgjør. Hvertfall det jeg har forstått ut av NKF og SCCA.

Crew fra Norge skal operere ca. 25 avganger ARN-EWR og ARN-ORD i oktober. Det er ikke langt fra alle.
Noen blir sendt passitvt til ARN kvelden før, men resten komme over med tidligere avganger samme dag.

Gjelder hvilemoduler ombord, SAS vil fjerne de, noe Svensk forening ikke vil godta. SAS svarer med å ta svensker av langruter - derfor norske på disse ruter. Svensker flyr nå norsk innenriks for å dekke opp for de norske som flyr langt ut fra Sverige. En maktkamp i kulissene.

Svensker flyr nå norsk innenriks for å dekke opp for de norske som flyr langt ut fra Sverige. En maktkamp i kulissene.

Det forklarer hvorfor det er så mange svensker på norsk innenriks fortiden......Veldig hyggelig forandring det, men det siste SAS trenger nå er vel flere maktkamper...

Så må vi heller ikke glemme at som i servicebransjen forøvrig, så er det mange svensker som har OSL base også ;) Men ja, mye svensker ombord for tiden!

Ja, de nyhetene i løpet av september ble det tydeligvis ikke noe av. Det er så idiotisk når "proffe" folk ikke klarer å følge opp lovnader. Da er det bedre ikke å si noe.

Det kommer når det kommer. Det er mange biter som skal på plass før man kan annonsere slikt. Se f.eks. på MegaDO som også er forsinket med å annonsere opplegget. ;)

Det kommer når det kommer. Det er mange biter som skal på plass før man kan annonsere slikt. Se f.eks. på MegaDO som også er forsinket med å annonsere opplegget. ;)

Det har jeg full forståelse for ... Hvis de er usikre på når de har beslutningen, så burde de bare holde tett. ;)

Moderator

Da forsøker vi unngå la dette bli en SK vs DY debatt, samt at vi holder oss til og diskutere sak og ikke person, hvis ikke ender man fort opp med en tråd som ikke er åpen for alle

/moderator

Når begynte SAS og fly til Singapore?? Dette sto i det nye "scanorama" i dag.

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    80.9 KB · Views: 584
Back