-1 mrd SEK fro SAS i Q2

SAS -1000MSEK
Norwegian -800MNOK

Med hensyn til kronekursen gjøre begge selskaper det omtrent like dårlig!

Hvem taper mest pr/passasjer?

Hvor har du fått Norwegian sine tall fra ? Var ikke klar over at de hadde publisert tallene sine ennå ?

Bli litt vanskelige å sammenligne helt 1:1. Norwegian sine tall er for januar-mars, mens SAS sine er februar-april

Men man kan uansett konkludere med at perioden frem til og med påsken var det dårlig butikk å drive flyselskap i Skandinavia
 
Du er litt raus på vegne av Norwegian nå Mountain Dew. Hvis vi benyttet DNBs månedskurser, så var gjennomsnittet i perioden 1. februar-30. april 2014 100SEK = 93,15NOK.

Dermed var income before tax (EBT) følgende:
- SK (1. februar-30. april 2014) = 1004 MNOK
- DY (1. januar-31. mars 2014) = 812 MNOK

Da får vi bare se på endringene fra 2013 til 2014 i SAS disse er beregnet på norske valutakurser siden de er mer stabile enn SEK:
- Omsetning (revenue) = - 15%
- Yield = - 21%
- Net loss = + 228%
Et par operasjonelle endringer:
- Passasjertall = - 3%
- Gjennomsnittlige flydistanse = +16%

Så litt andre tall (tall i parantes er for samme tid i fjor):
Yield = NOK 1,04 (NOK 1,30)
Nødvendig yield for break-even med faktisk kabinfaktor: NOK 1,17 (NOK 1,35)

Gjennomsnittlig inntekt pr. flight = NOK 1 190 (NOK 1 151)
Gjennomsnittlig tap pr. flight = NOK 152 (NOK 43)
Nødvendig gjennomsnittlig inntekt pr. flight for break-even = NOK 1 342 (NOK 1 194)

Kurser benyttet:
SAS-Q2 2013 = SEK 100 = NOK 88,75
SAS-Q2 2014 = SEK 100 = NOK 93,15
 
Det skjer mye bak kulissene. Dette er ikke samme SAS som for noen år siden. Cashflowen er god og du skal ikke se bort fra at SAS kommer fryktelig tilbake .... ;)
 
Spennende hva som skjer i Irak nå. Bryter det virkelig løs der så går oljeprisen i været. Og det vil påvirke flyselskapenes lønnsomhet.
 
Spennende hva som skjer i Irak nå. Bryter det virkelig løs der så går oljeprisen i været. Og det vil påvirke flyselskapenes lønnsomhet.

Skjer det noe som koster USA penger i Irak vil det ha en stor påvirkning negativt på økonomien i USA, som senker behovet for olje.

Øker prisen på olje påvirker det økonomien i USA negativt. Se over.

De har ikke så mye valg.

-A
 
Om man ska dra ned så mycket, är det inte effektivare att lägga ner helt och inkorporera verksamheten helt i SAS? Overhead för administration i Blue1 måste bli större än att skaffa 5 nya 737 och lägga hela produktionen i SAS.
 
Ikke mange igjen hos KF nå ... Jeg er sikker på at økonomene har regnet på det og vet hva som er mest lønnsomt. Det kan jo være skattemessige argumenter for å holde på dem også.

Da ender vel disse kjerrene hos Delta også da, sikkert ....
 
Ikke mange igjen hos KF nå ... Jeg er sikker på at økonomene har regnet på det og vet hva som er mest lønnsomt. Det kan jo være skattemessige argumenter for å holde på dem også.

Da ender vel disse kjerrene hos Delta også da, sikkert ....

4 av kjerrene er eiet, mens 5 er leaset. Kan være noe med hvilken deal de har fått/ikke fått for kjerrene også.
 
Alt er avhengig av leasingvilkår etc, men er ikke 120 setere med lave kapitalkostnader det SAS trenger for å ha riktig frekvens?
 
Back
Top