SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

Når begynte SAS og fly til Singapore?? Dette sto i det nye "scanorama" i dag.


Dette er gammelt nytt og har vel vært slik i gamle Scanorama i over et år. De flyr ikke til SIN, men etter de startet samarbeidet med SQ har SIN stått som SAS-destinasjon i rutekartet
 
SIN-CPH SK8000
CPH-SIN SK8001

Designerne har vel antagelig fått beskjed om å la Singapore stå som "destinasjon" selv selv om det "bare" er et joint venture?
 

Jeg tror denne uttalelsen skal sees litt i lys av å forsøke å skape oppmerksomhet og forventninger i forkant av lanseringer.
SAS har jo inntil nylig ikke vært spesielt flinke til å benytte fremtidige potensielle ruter som et PR verktøy. Jeg tror spesielt Norwegian har bidratt til at de nå ser verdien i å holde fremtidige lanseringer varme i media og blant publikum. Tiden er nok forbi der vi over natten ble presentert med langruter som lyn fra klar himmel.

Basert på dette og en del annen informasjon, er jeg temmelig sikker på at uttalelsen om 3 finalister er litt overdrevent og mer ment som en uttalelse for igjen å skape oppmerksomhet, debatt og forventninger. Det er en svært fornuftig strategi og noe de i enda større grad burde benytte seg av.
Få ting fanger medias oppmerksomhet mer enn planlagte ruter.

Ser man på fornuftige kandidater hvor SAS har best forutsetning for å lykkes i form av yield, STAR, konkurranse fra Skandinavia med mer, er det etter min mening kun 1-2 kandidater som står frem. Den ene av disse er jo sirklet inn av både SAS selv i media og via andre kanaler.

Det kan bli et spennende år^_^
 
Tror dere det blir en ny destinasjon for SAS i USA eller en som alt flys til fra Arlanda/Kastrup idag?
 
Jeg tror denne uttalelsen skal sees litt i lys av å forsøke å skape oppmerksomhet og forventninger i forkant av lanseringer.
SAS har jo inntil nylig ikke vært spesielt flinke til å benytte fremtidige potensielle ruter som et PR verktøy. Jeg tror spesielt Norwegian har bidratt til at de nå ser verdien i å holde fremtidige lanseringer varme i media og blant publikum. Tiden er nok forbi der vi over natten ble presentert med langruter som lyn fra klar himmel.

Basert på dette og en del annen informasjon, er jeg temmelig sikker på at uttalelsen om 3 finalister er litt overdrevent og mer ment som en uttalelse for igjen å skape oppmerksomhet, debatt og forventninger. Det er en svært fornuftig strategi og noe de i enda større grad burde benytte seg av.
Få ting fanger medias oppmerksomhet mer enn planlagte ruter.

Ser man på fornuftige kandidater hvor SAS har best forutsetning for å lykkes i form av yield, STAR, konkurranse fra Skandinavia med mer, er det etter min mening kun 1-2 kandidater som står frem. Den ene av disse er jo sirklet inn av både SAS selv i media og via andre kanaler.

Det kan bli et spennende år^_^


Tja, i Aftenposten i dag står det at den nye ruten skal lanseres i mai. Vi får se!
 
Som nevnt tidligere er nok BOS den heteste kandidaten, noe som også virker fornuftig. BOS er for øvrig senest i dag nevnt som en av to ruter AP Møller og Mette Christensen ønsker fra CPH. Den andre er BOM.

Mette gikk på veggen da IAH kom fra SVG så dersom BOS kommer fra OSL så kan det bli underholdene:D.
 
Som nevnt tidligere er nok BOS den heteste kandidaten, noe som også virker fornuftig. BOS er for øvrig senest i dag nevnt som en av to ruter AP Møller og Mette Christensen ønsker fra CPH. Den andre er BOM.

Mette gikk på veggen da IAH kom fra SVG så dersom BOS kommer fra OSL så kan det bli underholdene:D.

Ja, da kan det bli liv laga ja. ;) Men, et veldig relevant spørsmål: Hva skulle en olje-relatert rute være godt for fra CPH?? :D Er vel Norge som pumper mest olje av de Skandinaviske og da er det 110% rett at Houston-ruta kom til Norge og SVG! Det får danskene finne seg i, de kan jaggu meg ikke ha alt der heller.....
 
Ja, da kan det bli liv laga ja. ;) Men, et veldig relevant spørsmål: Hva skulle en olje-relatert rute være godt for fra CPH?? :D Er vel Norge som pumper mest olje av de Skandinaviske og da er det 110% rett at Houston-ruta kom til Norge og SVG! Det får danskene finne seg i, de kan jaggu meg ikke ha alt der heller.....

Dette har blitt diskutert så mye i en annen tråd og stort sett så konkluderte de fleste med det samme som du, men med noen unntak;).

Men det blir uansett spennende å se hva SAS presenterer i mai og fra hvor.
 
Hvorfor Boston egentlig?

Med mindre man skal til nettopp Boston er vel EWR og ORD bedre hubber i øst/gamleUSA.

Skulle jeg håpt på noe til USA måtte det være Seattle. Der kan man få en god mix av business og turisme.
 
Hvorfor Boston egentlig?

Med mindre man skal til nettopp Boston er vel EWR og ORD bedre hubber i øst/gamleUSA.

Skulle jeg håpt på noe til USA måtte det være Seattle. Der kan man få en god mix av business og turisme.

Det hadde vaert hyggelig aa faa SAS tilbake hit, SAS har jo fremdeles et salgskontor her i Seattle - og det er en by i straalende utvikling. Den lille bokhandlen er i ferd med aa ansette 75.000 ! (var det noen som nevnyte at eBoeker bare en mote sak som snart forsvinner) - og Lufthansa oppgraderer fra A340 til 747-400 i slutten av Mars (det er jo litt frakt fra den lille Flyfabrikken ogsaa), saa Oslo - Seattle kunne bli hyggelig.

Boston er klart en mindre hub enn EWR / ORD, men det som kan tale til Bostons fordel er relativt kort flytid - dvs. den kan kombineres.
 
Dette har blitt diskutert så mye i en annen tråd og stort sett så konkluderte de fleste med det samme som du, men med noen unntak;).

Men det blir uansett spennende å se hva SAS presenterer i mai og fra hvor.

Jepp, vet det ble diskutert mye da IAH-ruten kom, men måtte bare påpeke det en gang til. ;) Uansett, det blir spennende å se hva og hvor SAS lanserer utpå våren. :)
 
Det hadde vaert hyggelig aa faa SAS tilbake hit, SAS har jo fremdeles et salgskontor her i Seattle - og det er en by i straalende utvikling. Den lille bokhandlen er i ferd med aa ansette 75.000 ! (var det noen som nevnyte at eBoeker bare en mote sak som snart forsvinner) - og Lufthansa oppgraderer fra A340 til 747-400 i slutten av Mars (det er jo litt frakt fra den lille Flyfabrikken ogsaa), saa Oslo - Seattle kunne bli hyggelig.

Boston er klart en mindre hub enn EWR / ORD, men det som kan tale til Bostons fordel er relativt kort flytid - dvs. den kan kombineres.

BOS er som nenvt store på sjømat import i tillegg til et større senter for bank, finans og rettsvesen blant annet. KEF har vel mellom 3-4 daglige dit så noe må det være.. SAS har jo også snakket om BOS i mange år og som dc-8-63 sier så er det en fordel at det er kort vei fra Europa.

SEA er nok definitiv en god nr 2 dersom den ikke er nr 1. Men så skal dette passe inn i andre ops så det er mye som skal henge sammen. Uansett vil det nok bli flere justeringer på eksisterende avganger ref ARN-ORD som allerede er endret mpt HKG.
 
BOS er som nenvt store på sjømat import i tillegg til et større senter for bank, finans og rettsvesen blant annet. KEF har vel mellom 3-4 daglige dit så noe må det være.. SAS har jo også snakket om BOS i mange år og som dc-8-63 sier så er det en fordel at det er kort vei fra Europa.

SEA er nok definitiv en god nr 2 dersom den ikke er nr 1. Men så skal dette passe inn i andre ops så det er mye som skal henge sammen. Uansett vil det nok bli flere justeringer på eksisterende avganger ref ARN-ORD som allerede er endret mpt HKG.

Og det er 0 - null sjoemat til Seattle - marked for Norsk Laks er mildt sagt ikke eksisterende (Vi snakker heller om Laks lokalt - det er King, Silver, Copper River etc.)
 
Hvilke konsekvenser har øst- mot vestkysten for antall fly på ruten og frekvens? Det har vel også noe å si for valg av destinasjon.
 
Hvilke konsekvenser har øst- mot vestkysten for antall fly på ruten og frekvens? Det har vel også noe å si for valg av destinasjon.

Går an å fly til SEA og EWR daglig fra OSL med to fly, men da blir man veldig utsatt for følgeforsinkelser ala DU. Mulig, ikke optimalt. 1:40 lenger flytid til SEA enn EWR. Lenger sør på vestkysten blir umulig.
 
Back
Top