SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2)

SAS utvärderar fem destinationer som ska resultera i två nya långdistanslinjer, skriver danska Standby.dk. Men vi som hoppats på SIN blir besvikna. Destinationerna som man överväger finns nämligen i Nordamerika och nordöstra Asien. Seoul, Hongkong eller Tokyo är mina kandidater. Senare i höst har vi förhoppningsvis svaret...

http:// http://www.standby.dk/sas-faar-flere-langruter/

Vent nå litt. Startet ikke dette med et utspill fra SAS om at OSL skulle få to nye direkteruter til USA/Asia - og nå mumler de at det blir to ruter totalt, uten at man vet fra hvor?

SAS er jo også avhengig av nye fly for å få ledig kapasitet til ruter.

Det er vel kun 2 stk A330 Enhanced maskiner som leveres i 2015?

Mye tyder på at SAS ser på en Norwegian løsning for å betjene langrute destinasjoner.
En oppdeling OSL/ARN/CPH vil gi et like godt tilbud ved at destinasjonene fortsatt kan opereres daglig fra Skandinavia. Om SAS velger å presentere nye ruter med et slynge oppsett, kan det være at OSL og ARN får nye ruter til destinasjoner som allerede er betjent.
Enten ved å tillegge ny kapasitet, eller ved å vanne ut frekvensen fra CPH ved å trekke slynger innom OSL eller ARN. Slik tyder jeg utspillene fra SAS.

Vestover er det jo Boston som etter min mening blinker som en fornuftigdestinasjon.
Lite konkurranse og et stortnok marked fra Skandinavia til å fylle maskinen.
Boston vil også kunne sikre full buk med godt betalt Cargo. Kort flytid gir også bedre utnyttelse.

San Francisco har jo også blitt godt tatt imot fra Skandinavia gjennom SAS og senest DU.
Dette er jo en destinasjon med mye trafikk fra resten av Skandinavia som mulig kunne vært betjent i slynge. Samtidig ville det være litt trist om SAS gikk for økning her i en kamp som garantert vil stå om pris med DU og som allerede er godt dekket av SAS.

LAX/MIA faller litt i samme argumentasjonen som SFO. Lav yield og sterk konkurranse. Velger SAS En av disse er det etter min mening et tegn på at SAS i større grad styrer ruteutvikling litt i panikk over DU snarere enn langsiktig mulighet for bærekraftige ruter.

ORD blir jo stadig oftere etterspurt fra OSL men, mer kapasitet vil kun vanne ut rutene fra ARN og CPH. Om ORD kommer fra OSL, så vil jeg tro det er i slynger og med tilsvarende reduksjon fra ARN/CPH.

Washington har jeg heller ikke troen på all den tid ruten i dag ikke er volum med yield styrt.

Har heller ikke noe særlig tro på SEA, da SAS må opp i daglig frekvens for å lokke til seg de store kundene. Produktet til SAS henger joogså en del bak eksisterende aktører som betjener SEA.

Østover er det jo flere spennende muligheter.

Fra OSL så er SIN den soleklare destinasjonen som burde vært satt på kartet.
Derimot er jeg redd for at joint venture avtalen, strategi, politikk og SIN sin rute til CPH kompliserer dette.

Seoul er jo også en spennende destinasjon, men den bilatterale avtalen mellom Skandinavia og Sør-Korea er ikke veldig fordelaktig for SAS. Det vil ikke være mulig å tilby høy frekvens og Jeg tror nettverket til Korean er bedre ut videre i Asia enn hva det ville vært med Asiana.

Jeg tror derimot mer og mer på Kina. Et viktig marked hvor SAS har en kjempe mulighet til å være smarte. SAS har allerede trafikkrettighetene og kan effektivt sperre for andre aktører ved å ta bruke opp tillatte avganger i den bilatterale avtalen.
Dette gjør blandt annet at SAS pr dd kan åpne Kina rute fra OSL uten noe politisk fuzz.
En etter min mening kjempemulighet til å ta markedsandeler tulmen destinasjon hvor de vil være fredet fravdirekte konkurranse i lang tid fremover.
Tilsvarende mener jeg at Shanghai fremfor Tokyo er naturlig fra Stockholm.
Da vil også SAS kunne svare Finnair og gi svensk næringsliv og industri en viktig forbindelse til Kina. Jeg tror en Shanghai rute er naturlig å betjenes i slynge.

Mye tyder på at SAS ser på en Norwegian løsning for å betjene langrute destinasjoner.
En oppdeling OSL/ARN/CPH vil gi et like godt tilbud ved at destinasjonene fortsatt kan opereres daglig fra Skandinavia. Om SAS velger å presentere nye ruter med et slynge oppsett, kan det være at OSL og ARN får nye ruter til destinasjoner som allerede er betjent.
Enten ved å tillegge ny kapasitet, eller ved å vanne ut frekvensen fra CPH ved å trekke slynger innom OSL eller ARN. Slik tyder jeg utspillene fra SAS.

Vestover er det jo Boston som etter min mening blinker som en fornuftigdestinasjon.
Lite konkurranse og et stortnok marked fra Skandinavia til å fylle maskinen.
Boston vil også kunne sikre full buk med godt betalt Cargo. Kort flytid gir også bedre utnyttelse.

San Francisco har jo også blitt godt tatt imot fra Skandinavia gjennom SAS og senest DU.
Dette er jo en destinasjon med mye trafikk fra resten av Skandinavia som mulig kunne vært betjent i slynge. Samtidig ville det være litt trist om SAS gikk for økning her i en kamp som garantert vil stå om pris med DU og som allerede er godt dekket av SAS.

LAX/MIA faller litt i samme argumentasjonen som SFO. Lav yield og sterk konkurranse. Velger SAS En av disse er det etter min mening et tegn på at SAS i større grad styrer ruteutvikling litt i panikk over DU snarere enn langsiktig mulighet for bærekraftige ruter.

ORD blir jo stadig oftere etterspurt fra OSL men, mer kapasitet vil kun vanne ut rutene fra ARN og CPH. Om ORD kommer fra OSL, så vil jeg tro det er i slynger og med tilsvarende reduksjon fra ARN/CPH.

Washington har jeg heller ikke troen på all den tid ruten i dag ikke er volum med yield styrt.

Har heller ikke noe særlig tro på SEA, da SAS må opp i daglig frekvens for å lokke til seg de store kundene. Produktet til SAS henger joogså en del bak eksisterende aktører som betjener SEA.

Østover er det jo flere spennende muligheter.

Fra OSL så er SIN den soleklare destinasjonen som burde vært satt på kartet.
Derimot er jeg redd for at joint venture avtalen, strategi, politikk og SIN sin rute til CPH kompliserer dette.

Seoul er jo også en spennende destinasjon, men den bilatterale avtalen mellom Skandinavia og Sør-Korea er ikke veldig fordelaktig for SAS. Det vil ikke være mulig å tilby høy frekvens og Jeg tror nettverket til Korean er bedre ut videre i Asia enn hva det ville vært med Asiana.

Jeg tror derimot mer og mer på Kina. Et viktig marked hvor SAS har en kjempe mulighet til å være smarte. SAS har allerede trafikkrettighetene og kan effektivt sperre for andre aktører ved å ta bruke opp tillatte avganger i den bilatterale avtalen.
Dette gjør blandt annet at SAS pr dd kan åpne Kina rute fra OSL uten noe politisk fuzz.
En etter min mening kjempemulighet til å ta markedsandeler tulmen destinasjon hvor de vil være fredet fravdirekte konkurranse i lang tid fremover.
Tilsvarende mener jeg at Shanghai fremfor Tokyo er naturlig fra Stockholm.
Da vil også SAS kunne svare Finnair og gi svensk næringsliv og industri en viktig forbindelse til Kina. Jeg tror en Shanghai rute er naturlig å betjenes i slynge.

Forsovet enig i din mening, men at SK kan begynne OSL-KINA, uten noen form for politisk fuzz, det har jeg mine tvil til. Så lenge Kina og Norge ikke er "venner" på politisk nivå, så stikker nok kineserene kjepper i de hjul de kan.
Vet ikke hvordan det er å få visum nå, i forhold til ett år siden, men en lokal bedrift her i Haugesund, har ingen problemer med å få norske arbeidere inn i Kina, kan godt være pga de har en fabrikk der?

Skal det komme noe til US, så må den generere høy Yield og godt med Cargo, da blinker vel kansje Bosten seg bra ut ja.

Så lenge Kina og Norge ikke er "venner" på politisk nivå, så stikker nok kineserene kjepper i de hjul de kan.

SAS har jo allerede trafikkrettigheter fra Norge til Kina.
Det er ingen søknadsprosesser SAS må igjennom for å åpne Norge - Kina foruten lokale landings slots hvor Kina må rette seg etter IATA regelverket.
Dessuten er ikke SAS det förste vestlige selskap som blir tildelt kjipe slots.
Rent politisk stiller saken seg også anderledes når det er et skandinavisk og ikke en kinesisk selskap som åpner rute på en allerede löpende avtale. Det er jo sistnevnte som er utenkelig. Den kalde diplomat vinden blåser jo kun en vei.

Jeg jobber forøvrig for et norsk selskap med et ganske stort kontor i Shanghai med 3 andre mindre avdelinger tilknyttet havner i Kina.
Foruten strengere visum regler er det ikke lagt noen hinder for ekspansjon og utvikling for oss i Kina.

Om SAS virkelig er lure så øker de på Kina og stopper effektivt Norwegians muligheter til å gå inn før det er fremforhandlet en ny avtale. Samtidig sikrer de grepet om et marked som vil være fri for direkte konkurranse i mange år fremover.

SAS har jo allerede trafikkrettigheter fra Norge til Kina.
Det er ingen søknadsprosesser SAS må igjennom for å åpne Norge - Kina foruten lokale landings slots hvor Kina må rette seg etter IATA regelverket.

Såvidt jeg vet kan ikke SAS øke frekvensene eller legge til destinasjoner uten at Air China (eller et annet kinesisk flyselskap) godkjenner dette eller matcher. SAS har ikke ubegrenset adgang til markedet.

Såvidt jeg vet kan ikke SAS øke frekvensene eller legge til destinasjoner uten at Air China (eller et annet kinesisk flyselskap) godkjenner dette eller matcher. SAS har ikke ubegrenset adgang til markedet.

Det er ikke helt riktig. Den bilatterale avtalen mellom Kina og Norge er fremforhandlet for SAS gjennom de tre skandinaviske landene.
Her er SAS gitt trafikkrettigheter mellom Skandinavia og Kina.
Det er SAS som sitter på denne rettigheten og kan fritt öke innefor de antall flighter som er avtalt i den bilatterale avtalen.
Tilsvarende for Kinesiske selskap andre veien med like mange avtalte flighter.

Rettigheter over Russland tilkommer i en annen avtale som igjen begrenset antall flighter.

Derfor er SAS sin vei teoretisk ryddet for en Kina rute fra OSL.
Eventuelle nye selskap må gjennom hele prosessen og få godkjennelse for å benytte seg av avtalen som er signert. Her har SAS en kjempe fordel gitt de turbulente forholdey Kina har til Norge.

Hva med Denver da? Jeg pleier alltid si det, så jeg kan jo gjøre det nå også.

Det er dårlig dekket. Stort sett bare LH, BA og Iceland Air fra Europa. De to første virker å ha bra oppdekking i business da det "aldri" er på tilbud. Dessuten er det UA hub og har en ganske bra lokasjon i forhold til småsteder sentral og sør.

Mye teknologi og IT er det i området der også.

Og fra Denver er det kjapt over til Las Vegas også, så kjør på! :) Holder med Fnate her, østkysten virker godt dekket allerede.

Mot Asia synes jeg Hong Kong utmerker seg som destinasjon. Mange norske bedrifter har store fabrikker og leverandører i Shenshen/Guangzou-området, og Hong Kong i seg selv trekker jo mye folk med Macau også like ved.

Så setter 50 cent på Denver og HKG og håper på full uttelling! Jeg skal i hvertfall være med begge de to rutene om de kommer.. :)

Kim

Litt info fra Businessclass.no der Eivind Roald håper på å kunne presentere nye destinasjoner ila september:

Når SAS delårsrapport ble presentert i juni fantes en interessant kommentar i slutten av rapporten fra SAS topopsjef Rickard Gustafson; – vi planlegger nye direkteruter fra Oslo og Stockholm til Nordamerika og Asia, med start i løpet av høsten 2015. Vi spurte Roald mer om dette.

- Jeg kan ikke si mer om dette akkurat nå annet enn at det er veldig konkret, et beslutning skal snart tas og vi håper å kunne forteller mer om nye destinasjoner i september. Så konkret er det, avslører han.

Han ser generelt et stort potensiale i det amerikanske markedet men noterer også en ganske imponerende utvikling i det norske markedet. Europa i det øvrige er et vanskelig marked siden det allerede er en overkapasitet der.

http://www.businessclass.no/storre-...i-moter-eivind-roald-konserndirektor-hos-sas/

Last edited by a moderator:
Danskene mobiliserer og er naturlig ikke fornøyd med at det ikke flys via CPH:

DEBAT: Der er brugt millionbeløb for at få flere langruter, og nu går SAS mere via Stockholm og Oslo. Hvad gør overborgmesteren ved den udvikling i Københavns Lufthavn, spørger DF-medlem af Hovedstadens regionsråd.

Siden 2010 er der brugt mange penge på at udvikle nye flyruter fra Kastrup lufthavn. Cirka 200 millioner kroner er der skudt ind i en fond – Copenhagen Connected. Rigtig mange af dem er skattekroner.

Enkelte ruter er blevet til noget, men rigtig mange ruter er stadig varm luft. Det er trist, for der er rigtig mange jobs i flyruter. Ikke kun for lokalsamfundet men også for hele regionen.

http://www.standby.dk/hvad-goer-frank-jensen-ved-at-flyene-droener-udenom-koebenhavn/

Det her indlæg tager prisen som det dårligste jeg har læst i debatten. Nogensinde. Giver standby.dk alle, der vil udtale sig, spalteplads?

JA, det er et meget dårligt indlæg...Fra en politiker, som har endog meget høje tanker om sig selv, og samtidig må han lide af manglende selvværd og
indsigt i hvorledes tingene foregår..
Det ER jo ikke Københavns bystyre, der bestemmer hvem der flyver hvor..Det er udelukkende selskaberne, og det burde Standby have fortalt ham inden de gav ham spalteplads....

Hilsen Ole

Jeg tror nok CPH selv tar denne utviklingen med knusende ro og som en naturlig utvikling.
Bråket etter hva jeg forstår vil muligens bli internt i SAS, men nå har jo den danske pilotforeningen kastet siste bråkmaker ut, så vi får håpe at ekspansjonen skjer i fredens tegn.

Har det skjedd noe nytt rundt dette i det siste? Trodde vi skulle høre noe i løpet av september.

Ser forresten at SIN er avmerket i Scanorama som SAS-destinasjon i de siste tre utgavene. Kan det stemme?

Back