Miami flys ikke mellom 6 mai og 26 september neste år, da kapasiteten i stedet brukes til Boston
Ser definitivt ikke ut som Miami ble den destinasjonen SAS håpet på, selv om den har vart lenger enn hva jeg trodde
Ingen tvil om at Miami har sviktet - det at de flyttet frekvenser fra Oslo til København og også så seg nødt til å åpne Stockholm-Miami, i første om gang bare en ukentlig riktignok, er jo et tegn på det. Jeg hadde kanskje trodd at SAS hadde sikret seg på denne ruten med mange kontrakter med cruiseselskaper? Og hva med interline og codeshare til Mellom-Amerika? Litt ironisk at SAS til slutt ender opp med en "Norwegian-modell" der avgangene er splittet mellom de tre skandinaviske hovedstedene.
Samtidig synes jeg det er bra at de finner en løsning som sikrer at de kan opprettholde både Miami og Boston ved å disponere flyene når etterspørselen er størst. Selv fløy jeg Boston-København i februar i Business, og det var ikke mange passasjerene om bord. Men nå i sommer har det sikkert vært såpass bra at det rettferdiggjør en sommerrute.
Etter hvert som SAS faser inn A350 og får økt kapasitet om de beholder noen A340, vil jeg tro at vi ser flere slike opplegg med langdistanseruter som følger passasjerstrømmen til interkontinentale feriedestinasjoner. Det er verdt å merke seg hva Finnair har gjort her.
Last edited: