SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

SK953 (CPH-MIA) afgår også 9:15, så den tidligste er den ikke. I hvert fald ikke alene. Faktisk passer 9:15 rigtig godt med feed. Mellem 07 og 08:30 lander der feeder fly fra alle indenrigsdestinationer i DK, diverse SAS og Widerøe fra diverse norske provinsbyer, stort set hele Baltikum, GOT, ARN og OSL, samt større byer i Tyskland såsom HAM, DUS og STR derudover LUX og AMS også. Tror mere at afgangen fra LAX kan være for tidlig i forhold til feed udefra der. Dog er SAS den tidligste afgang fra LAX mod Europa, det kan, for nogle, måske være en fordel. Det er også snart i forhold til connections at have en "tidlig" (LAX) og en "sen" (SFO) til UA's hubs på vestkysten, det giver flere muligheder for connections

Det kan der selvfølgelig være noget om. Mener også at have læst, at nogle af USA-ruterne(EWR?) ligger som sidste afgang om aftenen mod Europa og derfor nyder godt af at samle andre selskabers kunder op, som af den ene eller anden grund ikke har nået deres eget fly tidligere på dagen.
 
Det kan der selvfølgelig være noget om. Mener også at have læst, at nogle af USA-ruterne(EWR?) ligger som sidste afgang om aftenen mod Europa og derfor nyder godt af at samle andre selskabers kunder op, som af den ene eller anden grund ikke har nået deres eget fly tidligere på dagen.

Det kan godt passe at du har læst det.
SK944 (ORD-CPH) er vidst den sidste afgang fra ORD mod Europa, dog kun med et par minutter. Den ligger godt forskudt med SK945/946 (ARN-ORD-ARN). SK902 (EWR-CPH) er vidst også den sidste fra EWR mod Europa, når den altså flyver.
(Jeg skal så lige rette mig selv angående SAS og LAX. Air Tahiti Nui har en afgang til CDG lidt før SAS til CPH, når de nye tider træder i kraft, så SAS bliver anden afgang mod Europa) :colgate:
 
SK953 (CPH-MIA) afgår også 9:15, så den tidligste er den ikke. I hvert fald ikke alene. Faktisk passer 9:15 rigtig godt med feed. Mellem 07 og 08:30 lander der feeder fly fra alle indenrigsdestinationer i DK, diverse SAS og Widerøe fra diverse norske provinsbyer, stort set hele Baltikum, GOT, ARN og OSL, samt større byer i Tyskland såsom HAM, DUS og STR derudover LUX og AMS også. s

Men om LAX ligger optimalt i förhållande till feed ligger så IAD mindre optimalt med för lång väntetid, eller NRT ännu senare? Den ”optimala” tidpunkten för många andra flygbolag är väll omkring 12-14 där utgående morgonflighten kommer tillbaka med feedtrafik. Onekligen har SK spritt sin IC ut över hela dagen så det må vara svårt att optimera.
 
Det kan der selvfølgelig være noget om. Mener også at have læst, at nogle af USA-ruterne(EWR?) ligger som sidste afgang om aftenen mod Europa og derfor nyder godt af at samle andre selskabers kunder op, som af den ene eller anden grund ikke har nået deres eget fly tidligere på dagen.


Har også lest et innlegg en gang at SK902 på visse dager kan masse ledig kapasitet når dagen starter og likevel gå full til CPH med passasjer som har missed connections. Litt OT men hvordan får egentlig flyselskapene betalt for denne typen trafikk? Betaler det selskapet som booker om full pris som billettene ligger ute til eller er det faste satser mellom IATA selskapene?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
SK953 (CPH-MIA) afgår også 9:15, så den tidligste er den ikke. I hvert fald ikke alene. Faktisk passer 9:15 rigtig godt med feed. Mellem 07 og 08:30 lander der feeder fly fra alle indenrigsdestinationer i DK, diverse SAS og Widerøe fra diverse norske provinsbyer, stort set hele Baltikum, GOT, ARN og OSL, samt større byer i Tyskland såsom HAM, DUS og STR derudover LUX og AMS også. s

Vet att det är andra kommentaren jag har. I princip inget Polen (eller HAJ i tyskland) + den feed som refereras till är egentligen morgontrafiken. Dvs majoriteten (ARN och OSL undantaget) kommer in redan 7, eller lite efter det. Dvs layover är över 2 timmar. Det anser jag inte är optimalt.
 
Vet att det är andra kommentaren jag har. I princip inget Polen (eller HAJ i tyskland) + den feed som refereras till är egentligen morgontrafiken. Dvs majoriteten (ARN och OSL undantaget) kommer in redan 7, eller lite efter det. Dvs layover är över 2 timmar. Det anser jag inte är optimalt.

Det er lidt smag og behag. Feed fra HAJ er vel ikke supervigtigt, da jeg tænker, at Lufthansa tager ganske meget af det. Fordelen ved SAS tidligere afgang og ankomst til LAX er, at man undgår den værste travlhed i immigration i LAX. Mellem kl. 15 og 19 er der klart travlest. Der tænker jeg det kan være rart at komme frem før det det.

Mht returflyvning fra LAX så har du en pointe i, at det måske er lige det tidligste at flyve hjem, men til gengæld er det rart ikke at ankomme alt for sent til CPH, og det giver vel mulighed for mange connections den vej så.
 
Tikket akkurat inn endring på et par LAX-bookinger.
Avgang CPH-LAX er frem til 30/10 endret til fra 9.30 til 12.15, mao slipper man å fly så j*vla tidlig fra Oslo.

Returen derimot er fremskyndet fra 14.00 til 11.15, som om riktig tilsier at flyet står over 20 timer i LAX. Innkommende connection blir også vanskeligere.
 
Tikket akkurat inn endring på et par LAX-bookinger.
Avgang CPH-LAX er frem til 30/10 endret til fra 9.30 til 12.15, mao slipper man å fly så j*vla tidlig fra Oslo.

Returen derimot er fremskyndet fra 14.00 til 11.15, som om riktig tilsier at flyet står over 20 timer i LAX. Innkommende connection blir også vanskeligere.

Dæven så tidlig avgang 11.15, blir ikke mye søvn på den turen. Forøvrig litt ulikt SAS å la et fly stå 20 timer på bakken om dagen ifm turnaround, dessuten på et sted hvor man egentlig ikke trenger det og ingen andre gjør det. Hva er logikken her da?
 
Dæven så tidlig avgang 11.15, blir ikke mye søvn på den turen. Forøvrig litt ulikt SAS å la et fly stå 20 timer på bakken om dagen ifm turnaround, dessuten på et sted hvor man egentlig ikke trenger det og ingen andre gjør det. Hva er logikken her da?
Andre gjør det samme, Icelandair har gjør og har gjort det samme i Vancouver, Seattle og Portland. Regner med at dette er Covid løsning for SAS og man nok kommer tilbake med «normal» turn around
 
Andre gjør det samme, Icelandair har gjør og har gjort det samme i Vancouver, Seattle og Portland. Regner med at dette er Covid løsning for SAS og man nok kommer tilbake med «normal» turn around

Støtter den. Ser de har gjort det samme med SFO og alle østkystankomstene (unntatt Chicago) ankommer på samme tid. Og da blir det nok justerte rutetider ut i Europa mellom 8 og 9.

Med redusert behov gir det mening å satse på peak der det er mulig for å få opp belegget.


Og så da venter vi på annonseringen om LAX-HNL og SFO-OGG. ;)
 
Tikket akkurat inn endring på et par LAX-bookinger.
Avgang CPH-LAX er frem til 30/10 endret til fra 9.30 til 12.15, mao slipper man å fly så j*vla tidlig fra Oslo.

Returen derimot er fremskyndet fra 14.00 til 11.15, som om riktig tilsier at flyet står over 20 timer i LAX. Innkommende connection blir også vanskeligere.

Tikket inn på to reiser her også, men flightene til og fra OSL var ikke endret så det ble 4-5 timer i CPH begge veier.
 
Ser at SAS har satt opp OSL-MIA 12:40-18:05 direkte hver tirsdag fra og med november 2022 til og med 21. mars 2023. Perfekt reisetidspunkt for min del, håper denne sloten blir brukt videre! Litt rart at de stopp før påske, dog. Uken etter er det bare fredagsavgangen OSL-MIA (0955-1355) som selges.
 
Ser at SAS har satt opp OSL-MIA 12:40-18:05 direkte hver tirsdag fra og med november 2022 til og med 21. mars 2023. Perfekt reisetidspunkt for min del, håper denne sloten blir brukt videre! Litt rart at de stopp før påske, dog. Uken etter er det bare fredagsavgangen OSL-MIA (0955-1355) som selges.

Prøver å finne OSL-MIA direkte i oktober uten hell? Blingser jeg?
 
Prøver å finne OSL-MIA direkte i oktober uten hell? Blingser jeg?

Mulig «vintersesongen» defineres fra 1. november? Kanskje ikke så unaturlig (ref hurricane-season på høsten). Uansett, som jeg skrev, den nye sloten ser jeg i alle fall bare fra november.
 
Back
Top