• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK SAS og boardinggruppe 0

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
På turen til CPH på tirsdag opplevde jeg noe nytt for meg. De skulle boarde og startet med boardinggruppe 0. En enslig person gikk ombord før de startet med boardinggruppe 1. Antar at boardinggruppe 0 er Pandionene som blir prioritert. Har aldri før hørt om boardinggruppe 0.

På turen til CPH på tirsdag opplevde jeg noe nytt for meg. De skulle boarde og startet med boardinggruppe 0. En enslig person gikk ombord før de startet med boardinggruppe 1. Antar at boardinggruppe 0 er Pandionene som blir prioritert. Har aldri før hørt om boardinggruppe 0.
Stemmer at det er Pandion. Har også sett det et par ganger nå. Mener at jeg leste at de begynte med det nå i høst.

Passer de på at flyet faktisk er ferdig da, eller er det kun for den eksklusive følelsen av å få gå alene ned og stå framst i køa på brua? :>
Det er vel at man skal være sikker på at man får plass til bagasjen sin over setet. Er man Pandion sitter man vel ofte på rad 1.
Synes det er knalltiltak

Passer de på at flyet faktisk er ferdig da, eller er det kun for den eksklusive følelsen av å få gå alene ned og stå framst i køa på brua? :>
Nei, de gjør de ofte ikke, har flere hanger stått 10 minutt eller lengre i `prioritert kø på brua, synes det er en uting, det burde vær fullt mulig å time det bedre med besetningen ombord, ikke starte boardingprossesen før en vet at flyet omtrent er klart.

Frem til omtrent desember ropte de opp at de startet boarding gruppe 0. I det siste har de tydeligvis programmert gateporter til å takle gr 0 også. Gjerne 1-3 pandions på flightene mine til og fra Trd.

Synes dette er nok et tegn på at SAS har forstått at det er kundene de lever av. På tirsdag hjem fra TRD satt jeg bak gardinen på 11F (exit row) og en pandion på 11C. Han gikk først inn, fikk vannflaske og kunne valgte snacks og drikke uten å betale. Har forøvrig sett flere ganger at de eller den som er pandion ikke går inn før vanlig boarding starter. Kanskje det er litt kleint og unorsk å stikke seg ut?

Det er vel at man skal være sikker på at man får plass til bagasjen sin over setet. Er man Pandion sitter man vel ofte på rad 1.
Synes det er knalltiltak

Det kan man fint få til uten at folk må stå å gnurke på brua :D

Forøvrig er jeg også fan av å gå inn sist, kanskje aller mest fordi det ikke er air condition på, så man må ofte sitte og svette, fryse, lukte uventilert fis og svette og selvfølgelig har jeg en unavngitt flyprater med influensa som sitter og hoster rett i nakken på meg. Ugh :<

Men nå er jeg ikke pandion så egentlig er det helt likegyldig hva jeg mener. Bra SAS blir mer moderne, lurte bare på om de hadde blitt bedre med timingen på boarding vs. boardingklart fly.

Det kan man fint få til uten at folk må stå å gnurke på brua :D

Forøvrig er jeg også fan av å gå inn sist, kanskje aller mest fordi det ikke er air condition på, så man må ofte sitte og svette, fryse, lukte uventilert fis og svette og selvfølgelig har jeg en unavngitt flyprater med influensa som sitter og hoster rett i nakken på meg. Ugh :<

Men nå er jeg ikke pandion så egentlig er det helt likegyldig hva jeg mener. Bra SAS blir mer moderne, lurte bare på om de hadde blitt bedre med timingen på boarding vs. boardingklart fly.
Skjønte at jeg hadde misforstått deg når jeg så senere poster. :)

Back