SK957 ARN-MIA i kraftig turbulens, retur til CPH (15NOV)

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Sies en motor også stoppet en liten periode her.


Dette er veldig lite omtalt - og det gjør jo saken hakket mer alvorlig om dette faktisk var tilfelle.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Dette er veldig lite omtalt - og det gjør jo saken hakket mer alvorlig om dette faktisk var tilfelle.

Tviler sterkt på at motoren ble skrudd av eller stoppet, det vil i alle fall være veldig spesielt.
Det som sannsynligvis har skjedd er at de har dratt tilbake til idle (tomgang) noe som for enkelte passasjerer kan oppleves som at motor skrus av eller stopper.
Noe den ikke gjør :-)
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Dette er veldig lite omtalt - og det gjør jo saken hakket mer alvorlig om dette faktisk var tilfelle.

Om det hadde vært tilfellet hadde de vel ikke gått hele veien til CPH? Finnes jo en flyplass på Grønland som tar i mot widebodies.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Det omtalte «fallet» har ingenting med turbulens å gjøre. Det er en bevisst nedstigning for å forsøke å komme ut av luftlaget med turbulens, og skjer en stund etter det du ser på videoen.

Dessuten sliter vel en A330 litt å holde FL360 på en motor?

Tviler sterkt på at motoren ble skrudd av eller stoppet, det vil i alle fall være veldig spesielt.
Det som sannsynligvis har skjedd er at de har dratt tilbake til idle (tomgang) noe som for enkelte passasjerer kan oppleves som at motor skrus av eller stopper.
Noe den ikke gjør :-)

Det var ikke passasjerene som rapporterte det. ;)

Om det hadde vært tilfellet hadde de vel ikke gått hele veien til CPH? Finnes jo en flyplass på Grønland som tar i mot widebodies.

Nei, det er kanskje upraktisk diverte til Grønland, spesielt hvis maskinen blir stående en stund.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Nei, det er kanskje upraktisk diverte til Grønland, spesielt hvis maskinen blir stående en stund.

Jada joda , men man ville jo tro de ville diverte til nærmeste mulige flyplass om mulig når noe evt så alvorlig skjer som jo enten vel er Kangerlussuaq eller KEF. Nå skal jo Nuuk om kort tid kunne ta 330. Men men det gikk jo veldig fint og det aller beste er jo som nevnt å være på hjemmebase om det er mulig. Så ja man må bare ha tillit til at folka i cockpit veit hva dem driver med (og det gjør dem jo i de aller fleste tilfeller)
 
Uværet forsinket også flere av Icelandair sine avganger med mange timer østover i går…så tydelig at det ikke akkurat fristet eller virket morsomt å fly gjennom uværet.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Jada joda , men man ville jo tro de ville diverte til nærmeste mulige flyplass om mulig når noe evt så alvorlig skjer som jo enten vel er Kangerlussuaq eller KEF. Nå skal jo Nuuk om kort tid kunne ta 330. Men men det gikk jo veldig fint og det aller beste er jo som nevnt å være på hjemmebase om det er mulig. Så ja man må bare ha tillit til at folka i cockpit veit hva dem driver med (og det gjør dem jo i de aller fleste tilfeller)


Poenget her var vel det ikke var fullt så alvorlig [emoji6]
 
Se her ja, veldig bra! Ser at det var en test tur innom OSL i dag før den gikk til ATL.

20 Nov 2024 Copenhagen (CPH) Atlanta (ATL) SK929 — 1:00 PM 1:10 PM 5:10 PM Estimated 4:28 PM

20 Nov 2024 Oslo (OSL) Copenhagen (CPH) SK455 0:58 9:15 AM 9:32 AM 10:30 AM Landed 10:30 AM

20 Nov 2024 Copenhagen (CPH) Oslo (OSL) SK454 0:57 7:00 AM 7:20 AM 8:20 AM Landed 8:16 AM

14 Nov 2024 Stockholm (ARN) Miami (MIA) SK957 — 1:10 PM 1:10 PM 5:16 PM Diverted to CPH

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-rks
 
Hva slags sjekk, eventuelt deleutskiftning, er det som må gjøres etter en slik hendelse?
 
Husker en gang en SAS-maskin kom inn til Tromsø, da fikk den forsinkelse fordi onboard computeren (B737) hadde spytta ut "G-krefter overskredet" i et område av heftig turbulens. Hadde vært interessant å vite om det finnes forskjellige grader av "G force overload" og om forskjellige ting må skjekkes ut avhengig av load?
 
Hva slags sjekk, eventuelt deleutskiftning, er det som må gjøres etter en slik hendelse?

Jeg vil anta at det må kjøres inspeksjon og NDT, altså non-destructive testing, av utsatte områder i vingen/innfesting for å avdekke/utelukke eventuelle skader og deformasjoner. Litt av det samme som også gjøres gjennom flyets levetid, men sannsynligvis etter en nøye beskrevet metode gitt av Airbus for nettopp slike hendelser. Det er klassiske strukturting som sprekkdannelser og den slags. De måler sikkert avstander og vinkler med laser for å se om ting har forandret seg. Dette er ting som produsentene har blitt veldig flinke på, helt siden Comet drev og datt ned fra himmelen, og jeg vil anta at de har tålig god kontroll på flyets restlevetid basert på det de finner.

Mulig de også kjører en testflygning med målesinstrumenter og strekklapper for å verifisere at utbøying og bevegelser er innenfor toleransene.

Understreker at jeg ikke her kompetanse på dette feltet, men ingeniørvitenskap er nogenlunde likt over hele fjøla.
 
Husker en gang en SAS-maskin kom inn til Tromsø, da fikk den forsinkelse fordi onboard computeren (B737) hadde spytta ut "G-krefter overskredet" i et område av heftig turbulens. Hadde vært interessant å vite om det finnes forskjellige grader av "G force overload" og om forskjellige ting må skjekkes ut avhengig av load?

Det finnes sjekklister for alt. Dette også. Så Teknisk vet akkurat hva de må gjøre.
 
Back
Top