SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter

Første settes inn på CPH-BOS i september

CPH-BOS viser nå daglige flighter, istedet for 6x ukentlig

https://www.routesonline.com/news/3...-files-boston-service-changes-in-sepoct-2020/

SAS in the last few days further modified aircraft changes for Copenhagen – Boston route, as the airline completed schedule changes. From 18SEP20, Airbus A321neo LR will operate this route on daily basis, increasing from 6 weekly, instead of initially filed A321 and A330.

Basert på siste flåteinformasjon kommer maskin nummer 2 i Financial Year 2021, så mellom november 2020 og oktober 2021. Samme gjelder maskin nummer 3, men den har alltid vært planlagt i 2021

Nej, men på 320 family og 330/350 - disse er twin engine.

Nå vet jeg ikke om SAS har eget opplegg for dette, men i følge Airbus sine egne sider er det mulig å ha utsjekk samtidig på både A32x og A340, altså 2 og 4 motorer.

Man samtidig kam vel A321LR flys av A320neo «poolen». Det er sikkert billigere også enn å sette de dyre A330/340/350 pilotene til dette

Man samtidig kam vel A321LR flys av A320neo «poolen». Det er sikkert billigere også enn å sette de dyre A330/340/350 pilotene til dette

Er de dyrere?
Lønn i SAS er vel ansiennitetsbasert, ikke jo-større-jo-dyrere slik det er mange andre steder i verden.

Er de dyrere?

Lønn i SAS er vel ansiennitetsbasert, ikke jo-større-jo-dyrere slik det er mange andre steder i verden.

Tradisjonelt her jo de med mest ansiennitet som flyr langt. Ingen fast regel, men tipper snittlønna på en som flyr A330/340 er høyere enn en A320neo pilot [emoji6]

Tradisjonelt her jo de med mest ansiennitet som flyr langt. Ingen fast regel, men tipper snittlønna på en som flyr A330/340 er høyere enn en A320neo pilot [emoji6]

Ja, men jeg ser ikke helt regnestykket som gjør at det er dyrere å la WB piloter ta turer i NEO enn å kun fly WB. Målet må jo være at flest mulig piloter kommer nærmest mulig lovens maksimum, hvis man er ute etter å drive billig.

En skulle tro at hvis LH-poolen inkluderer 321 oversjøisk, vil poolen bli større og dermed kunne utnyttes mer effektivt, mens NB-poolen allerede er så stor at den drives rasjonelt.

De som stort sett flyr mellom Europas storbyer har sikkert ikke noe imot å få en tur over dammen 2 ganger i året heller. For de som flyr widebody så er det bare nok en tur til en by de har vært til haugevis av ganger før. I prinsippet må du utdanne x antall nye 330/350 piloter ekstra for hver 321LR maskin de får inn. Hadde SAS hatt A330/350 på langdistance og bare 737 på shorthaul så kunne de kanskje latt LH pilotene styre 321LR maskinene. Derfor blir nok 321LR maskinene flydd av de som flyr 32X maskinene til daglig.

Nå vet jeg ikke om SAS har eget opplegg for dette, men i følge Airbus sine egne sider er det mulig å ha utsjekk samtidig på både A32x og A340, altså 2 og 4 motorer.

Husker Sabena hadde det da jeg jobbet med dem. Fløy med en opp til Oslo som jeg hadde truffet i Atlanta uka før. Mener å huske at de måtte ha en halvtimes CBT-refresher mellom byttene dog.

De som stort sett flyr mellom Europas storbyer har sikkert ikke noe imot å få en tur over dammen 2 ganger i året heller. For de som flyr widebody så er det bare nok en tur til en by de har vært til haugevis av ganger før. I prinsippet må du utdanne x antall nye 330/350 piloter ekstra for hver 321LR maskin de får inn. Hadde SAS hatt A330/350 på langdistance og bare 737 på shorthaul så kunne de kanskje latt LH pilotene styre 321LR maskinene. Derfor blir nok 321LR maskinene flydd av de som flyr 32X maskinene til daglig.

Airbus sine tall foreslår noe annet.
https://www.airbus.com/content/dam/corporate-topics/publications/fast/Airbus-FAST58.pdf

Attachments

• B4F90D85-A7C9-4B57-9AED-AF5F47C95485.jpg
    B4F90D85-A7C9-4B57-9AED-AF5F47C95485.jpg
    55.4 KB · Views: 2,076
Hvor mye ekstra kursing må 32x-pilotene gjennom før de kan fly over dammen?

I utgangspunktet ingen ting, men de skal vel operere under ETOPS så da er det en dag eller to med kurs (jeg har enda til gode å måtte lide meg gjennom det, men det kommer vel på et tidspunkt...)

Ellers er dette med MFF (mixed fleet flying) omdiskutert. I et forhenværende charterselskap ble det praktisert med blandede resultat. Fordelen var fleksibilitet ved bruk av mannskap men de fant at flere mistet "recency" på den ene eller andre typen (A32X eller A330) da en må fly hver type innenfor 90 dager siden siste flyging, eller hva det er (jeg slapp heldigvis MFF styret, men synes å huske det var tidsbegrensningen). De måtte da i simulator for å ta et par landingsrunder få å bli "current" igjen på den ene eller andre typen. Det å planlegge MFF krever mer ressurser da det er mer å holde styr på. Så for noen er det nok enklere å separere på type.

I enkelte selskap er der også "politiske" årsaker til at det er skille mellom long haul og short/medium haul. A321NEO har skapt diskusjoner med tanke på hvem som skal fly dem da de som flyr long haul kan ha andre interne arbeidstidsbestemmelser. Dermed kan en ha "billige" short haul flygere som vanner ut long haul betingelsene. Det er ikke enkelt å drive flyselskap :p

Last edited:
Litt halvkvalifisert tipping fra min side, men vil tippe Plus setene her blir de samme som på SAS sine A350. De kommer jo til og med i moduler på 2 seter så kan vel mer eller mindre bare settes rett inn i SAS sin 2+2 pluss konfigurasjon på A321LR

Må jo bli mye plass til overs i form av midtgang, evt en Fnatboks mellom sete og vindu.

Må jo bli mye plass til overs i form av midtgang, evt en Fnatboks mellom sete og vindu.

Fnatboks på SAS Plus?!? :8:
Det har jeg ikke noe tro på. Da må det først komme på SAS Business.
Men, jeg håper det kommer :)

Danskene innførte vel ny "registreringsvgift" i vinter?
Det kan jo ha hatt innvirkning.

Back