SAS Braathens for dyre for SAS DK

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Naa faar det f*** meg holde! Dette er totalt sinnsykt!

Gardermoen i november i fjor: Airbus A321-flyet fra København - tilhørende SAS Danmark - har tekniske problemer og blir stående i Oslo. Det er fullbooket som et av morgenflyene til København dagen etter. SAS Danmark tar kontakt med sine kolleger i det norske datterselskapet SAS Braathens, som har ledig kapasitet - for å sjekke muligheten for å leie et av deres fly.

Men SAS Braathens skal ha så mye penger at SAS Danmark bestemmer seg for å kansellere flygingen - til tross for at 180 mennesker blir berørt.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132668

Skal det vaere slik er ingen tjent med at SAS i det hele tatt eksisterer som en skandinavisk treenighet!
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Ja for BUSK har jo en -800 maskin stående på lur hele tiden :sarc
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by P.A. VIKING


Ja for BUSK har jo en -800 maskin stående på lur hele tiden :sarc

Nå står det vel at BUSK skal ha for mye penger. Det må vel bety at de har en maskin å sette inn...;)

Dette er vel et resultat av omorganiseringen i SAS-konsernet. Jeg tror sikkert at vi vil se flere slike episoder. Ikke spesielt fornuftig organisering i en konsern som fortsatt synes å opptre som et nettverksselskap og som utad opptrer som en enhet.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

SAS Braathens kansellerer jo aldri av kommersielle årsaker, sier de.
SAS DK gjør tydeligvis det.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by OEH


SAS Braathens kansellerer jo aldri av kommersielle årsaker, sier de.
SAS DK gjør tydeligvis det.
Hele historien er jo rimelig sinnsyk, men det er en helt rett betegnelse og kalle den kanselleringen for en teknisk kansellering. Ikke kommersiel
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Vil vel kalle det kommersielt når de kunne ha gjennomført flygningen men valgte å la være pga prisen.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by P.A. VIKING


Ja for BUSK har jo en -800 maskin stående på lur hele tiden :sarc


Les hva som staar:

SAS Danmark tar kontakt med sine kolleger i det norske datterselskapet SAS Braathens, som har ledig kapasitet - for å sjekke muligheten for å leie et av deres fly.

Dette er nok et eksempel paa at interndebiteringssystemet i SAS er korrupt og kasseringsmodent. Ja, jeg vet at SAS DK og SAS Braathens er 'forskjellige selskaper', men slike svar viser at SAS-samarbeidet i praksis er opphoert. Saa hvorfor ikke kalle en spade for en spade og skrape hele greia?
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Han forteller at man valgte ikke å sette inn flyet fra SAS Braathens, basert på antall bookinger på andre fly samme morgen. Det står ikke ledige fly og venter på at et annet skal gå i stykker, påpeker han.


Edit , Nov/Des var vel også de månedene som SKBU fikk mest kritikk for å kanselere osv grunnet mangel på Crew/Maskiner/++ i forhold til oppplæring på nytt AOC.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Jeg ser ikke problemet. Tvilsomt om SAS ville ha sendt flyet selv om alt sammen hadde vært i samme selskap, for man tenker uansett kost/nytte. SAS ville nok hatt mye større problemer enn de har dersom de uansett pris hadde valgt å skaffe et ekstra fly...
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Dette viser jo i realiteten at SAS ikke lenger er det de prøver å fremstå som, nemlig et samarbeid mellom de tre skandinaviske landene. Nå er de tvert imot selvstendige nasjonale selskaper i Norge, Sverige og Danmark som i fremtiden kommer til å konkurrere mot hverandre i stedet for å utnytte hverandre til selskapets og kundenes beste (litt satt på spissen). Har SAS utspillt sin rolle som skandinavisk flyselskap?
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by THS


... Nå er de tvert imot selvstendige nasjonale selskaper i Norge, Sverige og Danmark som i fremtiden kommer til å konkurrere mot hverandre i stedet for å utnytte hverandre til selskapets og kundenes beste (litt satt på spissen). ...

De konkurrerer ikke mot hverandre før de flyr på de samme rutene.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by intransfer


De konkurrerer ikke mot hverandre før de flyr på de samme rutene.


ARN-OSL-ARN och ARN-CPH-ARN är väl fina exempel på detta och jag tror att det kan bli mer av den varan.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Nå er det jo ikke uvanlig at man bruker intern prising for å finne ut om dette vil være til beste for konsernet og gjøre denne flygningen. Det koster jo litt å fly ned og tom oppigjen også.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by storg


Nå er det jo ikke uvanlig at man bruker intern prising for å finne ut om dette vil være til beste for konsernet og gjøre denne flygningen. Det koster jo litt å fly ned og tom oppigjen også.

Hvis man hadde ledige fly, crew standby og ikke noe bedre å bruke flyet til i SAS BU så bør vel kostnaden ved den flygningen være relativt lav (landingsavgifter måtte vel SAS DK ut med uansett om man fløy med A321 eller B738, det samme med drivstoff). Internprising kan også brukes som noe helt annet enn å finne ut hva som er fornuftig for konsernet som helhet...;)
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by P.A. VIKING


Han forteller at man valgte ikke å sette inn flyet fra SAS Braathens, basert på antall bookinger på andre fly samme morgen. Det står ikke ledige fly og venter på at et annet skal gå i stykker, påpeker han.


Edit , Nov/Des var vel også de månedene som SKBU fikk mest kritikk for å kanselere osv grunnet mangel på Crew/Maskiner/++ i forhold til oppplæring på nytt AOC.

Den første quoten der synes jeg ligger faretruende nært å kunne kalles kommersiell kansellering sett i forhold til at posten ovenfor indikerer at SAS BU hadde ledig kapasitet, men vi vil kanskje ikke ta den diskusjonen opp på nytt...
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by TOS


Originally posted by P.A. VIKING


Ja for BUSK har jo en -800 maskin stående på lur hele tiden :sarc

Nå står det vel at BUSK skal ha for mye penger. Det må vel bety at de har en maskin å sette inn...;)

Dette er vel et resultat av omorganiseringen i SAS-konsernet. Jeg tror sikkert at vi vil se flere slike episoder. Ikke spesielt fornuftig organisering i en konsern som fortsatt synes å opptre som et nettverksselskap og som utad opptrer som en enhet.

Og om SAS Braathens ikek hadde hatt en ledig B737, så kunne dem sikkert kansellert en avgang eller to til Bergen og heller brukt flyet slik danskene ville ;)
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Klart SAS DK må betale for 737`n med mannskap - det skjønner vel alle... Men at dansker har lyst på å betale minst mulig er da ingen nyhet!!!
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Originally posted by EB


Klart SAS DK må betale for 737`n med mannskap - det skjønner vel alle... Men at dansker har lyst på å betale minst mulig er da ingen nyhet!!!

Om nå SAS Braathens har ledig fly, ledig crew og alt det der, samt at SAS DK mangler fly så burde vel all fornuft (også økonomisk fornuft...) tilsi at SAS DK fikk benytte flyet til SAS Braathens til kostpris. Jeg forutsetter da at SAS Braathens ikke selv har behov for flyet - om SAS Braathens har bruk for flyet så skulle fortsatt all (økonomisk) fornuft tilsi at den anvendelsen som gir mest "avkastning" for SAS-konsernet burde velges. Men nå er det vel ikke økonomisk fornuft som råder her - SAS Braathens er et eget AOC, og kanskje er dette flyet overført til SAS Braathens. Om det da er slik at SAS-konsernet er organisert slik at SAS Braathens disponerer flyet så er det ikke lenger den økonomiske fornuften for konsernet som helhet som gjelder. Da spørs det hva som lønner seg mest for SAS Braathens.

Edit: Kanskje man også fra SAS Braathens side så muligheten for å ombooke noen passasjerer som skulle ut i Europa via CPH over på direkteruter ut fra OSL (kanskje skulle noen reise til MAN via CPH osv.). Om ikke dette var tilfellet denne gangen så kan man definitivt se for seg slike problemer.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens for dyre for SAS DK'

Godt å høre at en økonom har en sunn tilnærming til dette problemet... :biggrin
 
Back
Top