Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader
Jeg begynner å skjønne at jeg gjorde det rette ved å hoppe av fra akademia etter ferdig Dr
SAS er et selskap som virker å mangle en skikkelig strategi, særlig ved at de foreøker å leke LCC og bizselskap på samme tid. I tillegg har de rare ordninger med fordeling av crew etc mellom land, og dårlige forhold mellom ledelse som vil at de ansatte må jobbe mer og tjene mindre og ansatte som synes de jobber mer enn nok for en ledelse som ikke forstår deres hverdag.
Siden dette er tiden for synsing, her er noen forslag:
- Bedre plass på businessplass, også innenriks
- Ikke nødvendigvis gratis mat, men salg av noe mer spennende enn sandwich og feit muffins.
- Jeg tror ikke SAS bør innføre businesskabin og -servering innenlands, det er jeg i tvil om forretningsreisende vil betale for på korte trekvartershopp, men kanskje på lengre strekninger nord til sør. men en skikkelig frokost, aviser og bra plass bør det være vilje til.
- Lounger innenriks - tidligere i måneden kom jeg fra svigers på sunnmøre med egenbetalt kuklassebillett AES-OSL, men hadde fullflex med jobben oppover. Tre timer i Sinnataggen på Galemoen.
- Rydde opp i scheduleringen. Om det ikke er endret i det siste har en flyvertinne jeg kjente (eks av en kompis) fortalt at hun aldri visste hva hun skulle jobbe med før tre uker før. Umulig å planlegge familieliv og venner. Ryddes det opp i dette skaper det godvilje blant de ansatte, slik at de også kan "walk the extra mile".
- Fjerne alle avtaler som regulerer nasjonaliteter, at nordmenn skal fly på interkont etc.
- Husker ikke helt når, men det var masse bråk om at de skulle legge ned noen verksteder som var lønnsomme og flytte til andre som ikke var lønnsomme. Er slikt rot ryddet opp i? Verkstedene må tilpasses stasjoneringen av flyene.
- Få inn regjets på ruter der det trengs frekvenser, men ikke 737. Evt overlat tynnere ruter til WF.
- Behold SGS. Det sikrer kvalitet i produksjonen.
- Det er også sikkert masse byråkrati å kutte i, uten at jeg vet noe mer om det. Gamle statsdinosaurer kan jo bli topptunge.
- Sette inn noen mindre fly på interkont med permiumruter for de som vil betale fx OSL-New York og SVG-Houston. Hvis dette er 737ere slipper de stresste med å skaffe ny flytype.
Som pax i både privat og bizreise synes jeg faktisk at servicen til SAS generelt er utmerket, med unntak av det jeg har nevnt over. Så da kan man jo lure på hva som er problemet. Jeg tror mye det er at SAS er skviset mellom de store internasjonalt og DY/NB nasjonalt. Da bør de fokusere på de som er villige til å betale for tjenestene i et nettverks&businesselskap, og selge billigbilletter kun for å fylle resten.
Ja, dette medfører kanskje at selskapet blir mindre enn i dag, men det er bedre å være litt mindre og tjene pæng en stor og tape.