NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

TOS, jeg fikk ikke sagt i mitt innlegg at de professorene jeg kjenner også kan de mest utrolige ting, som imponerer meg veldig.:) Men jeg kan ikke annet enn å si at Strandenes bommer kraftig her da hun peker på en svakhet med SAS som jeg (og mange andre her inne) peker på at er SAS’ store styrke; nemlig hyppige avganger.

Det eneste området dette til nød kan være riktig er IC- markedet og da bør dette presiseres, og uansett er det ikke IC som verken kan eller vil redde SAS. SAS’ hovedfokus må ligge på innenlands i Skandinavia og innen Europa fra de tre skandinaviske land. Og da blir hennes uttalelser helt feil.

SAS er teknisk konkurs iflg hegnar.no

http://www.hegnar.no/bors/article304732.ece

SAS kan ha "skjulte" pensjonsforpliktelser på drøye 18 milliarder svenske kroner i sine regnskaper. Årsaken til at de er skjult er at SAS opererer med andre pensjonsberegninger enn de fleste andre selskaper, skriver Dagens Næringsliv. .

Jeg vil jo helst ikke mistenke SAS for å drive kreativ bokføring, men man kommer ikke utenom fremtidige pensjonsutgifter ved å velge en annen regnskapsstandard.

Jeg begynner å skjønne at jeg gjorde det rette ved å hoppe av fra akademia etter ferdig Dr :p

SAS er et selskap som virker å mangle en skikkelig strategi, særlig ved at de foreøker å leke LCC og bizselskap på samme tid. I tillegg har de rare ordninger med fordeling av crew etc mellom land, og dårlige forhold mellom ledelse som vil at de ansatte må jobbe mer og tjene mindre og ansatte som synes de jobber mer enn nok for en ledelse som ikke forstår deres hverdag.

Siden dette er tiden for synsing, her er noen forslag:

- Bedre plass på businessplass, også innenriks
- Ikke nødvendigvis gratis mat, men salg av noe mer spennende enn sandwich og feit muffins.
- Jeg tror ikke SAS bør innføre businesskabin og -servering innenlands, det er jeg i tvil om forretningsreisende vil betale for på korte trekvartershopp, men kanskje på lengre strekninger nord til sør. men en skikkelig frokost, aviser og bra plass bør det være vilje til.
- Lounger innenriks - tidligere i måneden kom jeg fra svigers på sunnmøre med egenbetalt kuklassebillett AES-OSL, men hadde fullflex med jobben oppover. Tre timer i Sinnataggen på Galemoen.
- Rydde opp i scheduleringen. Om det ikke er endret i det siste har en flyvertinne jeg kjente (eks av en kompis) fortalt at hun aldri visste hva hun skulle jobbe med før tre uker før. Umulig å planlegge familieliv og venner. Ryddes det opp i dette skaper det godvilje blant de ansatte, slik at de også kan "walk the extra mile".
- Fjerne alle avtaler som regulerer nasjonaliteter, at nordmenn skal fly på interkont etc.
- Husker ikke helt når, men det var masse bråk om at de skulle legge ned noen verksteder som var lønnsomme og flytte til andre som ikke var lønnsomme. Er slikt rot ryddet opp i? Verkstedene må tilpasses stasjoneringen av flyene.
- Få inn regjets på ruter der det trengs frekvenser, men ikke 737. Evt overlat tynnere ruter til WF.
- Behold SGS. Det sikrer kvalitet i produksjonen.
- Det er også sikkert masse byråkrati å kutte i, uten at jeg vet noe mer om det. Gamle statsdinosaurer kan jo bli topptunge.
- Sette inn noen mindre fly på interkont med permiumruter for de som vil betale fx OSL-New York og SVG-Houston. Hvis dette er 737ere slipper de stresste med å skaffe ny flytype.

Som pax i både privat og bizreise synes jeg faktisk at servicen til SAS generelt er utmerket, med unntak av det jeg har nevnt over. Så da kan man jo lure på hva som er problemet. Jeg tror mye det er at SAS er skviset mellom de store internasjonalt og DY/NB nasjonalt. Da bør de fokusere på de som er villige til å betale for tjenestene i et nettverks&businesselskap, og selge billigbilletter kun for å fylle resten.

Ja, dette medfører kanskje at selskapet blir mindre enn i dag, men det er bedre å være litt mindre og tjene pæng en stor og tape.

Siri P. Strandenes representerer vel sammen med Lars Sørgard og Frode Steen vår fremste vitenskapelige kompetanse på nettopp luftfartsøkonomi. Hennes CV viser styreerfaring fra bl.a. DnB-NOR, rederiet Bergshav og TFDS. Jeg tror det er derfor veldig dumt å avskrive henne så raskt som enkelte her inne på dette forumet gjør.

Husk vi som deltar på dette forumet kan litt mer om fly enn gjennomsnittet av befolkningen. Det var nok ikke oss som var adressat for den kommentaren. Faktum er vel at SAS sliter og har vel kanskje gjort det over lengre tid. Problemene flyselskapet sliter med viser seg å stikke veldig dypt, som gjør at det er vanskelig for selskapets ledelse å effektivt ta grep.

Disse problemene kan vel til en viss grad ses i sammenheng med at selskapet for om lag 15 år siden, opererte i et regulert marked. Med mange fagforeninger, ulike tariffavtaler og en vanskelig eierstruktur kan det være vanskelig å få gjennomført nødvendige endringer. Dermed blir det vanskelig å slanke selskapet, og et høyt kostnadsnivå opprettholdes.

Samtidig ser vi at LH og BA som også opererte i et regulert marked, men kanskje ikke har hatt den samme eierstrukturen har klart å omstille seg. Det er et lite paradoks hvorfor de har klart det såpass godt, og ikke SAS.

Tja, greit nok med styreerfaring, men hun bommer grovt når hun skal slå fast hvorfor SAS sliter. Jo mer jeg tenker på det jo klarere fremstår det at hun helt åpenbart tar feil. Og det er en ganske grov feil når det er SAS' fremste konkurransefortrinn, hyppige avganger, som trekkes frem som det SAS mangler. Det må jeg si.

Og det er jo heller ikke slik at det er BA/LH (som hun nevner) som har utkonkurrert SAS. LH deler jo inntektene med SAS på alle flyvninger til Tyskland og av store utenlandske selskaper er jo BA den desiderte taperen, i hvert fall i det norske markedet.

Og jeg skulle gjerne visst hvilke destinasjoner hun tenker på hvor disse selskapene har utkonkurrert fordi de har avganger hver time og hvor dette skulle lønne seg for skandinaver å bruke når de må mellomlande på gigantflyplasser som FRA eller LHR.

- Jeg tror ikke SAS bør innføre businesskabin og -servering innenlands, det er jeg i tvil om forretningsreisende vil betale for på korte trekvartershopp, men kanskje på lengre strekninger nord til sør. men en skikkelig frokost, aviser og bra plass bør det være vilje til.

I prinsippet er jeg enig, men dette ble prøvd av BU i sin tid og sjeldent har det vært større ramaskrik over noe så trivielt, og så lenge misunnelsen er sterkere en kjønnsdriften her i landet er det en farlig vei å gå. De fleste innenriksrutene er uansett så korte at jeg tror gratis drikke og en liten sandwich er veien å gå her. Selv om min personlige mening er at det burde være samme konsept som på intra-scand, dvs 2 klasser

Tja, greit nok med styreerfaring, men hun bommer grovt når hun skal slå fast hvorfor SAS sliter. Jo mer jeg tenker på det jo klarere fremstår det at hun helt åpenbart tar feil. Og det er en ganske grov feil når det er SAS' fremste konkurransefortrinn, hyppige avganger, som trekkes frem som det SAS mangler. Det må jeg si.

Jeg har ikke hørt innslaget, og baserer meg kun på sammendraget her.

For meg høres det mest ut som hun mener SAS risikerer å miste fordelen de har med mange avganger, der de har denne fordelen, samtidig som de ikke er store nok til å tilby frekvenser som konkurrer med BA og LH internasjonalt. Og å vente en time i snitt, betyr avgang annenhver time, ikke hver time.

Utrolig slik det nagges om en de cabinansatte på IC med transfer til CPH, en avtale som dør ut , men ikke en lyd om Pilotene som har denne avtalen fortsatt.

Utrolig slik det nagges om en de cabinansatte på IC med transfer til CPH, en avtale som dør ut , men ikke en lyd om Pilotene som har denne avtalen fortsatt.

helt utrolig... de produserer en hel arbeidsdag før de reiser ned og har kun krav på 3 fridager etter en langtur mot danskenes 4.

helt utrolig... de produserer en hel arbeidsdag før de reiser ned og har kun krav på 3 fridager etter en langtur mot danskenes 4.

Jeg er jo helt enig i dette, men det illustrerer jo litt av problemet. Det er flere tariffavtaler i selskapet. Noen ansatte er "dyrere" i drift enn andre (bedre vilkår etc.). Selskapet er forpliktet til å bruke crew fra alle land og denne forpliktelsen blir en ulempe selskapet, for det billigste crew alternativer er ikke alltid tilgjengelig.

Samtidig er det vanskelig for selskapet og forhandle med de ansatte, med flere fagforeninger i ulike land vil også selskapet få mange motparter. Det betyr at hvis selskapet gir til noen, vil andre fort kunne prøve å forhandle om den samme fordelen.

Avslutningsvis, det er litt viktig å presisere at de ansatte er ikke det eneste problemet SAS har. De ansatte er selskapets ansikt utad, og det er viktig å ta godt vare på dem. Ved lik pris, kan service fort bli en viktig variabel.

Jeg har ikke hørt innslaget, og baserer meg kun på sammendraget her.

Sammendraget står jeg for. Det er noe i nærheten ordrett skrevet av - men det er jo ikke tydelig merket hva journalisten refererer av hennes uttalelser og hva professoren sier direkte. Det som er merket med sitatstrek, er dog hennes helt konkrete uttalelser, og disse er sitat.

Jeg stusset også litt på disse uttalelsene med hyppigere avanger hos de store konkurrentene. Men som med alle nyhetsinnslag er jo noe av det sagt av journalisten, noe av den som er intervjuet, og det hele klippet sammen. Det kan således ikke leses som om hun ville signert for alt som står i sammenfatningen.

Jeg begynner å skjønne at jeg gjorde det rette ved å hoppe av fra akademia etter ferdig Dr :p

- Rydde opp i scheduleringen. Om det ikke er endret i det siste har en flyvertinne jeg kjente (eks av en kompis) fortalt at hun aldri visste hva hun skulle jobbe med før tre uker før. Umulig å planlegge familieliv og venner. Ryddes det opp i dette skaper det godvilje blant de ansatte, slik at de også kan "walk the extra mile".

Høres ikke ut til å være en sak av nyere dato dette.
Schedule legges ut den 16. for neste måned [var vel tidligere 20.] , og da vet man nøyaktig når man jobber hele neste måned, noen annet enn oss som f.. ikke hvet når man slutter på jobb i morgen, og neste mnd er lenge til.
De i fast gruppe kan jo telle opp om de jobber i påsken 2011, eller har fri st. hans 2009 , for de er det kun et spørrsmål om når på dagen de skal jobbe i de aktuelle periodene.

Det er en sammenligning av de markedene SAS og LH/BA opererer i.

Lufthansa har mange titalls strekninger i sitt rutenett hvor de kan tilby og tjene penger på å ha avganger praktisk talt hver eneste time. Dermed er LH et skikkelig nettverksselskap, hvor enhver businesspassasjer kan booke nærmest en hvilken om helst reise i trygg forvissning om at det ikke finnes særlig mange alternativer om man ønsker en så smidig reise som mulig. Og det er man villige til å betale for.

Slik er ikke markedet for SAS.

Og på hvilke ruter innenriks har SAS en konkurrent som tilbyr like mange avganger? Nå vet jeg ikke NAS sitt ruteprogramm, men tviler på at de flyr annet enn på "gunstige" tider. Hadde SAS lagt ned flighter innenriks som de ikke tjener penger på, og bare behold peak flighter tror jeg vi hadde fått høre hvor jævlige vi er nok en gang. Ser ut som om folk vil ha mercedes men ikke er villige til å betale for mer enn en lada. Har lyst til å si typisk norsk, da dette gjelder de fleste markeder her på berget.

Jeg har ikke hørt innslaget, men det kan vel virke som om dette er en kommentar til forslaget om å kutte frekvenser (som et alternativ til å kutte destinasjoner) for å spare penger.

Flyr SAS avganger de ikke tjener penger på? Det er ikke jeg så sikker på at stemmer. Det kan selvsagt tenkes at det er enkelte avganger hvor flyet/crew kunne vært brukt med bedre avkastning, men jeg betviler vel sterkt at SAS flyr avganger de faktisk taper penger på (sett over en sesong, iallefall).

Husk nå på at når SAS Norge flyr en person fra f.eks. TOS til OSL så er det ikke alltid at denne personen stopper i OSL, og kanskje flyr han/hun videre til det store utland med SAS. Kanskje ville denne personen ikke fløyet med SAS ut fra OSL i fraværet av en passende avgang TOS-OSL, og SAS ville dermed tapt inntekter på strekningen OSL-utland. Disse nettverksinntektene må også fordeles på den enkelte (feeder-) avgang, noe som øker lønnsomheten av en gitt avgang.

Back