SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Hvis vi nå tenker oss at SK har en CASK på 0.67 og DY på 0.47 så utgjør dette vel en merkostnad på rundt 300 kroner per tilgjengelig sete på en flygning mellom TOS og OSL. En ikke ubetydelig kostnadsforskjell. Med 60% kabinfaktor så må SK selge sine seter 500 kroner dyrere enn et DY med samme kabinfaktor

Hadde SAS tatt helvending og satset istedenfor å kutte, så hadde CASK'en garantert gått ned. Da ville resten av organisasjonen stått i stil med flyproduktet de leverer.... Det er jo enkel matte! Sett i forhold til antall ansatte i administrasjonen kunne SAS enkelt hatt 300 fly! Så hvorfor ikke bare gi seg en f... og satse.....
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Hadde SAS tatt helvending og satset istedenfor å kutte, så hadde CASK'en garantert gått ned. Da ville resten av organisasjonen stått i stil med flyproduktet de leverer.... Det er jo enkel matte! Sett i forhold til antall ansatte i administrasjonen kunne SAS enkelt hatt 300 fly! Så hvorfor ikke bare gi seg en f... og satse.....

Det er jo ikke sånn at SAS ikke har satset, ikke satser eller ikke kommer til å satse. SAS er i krise og dette er ikke tiden for å kaste bort penger på nye ruter og konsepter. SAS må ta vare på det beste i seg og utvikle seg med det som utgangspunkt, og begrense den lange rekken med satsninger både i andre selskaper, ruter og konsepter som de ikke har klart å tjene penger på. Core SAS er en satsning på Service and Simplicity - og forhåpentligvis vil det gi et mer konkurransedyktig selskap.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

at ikke Asia går fra ARN og Nord-amerika fra OSL er for meg helt uforståelig.... man kunne klart å rotere akkurat èn maskin på hver rute fra ARN til Asia og samme for OSL til feks vestkysten av USA, mens fra CPH går det akkurat ikke....

når man sier at nord-tyskland veier så jævlig tungt, så forstår jeg ikke om det har noe poeng for de om de må via OSL el ARN istedenfor CPH; de skal jo samme veien uansett!
Problemet er vel også, at OSL og ARN ikke har SK-ruter til STR, HAJ, NUE etc og frekvenser til HAM, DUS, TXL etc, som kan feede den intercontinentale trafik?
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Det er jo ikke sånn at SAS ikke har satset, ikke satser eller ikke kommer til å satse. SAS er i krise og dette er ikke tiden for å kaste bort penger på nye ruter og konsepter. SAS må ta vare på det beste i seg og utvikle seg med det som utgangspunkt, og begrense den lange rekken med satsninger både i andre selskaper, ruter og konsepter som de ikke har klart å tjene penger på. Core SAS er en satsning på Service and Simplicity - og forhåpentligvis vil det gi et mer konkurransedyktig selskap.

Det er jo ikke akkurat tendensen i dag da.... Kutter ruter i hytt og gevær, lar maskiner står på bakken, flightdeck går i lavere stillingsprosenter til full lønn, og til alt overmål er de få avgangene som går smekk fulle, slik at potensielle kunder må bruke konkurrenten som har ledige seter.... Det er en dårlig nøkkel for å sikre fremtidige gjenkjøp hos SAS!

Core SAS er vel så bra, og å luke ut mange ting som Spanair, bmi, osv er ingen dum ide, men å kutte i hjemmemarkedet som tradisjonelt har levert gode resultater - og fortsatt viser gode takter - er høl i huet! Attpåtil er det en selvmotsigelse å sende ut Request for Proposals i den takten de gjør nå, for resultatet til slutt er at det kun er cabincrew, flightdeck og Mats Jansson igjen på skuta.... Service And Simplicity er en greie som ikke brått kan begynne å eksistere i det du går inn flydøra. Det må gjelde allerede fra billettbestilling (via f.eks. telefon) til innsjekk (i skranke), gatepersonell som gjør det lille ekstra for å yte den ekstra servicen som kunden forventer, og stuere som gjør det de kan for å sørge for at bagasjen kommer tilbake til eieren sin ASAP! Punktligheten til SAS Norge de siste årene er et resultat av at de ansatte i selskapet har hatt en sterk giv etter å levere det beste produktet. Ikke spesielt artig å lese at: "Dere gjør en knallbra jobb og har bidratt til at SAS har levert gode resultater de siste årene, men NÅ trenger vi dere ikke lengre!"

Men skal det fortsettes å kuttes i samme tempo, så løser det seg sjøl snart... Da får DY monopol på innenriks før vi vet ordet av det, og DET ønsker vi vel ikke?!
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Det er jo ikke akkurat tendensen i dag da.... Kutter ruter i hytt og gevær, lar maskiner står på bakken, flightdeck går i lavere stillingsprosenter til full lønn, og til alt overmål er de få avgangene som går smekk fulle, slik at potensielle kunder må bruke konkurrenten som har ledige seter.... Det er en dårlig nøkkel for å sikre fremtidige gjenkjøp hos SAS!

Core SAS er vel så bra, og å luke ut mange ting som Spanair, bmi, osv er ingen dum ide, men å kutte i hjemmemarkedet som tradisjonelt har levert gode resultater - og fortsatt viser gode takter - er høl i huet! Attpåtil er det en selvmotsigelse å sende ut Request for Proposals i den takten de gjør nå, for resultatet til slutt er at det kun er cabincrew, flightdeck og Mats Jansson igjen på skuta.... Service And Simplicity er en greie som ikke brått kan begynne å eksistere i det du går inn flydøra. Det må gjelde allerede fra billettbestilling (via f.eks. telefon) til innsjekk (i skranke), gatepersonell som gjør det lille ekstra for å yte den ekstra servicen som kunden forventer, og stuere som gjør det de kan for å sørge for at bagasjen kommer tilbake til eieren sin ASAP! Punktligheten til SAS Norge de siste årene er et resultat av at de ansatte i selskapet har hatt en sterk giv etter å levere det beste produktet. Ikke spesielt artig å lese at: "Dere gjør en knallbra jobb og har bidratt til at SAS har levert gode resultater de siste årene, men NÅ trenger vi dere ikke lengre!"

Men skal det fortsettes å kuttes i samme tempo, så løser det seg sjøl snart... Da får DY monopol på innenriks før vi vet ordet av det, og DET ønsker vi vel ikke?!

SAS reducerar därför att marknaden just nu befinner sig i fritt fall. När generella efterfrågan faller med 10-15 procent finns inte så många andra vettiga alternativ att tillgå än att skära i produktionen. Konstigare än så är det inte.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

SAS reducerar därför att marknaden just nu befinner sig i fritt fall. När generella efterfrågan faller med 10-15 procent finns inte så många andra vettiga alternativ att tillgå än att skära i produktionen. Konstigare än så är det inte.

Til det vil jeg si at det nok er SAS som er i fritt fall, en del andre selskaper satser svært så friskt, eksempelvis Norwegian.

Norwegian er etter mitt skjønn i ferd med å melke markedet, mens SAS taper terreng på de fleste fronter. Derfor beveger Norwegian seg mer og mer vekk fra den typiske lavkostnisjen, og konkurrerer i større og større med andre mer typiske "ikke-LCC".

Dessverre for SAS, men nå har selskapet ikke mange muligheter til å styre unna en skikkelig buklanding hvis man ikke "samles i bånn" og sørger for å få skikkelig luft under vingene igjen.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Til det vil jeg si at det nok er SAS som er i fritt fall, en del andre selskaper satser svært så friskt, eksempelvis Norwegian.

SAS är i fritt fall men det är också den traditionella flygmarknaden. Norwegian klarar sig därför att man är ett lågprisbolag med ett kundsegment som skiljer sig från det SAS har. Budgetresenärerna fortsätter flyga medan affärsresenärerna stannar hemma. Det är inget SAS är ensam om att drabbas av.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

SAS reducerar därför att marknaden just nu befinner sig i fritt fall. När generella efterfrågan faller med 10-15 procent finns inte så många andra vettiga alternativ att tillgå än att skära i produktionen. Konstigare än så är det inte.

Etterspørselen faller ikke naturlig mer enn dobbelt så mye som konkurrentene? Dvs at ett eller annet sted lekker SAS kunder som ikke skyldes finanskrisen! Og Norwegian er ingen åpenbar low cost carrier lengre... Prisene kan på det beste kalles moderat billigere enn SAS før skatter og avgifter slår inn! Det finnes ingen grunn til at ekspansjonspolitikken ikke skulle fungert på SAS også, men få nå det ensidige fokuset bort fra forretningsreisende! SAS trenger BÅDE forretnings og fritidsreisende!

Sitat Claus Sonberg til den danske avisen Berlingske Tidene: "Mange av rutene som blir skåret bort er ut fra Oslo. Samtidig skjærer vi bare bort de mindre viktige destinasjoner. Danske forretningsreisende skal ikke være bekymret, sier Sonberg til avisen"

My a!"¤/....!
 
Last edited:
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Sitat Claus Sonberg til den danske avisen Berlingske Tidene: "Mange av rutene som blir skåret bort er ut fra Oslo. Samtidig skjærer vi bare bort de mindre viktige destinasjoner. Danske forretningsreisende skal ikke være bekymret, sier Sonberg til avisen"

My a!"¤/....!

Skamme seg skulle han! Men, det åpner for nye aktører ut fra OSL, you just wait and see ^_^
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Så tar disse nye aktørene store deler av det passasjergrunnlaget SAS hadde ut fra Norge, og vi får nye kutt ettersom trafikken ut fra CPH "ikke klarer det trafikkgrunnlaget som forventet". Håpløse nordmenn som ikke vil fly via CPH...:rolleyes:
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Joda, men nå er det ingen viktige forretningsdestinasjoner som er kutter fra OSL. Muligens bortsett fra WAW og MAD, så har det stort sett vært destinasjoner av typer Ibiza og Funchal som har forsvunnet
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Nå var det vel helst den holdningen han viser i avisen jeg kommenterte. Å gå ut i media å si at kuttene kommer fra OSL, dansker trenger ikke å være bekymret, er i beste fall uklokt. Det er ikke lenger slik at det er kun et lands egen befolkning som leser sine egne aviser, og i hvert fall ikke i Skandinavia.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Etterspørselen faller ikke naturlig mer enn dobbelt så mye som konkurrentene? Dvs at ett eller annet sted lekker SAS kunder som ikke skyldes finanskrisen! Og Norwegian er ingen åpenbar low cost carrier lengre... Prisene kan på det beste kalles moderat billigere enn SAS før skatter og avgifter slår inn! Det finnes ingen grunn til at ekspansjonspolitikken ikke skulle fungert på SAS også, men få nå det ensidige fokuset bort fra forretningsreisende! SAS trenger BÅDE forretnings og fritidsreisende!

Det finns definitivt grunder till att SAS inte ska ge sig på en expansion i rådande läge. Lågkonjunktur med en minskad efterfrågan som följd är ett nog så starkt skäl.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Det finns definitivt grunder till att SAS inte ska ge sig på en expansion i rådande läge. Lågkonjunktur med en minskad efterfrågan som följd är ett nog så starkt skäl.

Men da befinner altså ikke DY seg i en lavkonjunktur, bare SAS? (Retorisk spørsmål). Dessuten må de være forberedt til lavkonjunkturen går over.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Men da befinner altså ikke DY seg i en lavkonjunktur, bare SAS? (Retorisk spørsmål). Dessuten må de være forberedt til lavkonjunkturen går over.

Tja, Norwegian har ju öppnat bas i Danmark vilket rimligen förklarar varför passagerarna blir fler.

Jag säger inte att SAS strategi är den perfekta, bara att det är ganska begripligt att man inte väljer storstilad expansion när efterfrågan på marknaden ser ut som den gör.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Men da befinner altså ikke DY seg i en lavkonjunktur, bare SAS? (Retorisk spørsmål).

Hehe, den evige scanair-debatten.

Norwegian hadde et helt annet utgangspunkt enn SAS. Bortsett fra mye lavere kostnader (og dermed evne til å operere mer marginale ruter enn SAS - som måtte kutte dem ut) hadde de mulighet til å ekspandere i et sterkt og betalingsvillig hjemmemarked gjennom å åpne BDU, KRS, AES, HAU og MOL. Det er derfor deres passasjertall stiger og ikke faller i takt med markedet. SAS var jo allerede representert på disse destinasjonene, og tyngdeloven er nå engang slik at passasjerene vil fordele seg på de to aktørene som flyr vinge mot vinge. Ikke mere magisk enn det.

Når DY ikke lenger kan vokse på nye innenriksdestinasjoner vil selvsagt veksten de har vist de siste årene ikke komme tilbake, men være et deilig og varmt minne.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Hvorfor kan ikke staten bruke oljepenger nå på å bygge ut flyplasser, så vi kan bli kvitt den miljøfiendlige togtrafikken ( støy, ulønnsomt, og ekstreminngrep i naturen ) ?
Samt at hvorfor kan ikke Norge starte flyproduksjon ?
La oss satse 10 miliarder på å få frem et miljøvennlig fly.

Jeg regner med dette var skrevet med ironi?
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Hvorfor kan ikke staten bruke oljepenger nå på å bygge ut flyplasser, så vi kan bli kvitt den miljøfiendlige togtrafikken ( støy, ulønnsomt, og ekstreminngrep i naturen ) ?
Samt at hvorfor kan ikke Norge starte flyproduksjon ?
La oss satse 10 miliarder på å få frem et miljøvennlig fly.

1. Du får ikke utviklet mye fly for 10 mrd NOK
2. Tog står for et volum av lokal frakt fly ikke kan matche
3. Og for støy... tja, der stiller man likt.

-A
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Minner om trådens tittel: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Vi har også andre SAS-diskusjoner gående parallelt så stick to topic og forsøk å være litt seriøse.
 
Back
Top