Nyttårsforsetter er bra, en av mine var tydligvis ikke å skrive reiserapporter fortere etter avsluttet reise! I alle fall, her kommer rapport fra siste tur av Trondheim i 2011.
Original reiserute var TRD-OSL-CPH-BRU 12. desember, med rutingen SK371, SK1477 og SK2593. Helt slik gikk det ikke...
Det ble ettermiddagstur fra TRD denne gangen. Det regnet og var kaldt på OSL, så trafikken var mer eller mindre innstilt fra morgenen av, men jeg håpet på at de etterhvert skulle få isen av rullebanen og at trafikken skulle komme noenlunde i rute til jeg skulle ut. Jeg gjorde mine daglige og planlagte gjøremål i løpet av dagen, og satte etterhvert kursen mot Værnes med hjelp av Stjørdal Taxi. Ved ankomst Værnes var ikke kaoset på OSL helt ordnet opp i, min SK371 som skulle gå 1615 var en time forsinket, men det var også SK365 som skulle ha gått 1515, så da ble et enkelt bytte foretatt! Innsjekk gikk greit, og sikkerhetskontrollen like så. Når det er litt kaos i Oslo så blir det lett kaos også hos oss i Trøndelag, masse folk på flyplassen, men jeg fikk sitte ned, og kjøpte en Dahls juleøl til Macen:
SK365 var satt opp med LN-BRQ, Harald Gråfjell som er en gammel Braathens 737-405. Vi tok av fra rullebane 09 på TRD, omtrent timen etter oppsatt rutetid.
Det er alltid hyggelig med 400-maskinene, god plass, det er den beste luksus:
Jeg hadde sete 5C, og flyet var ca halvfullt, midtsetet var ledig, det kan jeg alltid like!
Jeg gjorde turen ganske enkel, med en kopp kaffe, hverken mer eller mindre. Vi landet på 19R på OSL, og takset bort til utgang 21. Fort ut av flyet, og bort til informasjonstavla:
Ikke alt i rute nei, ei heller SK1477 som jeg skulle ta til CPH, den maskinen var en time forsinket. Jeg gikk innom SAS Service-sentret på utenland for å høre om mulige alternative måter å komme seg til Brussel på, men kaoset var såpass komplett at jeg ikke gjorde annet enn å bestemme meg for å reise til København. Det ble litt loungebesøk mens jeg ventet, med pepperkjeks var det jo litt julestemning der oppe også! De hadde Ringnes Juleøl også..., til maten:
Etterhvert ble da SK1477 klar for ombordsstigning fra utgang 42. Masse folk! Turen var satt opp med OY-KBR, som er en Airbus 319-131 som kom til SAS ny i august 2007. Jeg hadde sete 20C, med ok plass for fot+knyttneve:
Kabinpersonalet var hyggelige, og bød på det meste, jeg tok en kaffe også på denne turen. Vi tok av fra 19L på OSL, og landet på 22L på CPH. Vi takset bort til utgang B16, og selvsagt var flyet mitt til Brussel avgått.
Jeg gikk bort til transfersenteret, som bekreftet dette. De la meg inn på SK593 dagen etter, avgang 08:15, og ba meg ta kontakt med ankomstservice i bagasjehallen for å få hjelp med hotell.
Som sagt så gjort. Den hyggelige damen lurte på om jeg ville ha bagasjen min med meg, eller om de skulle sende den rett til Brussel. Jeg trengte dress og ren truse til møtet dagen etter, så jeg gikk for det første alternativet. Hun tok en telefon, og fem minutter etter kom kofferten opp på bagasjebåndet rett bak skranken - imponerende!
Hun informerte meg om at SAS brukte Park Inn på CPH i slike tilfeller, men siden jeg hadde Pandion-kort ordnet de med rom på Hilton rett utenfor terminalen, slikt setter jeg pris på. Jeg fikk hotellvoucher, med tilhørende middagsvoucer, uten sum! Slikt setter jeg også pris på!
Jeg tok med begge voucherene og kofferten, og tuslet bort til Hilton. Jeg kom på Hilton gullkortet mitt, og valgte innsjekkingsskranken for slike kort, med rød løper! Den unge mannen i resepsjonen hilste hjertelig velkommen, og sa han skulle oppgradere rommet mitt siden jeg hadde gullkort, så jeg fikk et Execute Room i 11. etasje, helt ok rom:
I restauranten serverte de varmmatbuffet, og rødvinen smakte godt! Gikk oppom 12. etasje og deres gratislounge for Execute Room Stayers, men der var det kjedelig, jeg var trøtt, og skulle tidlig opp, så det ble rett i senga!
Jeg sto tidlig opp, dusjet, fikk av skjegg og på dress, og tuslet bort til T3 igjen. Sjekket inn på Gullinnsjekk, hvor en hyggelig dame sa at hun hadde oppgradert meg til business til Brussel, alltid hyggelig melding å få.
Det gikk greit gjennom sikkerhetskontroll, og jeg tok en kaffe i Scandinavian Lounge. Så var det å spenne skoene godt fast, avgang var fra utgang A17, sa da ble det ennå litt mer mosjon på meg.
Flyet var forsinket, men vi kom oss etterhvert ombord, det var OY-KHP, en MD81 fra 1991 som var satt opp på turen, den er malt i Star Alliance fargeskjemaet som SAS bruker, med røde, fine motorer. Jeg hadde fått sete 3C, med ok plass:
Første rad på den siden, og A-setet var også ledig. Kapteinen kom på høyttaler og fortalte at det var sterk vind i Brussel, og at de hadde stengt den ene rullebanen, derfor ble vi forsinket. Jeg trøstet meg med at mine kolleger fra Italia og Tyskland sikkert også var forsinket, og siden møtet ikke var av de mest formelle burde det gå bra.
Vi takset ut til 22R, og avgang ble en time forsinket.
Vel oppe i lufta ristet det bra, men de klarte å servere frokost:
Den smakte bra!
Jeg sovnet til litt, og våknet da nedstigningen begynte. Vi landet på 25L i BRU, og takset til utgang A50, og da var det klart for dagens andre flyplasspasertur! Den er lang på BRU!
Jeg tok taxi til møtelokalet, hvor jeg var førstemann, men de andre kom da etterhvert.
Hotellet i Brussel var Eurostar, et helt ok Brussel byhotell, men egentlig ikke så mye mer:
Det var to dager med møter i Brussel, før turen skulle gå videre til Göteborg, det kommer rapport fra den turen også!
Original reiserute var TRD-OSL-CPH-BRU 12. desember, med rutingen SK371, SK1477 og SK2593. Helt slik gikk det ikke...
Det ble ettermiddagstur fra TRD denne gangen. Det regnet og var kaldt på OSL, så trafikken var mer eller mindre innstilt fra morgenen av, men jeg håpet på at de etterhvert skulle få isen av rullebanen og at trafikken skulle komme noenlunde i rute til jeg skulle ut. Jeg gjorde mine daglige og planlagte gjøremål i løpet av dagen, og satte etterhvert kursen mot Værnes med hjelp av Stjørdal Taxi. Ved ankomst Værnes var ikke kaoset på OSL helt ordnet opp i, min SK371 som skulle gå 1615 var en time forsinket, men det var også SK365 som skulle ha gått 1515, så da ble et enkelt bytte foretatt! Innsjekk gikk greit, og sikkerhetskontrollen like så. Når det er litt kaos i Oslo så blir det lett kaos også hos oss i Trøndelag, masse folk på flyplassen, men jeg fikk sitte ned, og kjøpte en Dahls juleøl til Macen:

SK365 var satt opp med LN-BRQ, Harald Gråfjell som er en gammel Braathens 737-405. Vi tok av fra rullebane 09 på TRD, omtrent timen etter oppsatt rutetid.
Det er alltid hyggelig med 400-maskinene, god plass, det er den beste luksus:

Jeg hadde sete 5C, og flyet var ca halvfullt, midtsetet var ledig, det kan jeg alltid like!
Jeg gjorde turen ganske enkel, med en kopp kaffe, hverken mer eller mindre. Vi landet på 19R på OSL, og takset bort til utgang 21. Fort ut av flyet, og bort til informasjonstavla:

Ikke alt i rute nei, ei heller SK1477 som jeg skulle ta til CPH, den maskinen var en time forsinket. Jeg gikk innom SAS Service-sentret på utenland for å høre om mulige alternative måter å komme seg til Brussel på, men kaoset var såpass komplett at jeg ikke gjorde annet enn å bestemme meg for å reise til København. Det ble litt loungebesøk mens jeg ventet, med pepperkjeks var det jo litt julestemning der oppe også! De hadde Ringnes Juleøl også..., til maten:

Etterhvert ble da SK1477 klar for ombordsstigning fra utgang 42. Masse folk! Turen var satt opp med OY-KBR, som er en Airbus 319-131 som kom til SAS ny i august 2007. Jeg hadde sete 20C, med ok plass for fot+knyttneve:

Kabinpersonalet var hyggelige, og bød på det meste, jeg tok en kaffe også på denne turen. Vi tok av fra 19L på OSL, og landet på 22L på CPH. Vi takset bort til utgang B16, og selvsagt var flyet mitt til Brussel avgått.
Jeg gikk bort til transfersenteret, som bekreftet dette. De la meg inn på SK593 dagen etter, avgang 08:15, og ba meg ta kontakt med ankomstservice i bagasjehallen for å få hjelp med hotell.
Som sagt så gjort. Den hyggelige damen lurte på om jeg ville ha bagasjen min med meg, eller om de skulle sende den rett til Brussel. Jeg trengte dress og ren truse til møtet dagen etter, så jeg gikk for det første alternativet. Hun tok en telefon, og fem minutter etter kom kofferten opp på bagasjebåndet rett bak skranken - imponerende!
Hun informerte meg om at SAS brukte Park Inn på CPH i slike tilfeller, men siden jeg hadde Pandion-kort ordnet de med rom på Hilton rett utenfor terminalen, slikt setter jeg pris på. Jeg fikk hotellvoucher, med tilhørende middagsvoucer, uten sum! Slikt setter jeg også pris på!
Jeg tok med begge voucherene og kofferten, og tuslet bort til Hilton. Jeg kom på Hilton gullkortet mitt, og valgte innsjekkingsskranken for slike kort, med rød løper! Den unge mannen i resepsjonen hilste hjertelig velkommen, og sa han skulle oppgradere rommet mitt siden jeg hadde gullkort, så jeg fikk et Execute Room i 11. etasje, helt ok rom:



I restauranten serverte de varmmatbuffet, og rødvinen smakte godt! Gikk oppom 12. etasje og deres gratislounge for Execute Room Stayers, men der var det kjedelig, jeg var trøtt, og skulle tidlig opp, så det ble rett i senga!
Jeg sto tidlig opp, dusjet, fikk av skjegg og på dress, og tuslet bort til T3 igjen. Sjekket inn på Gullinnsjekk, hvor en hyggelig dame sa at hun hadde oppgradert meg til business til Brussel, alltid hyggelig melding å få.
Det gikk greit gjennom sikkerhetskontroll, og jeg tok en kaffe i Scandinavian Lounge. Så var det å spenne skoene godt fast, avgang var fra utgang A17, sa da ble det ennå litt mer mosjon på meg.
Flyet var forsinket, men vi kom oss etterhvert ombord, det var OY-KHP, en MD81 fra 1991 som var satt opp på turen, den er malt i Star Alliance fargeskjemaet som SAS bruker, med røde, fine motorer. Jeg hadde fått sete 3C, med ok plass:

Første rad på den siden, og A-setet var også ledig. Kapteinen kom på høyttaler og fortalte at det var sterk vind i Brussel, og at de hadde stengt den ene rullebanen, derfor ble vi forsinket. Jeg trøstet meg med at mine kolleger fra Italia og Tyskland sikkert også var forsinket, og siden møtet ikke var av de mest formelle burde det gå bra.
Vi takset ut til 22R, og avgang ble en time forsinket.
Vel oppe i lufta ristet det bra, men de klarte å servere frokost:

Den smakte bra!
Jeg sovnet til litt, og våknet da nedstigningen begynte. Vi landet på 25L i BRU, og takset til utgang A50, og da var det klart for dagens andre flyplasspasertur! Den er lang på BRU!
Jeg tok taxi til møtelokalet, hvor jeg var førstemann, men de andre kom da etterhvert.
Hotellet i Brussel var Eurostar, et helt ok Brussel byhotell, men egentlig ikke så mye mer:


Det var to dager med møter i Brussel, før turen skulle gå videre til Göteborg, det kommer rapport fra den turen også!