SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

...by the way, en god baguett på Uppercrust er frokost for folk som reiser tidlig folkens:D

Ikke når flytoget er forsinket og terminalen full av folk ....

På norsk innenriks har SAS et bedre produkt.....samme regla om og om igjen, merkelig at DY tar mer og mer av kaka. Ikke alle sammen ønsker og betale for den såkalte frokosten i billettprisen....jeg prøvde den forøvrig nå i sommer TRD-OSL og jeg skal si at det var en vits. Et lite påsmurt rundstykke av samme type som i vår crewmat og et bittelite beger med juice. Rundstykket var så seigt og vassent at jeg kunne vri det opp, klarte et tygg. Nei takk sa min samboer og la seg til og sove.....

Når man vet du er ansatt i DY, så kan man vel ikke forvente at du ville ha applaudert SAS sin frokost/produkt uansett hvor bra det var? ;)

Men er det noen som vet om SAS har forskjellig frokost innad i Sør-Norge enn mellom Sør- og Nord-Norge? Jeg spør siden du MD11 har opplevd et påsmurt rundstykke som er seigt og vassent.

Jeg flyr ofte mellom Sør og Nord til tider med servering av frokost. Da er det alltid utdeling av frokostbokser som inneholder pålegg, syltetøy, Müsli-pose og yoghurtbeger, juice og kaffekopp. Deretter kommer de løpende med varme rundstykker og kaffe/te. Synes den frokosten er veldig bra, spesielt med varme rundstykker!

(....og da har vi flyttet tråden fra ARN vs. CPH, til frokost, servering og service....som i alle andre tråder)

På norsk innenriks har SAS et bedre produkt.....samme regla om og om igjen, merkelig at DY tar mer og mer av kaka. Ikke alle sammen ønsker og betale for den såkalte frokosten i billettprisen....jeg prøvde den forøvrig nå i sommer TRD-OSL og jeg skal si at det var en vits. Et lite påsmurt rundstykke av samme type som i vår crewmat og et bittelite beger med juice. Rundstykket var så seigt og vassent at jeg kunne vri det opp, klarte et tygg. Nei takk sa min samboer og la seg til og sove.....

Det jeg tror du ofte glemmer er at det hender at "vitsen" er eneste mulighet for aa faa noe aa spise paa mange timer, paa vaar eneste flight hittil med DY Gruppen ble vi sittende ombord aa vente paa deicing paa OSL fra 08.05 til 11:30 foer vi kom opp i luften...naar Trille Lise kom med salgsvognen var hun utsolgt ved rad 11...og neste legg som vi rakk med et noedskrik (ingen mulighet til aa kjoepe noe vaatt eller toert paa flyplassen) var ogsaa null service...foerst 12 timer etter at vi hadde en liten broedskive hos EB (broderen) fikk vi foerste mulighet til aa spise noe, saa uansett hvor vassent og seigt det du fikk var, villoe det ha vaert svaert kjaerkomment klokken 10:00 (fremdeles ombord i DY, klokken 12;00 fremdeles ombord i DY, klokken 14:00 ombord i et LCC med 0 service, klokken 16:00 loepende for aa naa vaar transatlantiske flight som gudsjelov serverte mat.....:angry:

MD11 , dere lærer fort av sjefen ? ..., plukke et og er element fra nettverkselskapene , bare avisen, bare froksten, bare gjennomgående , bare , bare , et og er element...

Hvordan produktet oppleves er vel iallefall delvis avhengig av behovet og forventningene til kundene. Har man f.eks. behov for å reise mellom TOS og OSL så er ikke produktet til SK så veldig forskjellig fra DY, men SK får pluss for flere avganger & internett-innsjekk, mens DY ofte er billigere. Avis får man vel kun på utland? Gratis kaffe/te er imidlertid kjekt. Skal man videre ut i verden så er det andre elementer som betyr noe og i mine øyne er enkel reise med relativt kort connection et sentralt aspekt. Dette betyr for meg som reiser fra TOS at jeg ofte ender opp med SAS, bortsett fra de gangene det passer med DY til LGW/London. Til høsten skal jeg se om jeg får testet ut SK versus DY ukentlig over en litt lengre periode på en enkel strekning som TOS-OSL-TOS (det blir noen rundturer), og får vel se litt på enkelhet i bestilling, punktlighet, service ombord & på bakken, evt håndtering av uregelmessigheter osv.

Innen Sør Norge er det ikke varme rundstykker, men de gangene jeg har fått den har rundstykkene ikke vært vasne i det hele tatt, men gode.

Og muligens en dimmet kabin er kjekt om morgenen, men det beste når man skal i et måte er jo at flyet er i rute så man faktisk rekker møtet....Men selvsagt, det er sikkert kjekt for de i kabinen å kunne sette seg bak forhenget etter at sikkerhetsprosedyren er gjennomført fordi de mener de ikke rekker det alle andre flyselskaper rekker på 1 times flighter

Innen Sør Norge er det ikke varme rundstykker, men de gangene jeg har fått den har rundstykkene ikke vært vasne i det hele tatt, men gode.

Og muligens en dimmet kabin er kjekt om morgenen, men det beste når man skal i et måte er jo at flyet er i rute så man faktisk rekker møtet....Men selvsagt, det er sikkert kjekt for de i kabinen å kunne sette seg bak forhenget etter at sikkerhetsprosedyren er gjennomført fordi de mener de ikke rekker det alle andre flyselskaper rekker på 1 times flighter

Hvem sier at vi mener det? Et konsept er et konsept Someone....enkelte selskap har tydelige konsept slik at det er enkelt for kunden og orientere seg.

By the way, jeg har også servert deilige varme rundstykker der jeg var før.....og jeg jeg rakk også drikkevogn, matbrettservering samt kaffe/te i både C klasse og M klasse på en time for 50 pax på Dash8-300....og det helt alene;)

Smaken er som baken, det jeg vil frem til er at det er vel og bra at SK tilbyr en matbit på morran men at det utgjør så stor forskjell på produktet i forhold til DY som enkelte vil ha det til er bare tull.....by the way, en god baguett på Uppercrust er frokost for folk som reiser tidlig folkens:D Med lavere pris på billetten har man da råd til en god frokost før man går ombord og kan sove hele veien og dermed være mer utvilt til møtet. Intet er bedre enn en dimmet og stille kabin på morgenen.

Det du sier om frokosten til SAS er bare bogus. Har hatt det rundstykket mange ganger, det har flere her og jeg har aldri faatt ett vassent rundstykke som kan vries opp :rolleyes:. Saa da har du vaert meget uheldig

Det DY har, og det er det eneste DY har, er bra priser oftere enn SAS. Det er eneste grunnen til at folk trekker vekk fra DY. Slik vil det alltid vaere, men er prisene tilnaermet like, vil selvsagt enhver person med paere velge SAS. Men siden SAS dessverre ikke er flinke nok til aa standardisere og ha ett enklere servicekonsept, gjoer de det lettere for DY aa vinne markedsandeler.

Men dersom Core SAS faar en standard service med god frokost, gratis drikke hele dagen eks alkohol og en liten sandwich hele dagen og innfoerer dette paa alle flygninger a la Lufthansa og i tillegg faar ned kostnadene og faar priser som er naermere DY, vil kampen vinnes for SAS.

For folk er som kjent flinke til aa lete priser. Er prisene til DY med alle sillion gebyrer lik SAS, er SAS vinneren.

Differensiatorer, enkelhet og litt bedre priser vil gjoere SAS til en vinner i krigen mot DY og den forbedrede servicen kan lett betales med at SAS selger 85% av setene ved aa vinne tilbake kunder, ikke 60% paa en nedadgaaende trend.

DY har scoret masse paa enkelhet. Gode websider og enkle prossesser. Men den fordelen har naa forsvunnet med en labyrintbestillingsprosess med nye gebyrer og gebyrer som gaar opp som inflasjon i ett bananland.

Saa muligheten, den er der!!

Dessverre er ikke "lederne" i Froesundavik enig med meg

Last edited:

Men dersom Core SAS faar en standard service med god frokost, gratis drikke hele dagen eks alkohol og en liten sandwich hele dagen og innfoerer dette paa alle flygninger a la Lufthansa og i tillegg faar ned kostnadene og faar priser som er naermere DY, vil kampen vinnes for SAS.

Jeg tror nok at enkelte også av prinsipp foretrekker "the underdog" (som fortsatt i de flestes øyne er DY). Å tro at SK skal klare å kutte kostnader så mye at de skal kunne klare å levere priser på nivå med DY for mange kunder er nok enn så lenge en utopi, men vi får nå se. :) I tillegg er det litt uklart for meg hva core-SAS egentlig er for noe. Er det å kutte ut avganger/destinasjoner & samle all produksjon i en AOC, for det er vel bare det vi har sett til nå...? Å samle all produksjon i en AOC reduserer sikkert kostnader, men er det variable kostnader eller er det overhead som reduseres?

Hva angår rundstykker så har jeg fått både seige rundstykker og gode rundstykker. Jeg synes nå likevel det er kjekt med frokostservering. :)

Det du sier om frokosten til SAS er bare bogus. Har hatt det rundstykket mange ganger, det har flere her og jeg har aldri faatt ett vassent rundstykke som kan vries opp :rolleyes:. Saa da har du vaert meget uheldig

Det DY har, og det er det eneste DY har, er bra priser oftere enn SAS. Det er eneste grunnen til at folk trekker vekk fra DY. Slik vil det alltid vaere, men er prisene tilnaermet like, vil selvsagt enhver person med paere velge SAS. Men siden SAS dessverre ikke er flinke nok til aa standardisere og ha ett enklere servicekonsept, gjoer de det lettere for DY aa vinne markedsandeler.

For folk er som kjent flinke til aa lete priser. Er prisene til DY med alle sillion gebyrer lik SAS, er SAS vinneren.

Differensiatorer, enkelhet og litt bedre priser vil gjoere SAS til en vinner i krigen mot DY og den forbedrede servicen kan lett betales med at SAS selger 85% av setene ved aa vinne tilbake kunder, ikke 60% paa en nedadgaaende trend.

DY har scoret masse paa enkelhet. Gode websider og enkle prossesser. Men den fordelen har naa forsvunnet med en labyrintbestillingsprosess med nye gebyrer og gebyrer som gaar opp som inflasjon i ett bananland.

Saa muligheten, den er der!!

Dessverre er ikke "lederne" i Froesundavik enig med meg

Frokosten ble levert av SSP TRD og den var ikke bra, flere reagerte og jeg kan tenke meg at kvaliteten variererer med hvor den er laget Tommy777.
Sandwchich hele dagen og alkohol på innenriks? Det kommer ikke til så skje og kostnadene vil da i såfall skyte i været i og med at man da mest sannsynlig trenger et ekstra crew i kabinen for å rekke over alt dette. Med fullt fly på de korte rutene i dag er det så vidt man rekker kaffe/te. Og da må de som får kaffen sist virkelig drikke på før bordet skal felles opp før landing. Og catering er ikke billig kamerat^_^ Det norske markedet rekker ikke til en stor LCC og en med fullservice og dyrere priser. Man kan ikke sammeligne LH og SAS her.

Last edited:

Det er utopi med 60% belegg ombord, men med 85% (som nettverkselskapene lett klarer aa oppnaa her i USA) er det langt fra utopi. Nettverkselskapene i USA matcher stort sett alltid prisene til Southwest her i USA og uten 150 USD oljepris og depresjon, klarer selskapene i USA aa tjene penger. WN opererer med ett belegg som er mye lavere enn det nettverkselskapene gjoer i USA. Se paa CO som har den stoerste suksessen blandt nettverkselskapene. Gratis mat paa alle flighter innenriks og gratis drikke (ex alkohol). Og de er det selskapet som har hatt flest kvartaler med overskudd innenriks siden Gordon tok over i 94.

Saa det er mulig for SAS ogsaa, dog trenger man ikke ha like priser som DY, men priser som er naermere vil gjoere susen i tillegg til ett skapt skille mellom gamle og nye SAS, Core SAS ala Tommy. Strategien naa funker aapenbart ikke, men klarer man aa skille seg fra DY og ha litt bedre priser, kommer kundene

Last edited:

Frokosten ble levert av SSP TRD og den var ikke bra, flere reagerte og jeg kan tenke meg at kvaliteten variererer med hvor den er laget Tommy777.
Sandwchich hele dagen og alkohol på innenriks? Det kommer ikke til så skje og kostnadene vil da i såfall skyte i været i og med at man da mest sannsynlig trenger et ekstra crew i kabinen for å rekke over alt dette. Og catering er ikke billig kamerat^_^ Det norske markedet rekker ikke til en stor LCC og en med fullservice og dyrere priser. Man kan ikke sammeligne LH og SAS her.

Gratis drikke eks alkohol, skrev jeg, kamerat. Du trenger slett ikke ekstra crew. Aa dele ut en sandwich og en gratis brus/vann klarer minimuscrew lett. Og de ekstra kostnadene vil man lett tjene inn ved aa oeke belegget som man faar ved aa vinne kunder tilbake fra gebyrekspressen (se DY).

Det er i hoeyeste grad mulig, kamerat ;)

Men siden SAS ledelsen mangler fremtidsvisjoner som inneholder annet enn kutt kutt kutt, har DY ikke noe aa bekymre seg over. SAS vil fortsette aa vaere en meget forutsigbar konkurrent. Dessverre for gebyrleie kunder og heldigvis for gebyrkaate DY

JÅ tro at SK skal klare å kutte kostnader så mye at de skal kunne klare å levere priser på nivå med DY for mange kunder er nok enn så lenge en utopi, men vi får nå se. :)

SAS kan hvis de vil legge ut lokkebilletter med høy eksponeringsverdi og lav tilgjengelighet, slik Norwegian gjør. Men i stedet for å ha et titalls billetter tilgjengelig til 299 kr. mandag-torsdag på distansene i Sør-Norge, har SAS valgt å ha god tilgjengelighet med billetter til 595 kr. på 2/3 av avgangene. Faktisk økte SAS startprisen i Sør-Norge fra 580 kr. til 595 nylig, noe som er 162 kr. mer enn startprisen for et drøyt år siden (433 kr.).

Last edited:

Jeg bare konstatere at enkelte må bruke forsinkede flytog, masse folk i avgangshallen og de-icingkø som begrunnelse får at frokosten hos SAS er så bra og viktig. Jaja.... :p

Men kan vi komme tilbake on-topic. Det er ikke måltiden ombord som kommer til å redde SAS. De vurderer å flytte en del av produksjonen fra CPH til ARN. Langt mer alvorlig en en seig bolle....

SAS kan hvis de vil legge ut lokkebilletter med høy eksponeringsverdi og lav tilgjengelighet, slik Norwegian gjør. Men i stedet for å ha et titalls billetter tilgjengelig til 299 kr. mandag-torsdag på distansene i Sør-Norge, har SAS valgt å ha god tilgjengelighet med billetter til 595 kr. på 2/3 av avgangene. Faktisk økte SAS startprisen i Sør-Norge fra 580 kr. til 595 nylig, noe som er 162 kr. mer enn startprisen for et drøyt år siden (433 kr.).

Nå kjenner ikke jeg kostnadene til hverken DY eller SK godt nok til å si noe veldig fornuftig, men vi vet vel at DY sin CASK er på rundt 50 øre (47 øre i siste kvartal, om jeg husker rett). Noen forteller meg at SAS sin tilsvarende kostnad er tildels betydelig høyere, men det finner ikke jeg tall på. I snitt skulle dette tilsi (om det er riktig) at SAS nok enda vil måtte holde en betrakelig høyere pris enn DY for¨å kunne tjene penger.

Eller selge mer enn 60% av setene sine....

Forskjellen Laurenz er at naar du serverer gratis frokost lastes det til 100% av passasjerene, ved salgskonsept laster du til forventet salg (15-20% ?)

Eller selge mer enn 60% av setene sine....

Ikke et uvesentlig poeng, men når konkurrenten selger rundt 75% av sine seter så gir ikke dette noe kostnadsfortrinn for SK. Min oppfatning er også at DY har betydelig lavere overheadkostnader enn SK, slik at med samme load factor og samme pris vil DY kunne tjene penger der SK taper i bøtter & spann. Yield'en til SK må derfor være betydelig høyere enn yield'en til DY for at SK skal kunne tjene penger, slik det ser ut i dag. Ting kan selvsagt endres, og jeg kan være misinformed (noe jeg slettes ikke ser bort fra....:)).

Last edited:

, men vi vet vel at DY sin CASK er på rundt 50 øre (47 øre i siste kvartal, om jeg husker rett). Noen forteller meg at SAS sin tilsvarende kostnad er tildels betydelig høyere, men det finner ikke jeg tall på. .

De hadde vel ett mål om 0.67 kr (og 67 fly i SAS Norge) for noen år siden, men mulig de prøver å presse ytterligere ned.

Noen som vet hva kostnaden for en minibaguette og cola faktisk er for et flyselskap?

Rundstykket til SAS fra OSL er god nok frokost for meg, spesielt når jeg har stått opp 05.00. I tillegg får de meg frem min ti minutter kjappere enn Norwegian, lar være å sette meg på 22b når jeg har fullprisbillett, og ikke holder meg sperret inni flyet i fem timer om det snør litt på Flesland. Dette er verd 7 kr mer enn Norwegians fleksible billetter iht firmaavtalene selskapet jeg jobber for har.

Men hva skejdde med diskusjonen om flytting av produksjon fra CPH til ARN egentlig?

Last edited:

De hadde vel ett mål om 0.67 kr (og 67 fly i SAS Norge) for noen år siden, men mulig de prøver å presse ytterligere ned.

Noen som vet hva kostnaden for en minibaguette og cola faktisk er for et flyselskap?

Hvis vi nå tenker oss at SK har en CASK på 0.67 og DY på 0.47 så utgjør dette vel en merkostnad på rundt 300 kroner per tilgjengelig sete på en flygning mellom TOS og OSL. En ikke ubetydelig kostnadsforskjell. Med 60% kabinfaktor så må SK selge sine seter 500 kroner dyrere enn et DY med samme kabinfaktor (hvis jeg nå ikke blingser med utregningene i sene nattetimer - og etter noen glass øl, Prosecco & god rødvin....:)).

Hva angår kostnader til catering så har jeg forstått det slik at det vel ikke er slik at kostnaden per kuvert er så høy (per se), men all tilhørende infrastruktur bidrar til å trekke opp kostnadene.

Men hva skejdde med diskusjonen om flytting av produksjon fra CPH til ARN egentlig?

Spørsmålet om handlekraft & strategi kom opp, og strategien er visstnok å kutte kostnader.....:D Dermed denne diskusjonen. Avledet diskusjon, men ikke nødvendigvis villedet.

Back