Re: Ryanair med nyheter fra København
Det er mye FR har "vurdert". Det pleier imidlertid å betinges av at de får spesialpris.
Det er mye FR har "vurdert". Det pleier imidlertid å betinges av at de får spesialpris.
Ryanair søkte for første gang i historien om slots på OSL for S15, så det er nok mer enn "vurdert"![]()
Vil de ansatte i Aviator bli glade for å beholde jobben sin tro?
På OSL er det virksomhetsoverdagelse, så ingen mister jobben. Håper det blir gjort på samme måte i CPH.
Jeg ville nok ikke valgt å bli igjen i Aviator for å handle et såpass lugubert selskap om en har valget og kan fortsette med Norwegian i Menzies.
Kan godt være. Slots må de imidlertid få for at det i det hele tatt skal være noe poeng i å forhandle betingelser.
Tiden får vise. Jeg har ikke noen formening i noen retning utover at de ofte kommer med "løse" utspill.
Ryanairs Milano/Bergamo flighter vil ikke et slikt grytidlig problem så lenge avgang fra CPH er kl. 11:05 og returen er 13:45. Dermed vil Ryanairs avganger bli omtrent midt på dagen, mens easyJet og SAS tar seg av morgen og kveldsavganger hvor easyJet har utgangspunkt på MXP mens selvsagt tar starten på CPH. Jeg vil si at hvis du skal til området rundt Gardasjøen er Bergamo en den beste flyplassen, mens Malpensa er bedre hvis du skal i retning Piemonte og Barolo. Ryanairs nye Business Plus kan man få for omtrent samme pris som laveste Go hos SAS, og da har man i tillegg til premium sete og 20 kg bagasje også fast track og muligheter for å endre billett uten noen tilllegg.
I 2014 var det i følge Trafikstyrelsen 392 402 passasjerer, og med Ryanairs inntreden blir det tilsvarende årlig 137 970 seter å fylle. I 2014 var kabinfaktoren CPH-MXP omtrent 80% og hvis U2 og SK fortsetter med sin kapasitet som i 2014 og ingen nye passasjerer kommer til vil kabinfaktoren ende på nedre del 60-tallet i %.
Jeg tror alle er enige i at Ryanair sitt inntog i et allerede meget konkurranse utsatt marked fra CPH, vil påvirke prisene til de nevnte destinasjonene, uavhengig om det er til sekundære flyplasser.
Samtlige selskaper på CPH som betjener disse rutene vil merke det, slik som det vil skje og har skjedd på andre hovedflyplasser der Ryanair har gjort sin inntreden.
Da er spørsmålet hvilke selskap som er best rustet til denne krigen.
Vi vet dessverre at SAS har de høyeste kostnadene, dårligst økonomi og minst fleksibilitet til å flytte materiell ut av flyplassen.
Det å undervurdere Ryanair sin effekt på SAS, er den beste gaven nykommeren kan få!
Dette medfører ikke riktighet. Søknad om slots et den siste delen av formalitetene rundt en oppstart og ikke motsatt. Dette er en av grunnene til at SLOT koordinator også deltar i prosessene rundt nye selskap før tidene blir formelt fremlagt i en søknad. Ryanair har også i forkant av søknaden på OSL forhandlet med OSL/Avinor.
Dette medfører ikke riktighet. Søknad om slots et den siste delen av formalitetene rundt en oppstart og ikke motsatt. Dette er en av grunnene til at SLOT koordinator også deltar i prosessene rundt nye selskap før tidene blir formelt fremlagt i en søknad. Ryanair har også i forkant av søknaden på OSL forhandlet med OSL/Avinor.
Litt off topic, men hvorfor er det virksomhetsoverdragelse når man mister kontrakt på levering av tjenester til et annet firma?
Ok, så ved søknad og innvilgelse av slot så er de på et vis forpliktet til å starte opp?
Fordi reglene for virksomhetsoverdragelse dekker dette når "en etter antall og kvalifikasjoner betydelig del av arbeidsstyrken".
Afviser du at FR har søgt om slots i eksempelvis CPH i 2010, 2012, 2013, 2014?Jeg ser det påstås av andre at Ryanair er kjent for å søke mer enn de åpner.
Dette er en påstand som føyer seg inn i rekken av forhåndsdømmelse av selskapet og viser hvor lite innsikt noen har til disse prosessene.
Afviser du at FR har søgt om slots i eksempelvis CPH i 2010, 2012, 2013, 2014?
Du kan jo tage et kig i denne tråd (2010): http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=66989
Eller denne (2012): http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5533164/
Eller denne artikel (2012): http://blog.whichairline.com/2012/08/22/ryanair-to-abandon-copenhagen-plans/
Eller her (2013): http://www.check-in.dk/ryanair-laegger-igen-billet-ind-paa-cph-ruter#
Så når du næste gang nedladende eller arrogant hævder at andre ikke har indsigt i processer, eller er "forhåndsdømmende", så prøv lige at forholde dig bare en lille smule objektivt til sandheden. Men måske er det for meget forlangt.
Bakgrunnen for min post var at tråden gikk langt i å konkludere at FR starter opp fordi de har søkt slottider. Ut fra de siste poster, dine inkludert, så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom slotsøknad og faktisk gjennomførelse. Som du sier, både FR og andre søker uten å realisere.
Jeg synes ikke det var noe stort innslag av fordommer mot FR, kun påpeking av det ovennevnte. Ettersom akkurat denne tråden omhandler dem så er det vel naturlig at det er de, og ikke eksempelvis EK, som er i fokus.
Som tidligere nevnt: tiden får vise om de kommer igang. Slotsøknader tillegger jeg ikke så mye vekt, inntil videre.
Nå var nok ikke mitt innlegg ment som kritikk mot deg, så beklager om det ble oppfattet slik.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.