Ryanair med nyheter fra København

Re: Ryanair med nyheter fra København

Hvorfor satser ikke Ryanair på å konkurrere inn mot hovedflyplassene i Brussel og Roma? De flyr jo der også.. For å kunne være billig nok?

Grunnen er at de får støtte fra CPH for å fly til flyplasser som ikke allerede har trafikk. Det samme gjelder for Warszawa og Milano rutene, og sikkert også Skavsta kan jeg tenke meg.

Grunnen er at de får støtte fra CPH for å fly til flyplasser som ikke allerede har trafikk. Det samme gjelder for Warszawa og Milano rutene, og sikkert også Skavsta kan jeg tenke meg.
Dette medfører ikke riktighet. CPH har i motsetning til OSL og ARN anledning til å gi oppstarts støtte uavhengig om flyplassen eller destinasjonen er betjent fra tidligere. Dette bruker de også aktivt.

En politikk jeg personlig mener er mer fornuftig enn fra OSL, der Avinor låser muligheten for nye aktører på eksisterende ruter fra å få oppstarts støtte. Jeg mener nye ruter har like mye behov for støtte ved oppstart selv om destinasjonen allerede er betjent.

Dette medfører ikke riktighet. CPH har i motsetning til OSL og ARN anledning til å gi oppstarts støtte uavhengig om flyplassen eller destinasjonen er betjent fra tidligere. Dette bruker de også aktivt.

En politikk jeg personlig mener er mer fornuftig enn fra OSL, der Avinor låser muligheten for nye aktører på eksisterende ruter fra å få oppstarts støtte. Jeg mener nye ruter har like mye behov for støtte ved oppstart selv om destinasjonen allerede er betjent.

Dette tror jeg er et viktig poeng. Det som bør være av betydning er flyplassens vurdering av den totale lønnsomheten av en ny avgang (om det er med et nytt selskap, til en ny destinasjon, eller om det er konkurrerende aktører på eksisterende ruter). Dette gjør f.eks. MAN-gruppen når de vurderer hvilken pris de skal ta fra sine kunder/flyselskaper. Dette skaper en ikke ubetydelig fleksibilitet som kan skape mer lønnsom flyplassdrift.

Så check-in.dk tar feil når de skriver dette:
"Ved at vælge Ciampino kan Ryanair få ruterabatter i op til fem år i Københavns Lufthavn. De gives, hvis et selskab åbner en rute til en lufthavn, som ingen andre selskaber flyver til i forvejen. Havde man valgt Fiumicino, hvor Ryanair også har ruter fra, havde man ikke opnået rabat i Københavns Lufthavn."

http://www.check-in.dk/ryanair-aabner-cph-rute-til-rom#.VMqLxP5wt2g

Korrekt, det gjøres noe annet i praksis.
CPH har også flere andre type støtte ordninger som ikke er knyttet til 5 år.
Et godt eksempel var DU på CPH-BKK/JFK.

Samtidig vil jeg tro at det du nevner er godt å kunne dekke seg bak på grunn av all kontrovers med FR sitt inntog på CPH. Avtaler mellom selskap og flyplass ang støtte, direkte eller inndirekte, er ikke offentlig tilgjengelig informasjon.

Last edited:

Tror nok det er et annet selskap som flyr til alle byene unntatt en (MAD) vil merke det mer (DY flyr ikke til WAW, MXP og BRU fra CPH). Forskjellen mellom SAS' og Norwegians passasjerer er minimale.

Her ser du vel litt for snevert paa SAS sine produkter og jeg har ikke akkurat kaffen i tankene;)

Der vi paa f.eks. Milano omraadet saa vil nok FR paavirke deler av SAS sin Trafikk, hvor stor andel vil nok ha mye med antall avganger pr. dag (SAS har vel 3-4 daglige i hver retning (CPH - MIL)), med FR basefly i CPH er det vel mulig at en kan unngaa 06:00 avganger fra Bergamo som ikke akkurat er noen hoeydara for den Danske Delen av passasjer grunnlaget, men nettopp 06:00 avgangene fra Italia med FR har fikk oss til aa velge bort FR (og vi har floeyet mer FR enn SAS de siste aarene) men alle som har forsoekt aa starte en liten Italienrinne ved 03:00 tiden om morgenen - forsoeker absolutt aa unngaa det i fremtiden - bidrag til verdensfreden!:p

Men FR vil i svaert liten grad paavirke SAS sin andel av Transitt passasjerer, f.eks fra KRS, SVG, BGO og TRD samt tilsvarende Svenske byer og det er ikke en ubetydelig del av SAS sitt marked mellom CPH - MIL.

FR har jo floeyet til Milano fra Oslo omraadet i en aarekke uten at vi har sett at SAS har matttet legge ned OSL-MIL - saa ja SAS vil merke noe, men det er ikke kroken paa doera....

Ligger vel an til at man bryter noen EU-regler hvis Ryanair får problemer med å operere, og da får man vel noen deilige erstatningssøksmål og masse publisitet ...

FR har jo floeyet til Milano fra Oslo omraadet i en aarekke uten at vi har sett at SAS har matttet legge ned OSL-MIL - saa ja SAS vil merke noe, men det er ikke kroken paa doera....

Det er vel ikke blitt påstått at dette er den umiddelbare kroken for døren for SAS.

Fra OSL har vel SAS redusert til Milano og flyr sist jeg så det kommentert her inne, kun om sommeren. Selv om FR reduserer Italia programmet for S15, så tror jeg de fleste ser at DY og FR sin massive Italia satsning de siste årene har spist markedsandeler og senket billettprisene til et nivå der SAS ikke lenger ser noen grunn til å bli med.
Prisene til Italia har vært til å le av og har stimulert til en sterk økning i trafikken til Italia.

Jeg tar meg svært ofte i å smile om hvordan de som aldri flyr Ryanair er de mest bastante ovenfor selskapets produkt og passasjerer. Som «ufrivillig» frekvent bruker av Ryanair fra Rygge over flere år, ser jeg helt tydelig at selskapet trekker forretningsreisende. En trend som også rapporteres fra andre flyplasser hvor Ryanair opererer og ikke minst fra selskapet selv.

Med Ryanair inn på CPH så vil det, uansett hvordan man snur og vender på det, skape et press på prisene for eksisterende aktører. Det gjelder uten tvil både for Easyjet, Norwegian og SAS. De fleste burde være kjent med hvilke av disse selskapene som har de beste forutsetningene for å konkurrere på pris og hvilke som har de dårligste.
Da også hvilke selskap som har organisasjoner som evner å flytte kapasiteten rask.
Med et business marked som stadig synker på europaruter, er også kampen om å fylle setene bak et stadig jag. Det blir garantert ikke lettere når Ryanair skal jakte de samme passasjerene med et lokomotiv som vil pøse på med nye vogner i årene som kommer.
Det er etter min mening særdeles naivt og nærmest som en gavepakke til FR å beregne, å tro at dagens SAS reisende ikke kommer til å endre reisevalg når det blir et større prispress. Historisk naivitet ovenfor FR som konkurrent, straffer fortsatt mange selskaper den dag i dag. Det er neppe helt uten grunn at de åpent betraktes som den største utfordringen for de europeiske nettverksselskapene.

Jeg tror ikke SAS brenner seg med 10 FR ruter, men dette er garantert bare starten.
FR har i sjeldne tydelige ordelag lagt frem sin strategi både for selskapet generelt og for markedet fra CPH generelt. Her kommer det frem hvilke vekst planer de har og helt konkret hvilket selskap de ønsker å konkurrere med. Der Easyjet og Norwegian med letthet kan flytte kapasiteten sin til andre baser, har SAS betydelig mindre fleksibilitet til å kunne flytte kapasiteten.

Å bare for å være tydelig, å møte FR i manesjen vil være et like stort problem for SAS fra alle de skandinaviske hovedflyplassene. Av den enkle årsak at de skandinaviske markedene er svært små og at tilbudet allerede er svært godt dekket opp.
Med et allerede godt tilbud av lavprisselskaper tilgjengelig, er det derfor lite hvor mange «nye» reisende FR sin pris og produkt politikk vil generere av nye reisende.
På OSL anslår man at FR fra RYG tar ca 3% av utlandstrafikken fra OSL.
Jeg tviler på om det vil være så mye andreledes fra CPH.

Last edited:

Jeg tar meg svært ofte i å smile om hvordan de som aldri flyr Ryanair er de mest bastante ovenfor selskapets produkt og passasjerer. Som «ufrivillig» frekvent bruker av Ryanair fra Rygge over flere år, ser jeg helt tydelig at selskapet trekker forretningsreisende. En trend som også rapporteres fra andre flyplasser hvor Ryanair opererer og ikke minst fra selskapet selv.

Som nevnt i mitt innlegg saa floey jeg mere med Rynaair enn SAS mens jeg bodde i Norge - jeg jobbet ved Universitetet i Liverpool og FR var eneste aktoer som faktisk floey inn til Liverpool Flyplass.

Grunnen til at det ble slutt paa bruk av Ryanair var de totale kostnadene, organisasjonen som betalte mine reiser saa paa alle kostnadene og naar Ryanair la om frekvensene slik at det ofte ble opptil 2 ekstra Hotell netter med Diett, ble det for dyrt, selvom flybillettene var billige.

Naa har jeg jobbet relavtivt mye med Rute planlegging og Rute analyser hos flere flyselskap, de fleste basert i Europa og jeg ser at FR helt klart vil paavirke endel av Markedsegmentet ved aa etablere f.eks. en rute CPH-MIL - de vil paavirke Lokal Markedet CPH-MIL-CPH - men det er bare endel av markedsegmentet for et Nettverks selskap, en maa ogsaa se paa hele Markedet for et Nettverks selskap - det var mitt poeng.

Om Ryanair hadde aapnet HAU - LPL paa de dagene jeg floey (Torsdag ettermiddag - Soendag morgen) ville ikke jeg ha valgt en kombinasjon av DY / FR via Haugefjord, da blir alternativet Nettverks selskaper "via" - slik tror det er for mange, ser ikke at folket vil stroemme til med DY til CPH og FR videre til MIL, da velger man heller SK via CPH eller ARN eller DY via CPH.

Jeg tar absolutt FR alvorlig og har brukt dem mye naar det er passer, men jeg er noedt til aa legge frem total kostnader og vil ikke faa godkjent en total Reise pris som er hoeyere fordi jeg spart paa flybillettene (Hotell Kostnader staar svaert ofte for den stoerste andelen av Reisebudsjettet).

En skal vaere forsiktig med aa stirre seg blind paa enkelte priser - at FR er billige paa deler av reisen - betyr ikke saa mye naar totalen blir hoeyere.

Saa jeg tror at FR vil ha innvirkning paa markedet CPH-MIL men ikke noedvendigvis saa stor innvirkning som det forespeiles.

Der vi paa f.eks. Milano omraadet saa vil nok FR paavirke deler av SAS sin Trafikk, hvor stor andel vil nok ha mye med antall avganger pr. dag (SAS har vel 3-4 daglige i hver retning (CPH - MIL)), med FR basefly i CPH er det vel mulig at en kan unngaa 06:00 avganger fra Bergamo som ikke akkurat er noen hoeydara for den Danske Delen av passasjer grunnlaget, men nettopp 06:00 avgangene fra Italia med FR har fikk oss til aa velge bort FR (og vi har floeyet mer FR enn SAS de siste aarene) men alle som har forsoekt aa starte en liten Italienrinne ved 03:00 tiden om morgenen - forsoeker absolutt aa unngaa det i fremtiden - bidrag til verdensfreden!:p

Ryanairs Milano/Bergamo flighter vil ikke et slikt grytidlig problem så lenge avgang fra CPH er kl. 11:05 og returen er 13:45. Dermed vil Ryanairs avganger bli omtrent midt på dagen, mens easyJet og SAS tar seg av morgen og kveldsavganger hvor easyJet har utgangspunkt på MXP mens selvsagt tar starten på CPH. Jeg vil si at hvis du skal til området rundt Gardasjøen er Bergamo en den beste flyplassen, mens Malpensa er bedre hvis du skal i retning Piemonte og Barolo. Ryanairs nye Business Plus kan man få for omtrent samme pris som laveste Go hos SAS, og da har man i tillegg til premium sete og 20 kg bagasje også fast track og muligheter for å endre billett uten noen tilllegg.

I 2014 var det i følge Trafikstyrelsen 392 402 passasjerer, og med Ryanairs inntreden blir det tilsvarende årlig 137 970 seter å fylle. I 2014 var kabinfaktoren CPH-MXP omtrent 80% og hvis U2 og SK fortsetter med sin kapasitet som i 2014 og ingen nye passasjerer kommer til vil kabinfaktoren ende på nedre del 60-tallet i %.

Dersom danske fagforeninger ikke "gir" seg.. Hva er den mest sannsynlige konsekvensen? At FR godtar at fagforeningene får viljen, eller at de trekker seg helt ut av CPH?

Tror nok det er et annet selskap som flyr til alle byene unntatt en (MAD) vil merke det mer (DY flyr ikke til WAW, MXP og BRU fra CPH). Forskjellen mellom SAS' og Norwegians passasjerer er minimale.

Men nå skal jo ikke FR fly til disse flyplassene du nevner? Hva legger du til grunn når du slenger ut den siste påstanden din der? Ren gjetting? Jeg er sterkt uenig.

Men nå skal jo ikke FR fly til disse flyplassene du nevner? Hva legger du til grunn når du slenger ut den siste påstanden din der? Ren gjetting? Jeg er sterkt uenig.

Jeg tror alle er enige i at Ryanair sitt inntog i et allerede meget konkurranse utsatt marked fra CPH, vil påvirke prisene til de nevnte destinasjonene, uavhengig om det er til sekundære flyplasser.

Samtlige selskaper på CPH som betjener disse rutene vil merke det, slik som det vil skje og har skjedd på andre hovedflyplasser der Ryanair har gjort sin inntreden.

Da er spørsmålet hvilke selskap som er best rustet til denne krigen.
Vi vet dessverre at SAS har de høyeste kostnadene, dårligst økonomi og minst fleksibilitet til å flytte materiell ut av flyplassen.

Det å undervurdere Ryanair sin effekt på SAS, er den beste gaven nykommeren kan få!

Noe av dette minner meg om uttalelser fra noen i kommersiell ledelse i SAS som i sin tid mente at DY ikke var en konkurrent til London, fordi de fløy på en annen flyplass enn SAS...

Flap15, du så ikke at jeg omtalte byene og ikke flyplassene. Flyplasskodene jeg skrev var de SK (omtalt som et annet selskap) og DY flyr til.

Det er ikke noen ren gjetting. Det finnes en del undersøkelser som ser på sosioøkonomiske grupper som viser en del interessante resultat. Nærmere omtale av dette får vente til helgen. Og Flap15, siden du var så sterkt uenig, hva bygger du denne uenigheten på - bare følelser?

Og Flap15, siden du var så sterkt uenig, hva bygger du denne uenigheten på - bare følelser?

Det er vel helt naturlig og skulle vel egentlig bare mangle at mange av reaksjonene på FR sitt inntog er knyttet til tro på egen merkevare og arbeidsplass.

Derimot er jeg nok redd for at TOS har litt rett i sitt siste innlegg. Tiden vil straffe de som ikke tar FR på alvor.

Det er vel helt naturlig og skulle vel egentlig bare mangle at mange av reaksjonene på FR sitt inntog er knyttet til tro på egen merkevare og arbeidsplass.

Derimot er jeg nok redd for at TOS har litt rett i sitt siste innlegg. Tiden vil straffe de som ikke tar FR på alvor.

Tro og håp på egen arbeidsplass er flott. Det bør dog kombineres med litt realisme.

imm:
Tro og håp på egen arbeidsplass er flott. Det bør dog kombineres med litt realisme.

Støttes 100%.

Kunne bare dette følges opp i andre diskusjoner også__

Back