Planer for flåtefornyelse i SAS?

Re: Planer for flåtefornyelse i SAS?

Jeg trodde "cluet" med CRJ1000 var at den har samme kostnader som CRJ900 men 10-14 ekstra seter, slik at CASM blir lavere...? Hvis ikke, er det jo forståelig at salget går tregt. Synd, den hadde vært fin i SAS-farger.

Her tror jeg nok BU662 tar veldig feil. CRJ900 har en CASM som ligger 25% under CRJ200, og 14% under CRJ700.

Jeg har ikke tallene for CRJ1000 foran meg, men det vil overaske meg veldig om ikke trenden er den samme her; I utgangspunktet samme skrog, 12 flere seter, og flere vektreduksjoner (bl.a. LED skjermer i cockpit) i forhold til de øvrige CRJ.

At CASM da skulle være dårligere er nesten umulig...

Her tror jeg nok BU662 tar veldig feil. CRJ900 har en CASM som ligger 25% under CRJ200, og 14% under CRJ700.

Jeg har ikke tallene for CRJ1000 foran meg, men det vil overaske meg veldig om ikke trenden er den samme her; I utgangspunktet samme skrog, 12 flere seter, og flere vektreduksjoner (bl.a. LED skjermer i cockpit) i forhold til de øvrige CRJ.

At CASM da skulle være dårligere er nesten umulig...

Og ERJ-135, ERJ-140 og ERJ-145 er vesentlig dårligere enn CRJ-900. CRJ-900 er nok den klart billigste RJ når det går på kostnad pr sete.

Jeg er av den oppfatning at BU 662 har noen gode betraktninger omkring dette temaet.
Nå er jo trådens tittel flåtefornyelse slik at dette er nok noe som kontinuerlig er oppe til vurdering i bolaget. Vurderingene vil nok være avhengig av de ulike situasjonene selskapet har vært, er og vil komme opp i markedsmessig og finansielt.
Altså en dynamisk situasjon til enhver tid.
I mellomtiden vil nok SK som alle andre selskaper gjøre operasjonelle tilpasninger med hensyn til anskaffelse av driftsmidler uten at dette nødvendigvis er en del av den generelle flåtefornyelsen i en større sammenheng.
Jeg tror ikke man skal være overrasket over en positiv markedsutvikling for SK som igjen bidrar til anskaffelse av materiell av typen 737-700 og -800 på mellomlange leiekontrakter.
Jeg tror anskaffelse av ytterligere noen CRJ900 også som sansynlig neste år.

Synes alltid det er artig å komme med egne oppfatninger rundt dette temaet. Synes at dette er et av de viktigste punktene for SAS sin fremtid. Etter min mening bør det se slik ut:

CRJ700/900 - Fordeles på de tre basene etter behov. Med CRJ'ene kan SAS drive flere innenlandsruter selv, spesielt tenker jeg da på sverige. Dette gjelder også ruter som i dag drives med en alt for stor 737-6. Og ellers på flighter med dårlig booking. F.eks ålesund-københavn kunne trengt CRJ700, noe som også gjør at SAS kan drive københavnrutene fra Trondheim og Sandefjord selv. I tillegg kan de åpne en rute fra Tromsø til hub'en.

CSeries 110/130 - Disse kommer inn etterhvert som erstatning for dagens 737-4/5/6/7. Tror disse maskinene passer ypperlig for SAS.

Som erstatning for dagens 737-8 og A321 tenker jeg de på lang sikt kan skiftes ut med neste generasjons mellomdistansefly (150-200 seter) fra enten Airbus eller Boeing.

Noen meninger omkring dette?

[...]Noen meninger omkring dette?

Så klart! :p

Alle vet jo at det er store variasjoner i leg'en på alle flighter. Derfor vil det etter min mening være helt naturlig å kunne tilpasse flighter etter hvor mye pax det er på hver flyging.

Derfor bør man ha både B737-8NG / A320E OG E190 / CRJ1000NG / XF100 (om/når(forhåpentligvis) XF100 kommer).

Om det blir Boeing eller Airbus på den større varianten spiller liten rolle for meg, men ettersom jeg vet mer om 737-8NG enn A320E heller jeg egentlig for Boeing. Men for å skape litt forskjell mellom "nye DY" og SK hadde det vært tøft om SK valgte A320E. Når det gjelder den mindre varianten håper jeg på XF100, men aner ikke når den kommer, så her heller jeg for CRJ1000NG. ;)

Et SAS med en flåte hvor kort/mellom-distanserutene ble operert av A320E og CRJ1000NG hadde etter min mening ikke vært feil! :)

Last edited:

Hvordan regner man for å finne totale kostnader, inkl personell i flymaskinen pr mile, er det
Revenue per Available Seat Mile (RASM), eller er det noe annet man bruker ?

Skulle tro at det på regionalflåten var bedre med fly som har to i kabinen, enn 4 som SAS vel bruker på de største 737ene ?

Er det noe full oversikt med kostnader for alle flytyper der de totale driftskostnadene er medregnet ?

Back