Planer for flåtefornyelse i SAS?

Re: Planer for flåtefornyelse i SAS?

Jeg har imidlertid hatt en inntrykk av at flertallet her inne mener at det er tull at luftfarten skal betale for sine utslipp, men det er godt mulig at du ikke er blant disse. Jeg tror dette kommer, og jeg tror det er en god ide.

Jo i virkeligheden er jeg faktisk imod at flybranchen skal pålægges flere afgifter. Mest af alt fordi man aldrig vil kunne regulere de lande der ligger udenfor EU - og fordelingen derfor vil blive unfair.

Uanset om alle selskaber bliver pålagt en afgift når de flyver i Europa, så vil de selskaber der ikke hører hjemme her - få en økonomisk fordel, da de har langt større muligheder for at skabe overskud på deres øvrige operationer end europæiske selskaber.

Hvis man kan komme op med en model, der rammer alle ens, så er jeg ikke afvisende, men jeg har svært ved at tro det kan lykkes - akkurat som en mindstepris heller ikke er realistisk, men dog en tanke værd.

Som nævnt tidligere, så er naturen ligeglad med hvor forureningen kommer fra og hvis man øger flytrafikken vil der uanset komme mere af den.

Jeg tror, som du selv skriver, at det er utopi å regulere minsteprisene på flyreiser. Man kan sikkert avgiftsbelegge flyreiser, eller kanskje bedre avgiftsbelegge det som faktisk bidrar til utslipp (som vel er forbruk av fuel). Det er som oftest bedre å dirigere virkemiddelbruken inn mot det som faktisk skaper problemet - dvs. ikke flyreiser per se. Dette vil indirekte premiere de mer klimaeffektive luftfartsaktørene, og vil også innebære en viss (indirekte) avgiftsbelegging av flyreiser. Da er vi også nokså nært kjernen i de diskusjoner som har vært knyttet til å innlemme luftfarten i EU-ETS (kvotehandelssystemet for karbon i Europa). Jeg har imidlertid hatt en inntrykk av at flertallet her inne mener at det er tull at luftfarten skal betale for sine utslipp, men det er godt mulig at du ikke er blant disse. Jeg tror dette kommer, og jeg tror det er en god ide.

Her er jeg helt enig.
Har tenkt på både minstepris pr flight og minstepris pr km, men i praksis så er nok det å sette opp avgiftene på drivstoff / CO2 det beste. Da blir alle reiser dyrere, og de billigste reisene øker mest i %. Dette er viktig, for på den måten å fjerne skamtilbudene og dermed en del av de totalt unødvendige reisene vi foretar oss. I tillegg vil dette komme flyselskap som flyr drivstofføkonomiske fly til gode, og de selskapene som har høy kabinfaktor.
At det er like billig å reise på en billigbillett mellom de store byene i Sør-Norge i dag som for 10-12 år siden setter jeg et stort spørsmålstegn ved, og flyet er som regel billigere enn toget. Det er ikke en slik utvikling vi ønsker!

[MOD] Nå har vi vel beveget oss litt ut på viddene i forhold til temaet ... vennligst avslutt eller start egen tråd for miljøtemaet. [/MOD]

[MOD] Nå har vi vel beveget oss litt ut på viddene i forhold til temaet ... vennligst avslutt eller start egen tråd for miljøtemaet. [/MOD]

Jeg er egentlig ikke enig i at vi beveger oss ut på viddene. Jeg vil tro, uten at jeg vet dette sikkert, at miljøaspektet vil være en ikke helt uvesentlig parameter i beslutningen om hvilke fly man skal velge. Dette vil igjen påvirkes at hvilket avgifts-/reguleringsregime som velges, og det er slik jeg forstår de siste par-tre postene akkurat det vi er inne på....;)

Vel , nå har jo Hr. Mats J. gått ut i dagnes DN og uttalt at nye fly foreløpig ikke er aktuelt , dog er det mulig at de øker IC flåten opp til 11-12 maskiner.

Vel , nå har jo Hr. Mats J. gått ut i dagnes DN og uttalt at nye fly foreløpig ikke er aktuelt , dog er det mulig at de øker IC flåten opp til 11-12 maskiner.

Nettopp. SAS setter inn en sjette A340-300 til høsten og til våren kommer sikkert en syvende. Utover dette har SAS uttalt at de er på jakt etter flere langdistansefly, se http://forum.scanair.no/showthread.php?t=68218.

Og det står litt om IC fra OSL....:p:headbang

Gjenåpning av OSL-EWR skal skje neste år :) Gleder meg allerede!

Den gjelder altså 737 ,og A321 , det finnes ikke noen reele alternativ til flere av det samme, så da er vel tråden død ?

P.A.Viking, alt fra 39 seter og opp til ørten hundre som benyttes på kort- til mellomdistanse, greier B737 og A321 å dekke det? Som flere også er inne på er SAS = SAS Group som i tillegg til Scandinavian Airlines også inkluderer Widerøe og Blue1.

CRJ1000 har jeg ikke tro på i SAS sin flåte. Rett og slett for denne fly er langt for dyrt i drift og har en elendig CASM for en RJ.

Jeg trodde "cluet" med CRJ1000 var at den har samme kostnader som CRJ900 men 10-14 ekstra seter, slik at CASM blir lavere...? Hvis ikke, er det jo forståelig at salget går tregt. Synd, den hadde vært fin i SAS-farger.

Heisann!

...gjenåpning av OSL-EWR skal skje neste år...

Merkelig utallelse...? Hele poenget med en allianse partner, og spesielt naa med den trans-atlantiske antitrust immunity avtalen som er paa plass, er at vi ikke skal konkurrere med hverandre men sammarbeide paa disse rutene. Hvorfor vil da SAS insistere paa aa aapne en rute som allerede er godt dekket av en allianse partner, der de allerede selger seter, og kan naa lett oppgraderes med stoerre kapasitet om noedvendig?

Hva er det jeg ikke har faatt med meg...?

Dag

Psykologisk krigfoering, som de kalte det i Asterix. ^_^

Naar de kommer saa langt at de faktisk faar fly aa leke med, tror jeg OSL-ORD vil bli foerste fra OSL. Imidlertid mistenker jeg at det blir et par nye ruter fra CPH som kommer foerst. Money talks ...

Psykologisk krigfoering, som de kalte det i Asterix. ^_^

L. Imidlertid mistenker jeg at det blir et par nye ruter fra CPH som kommer foerst. Money talks ...
Mon de så starter den SFO rute som har været på tapetet i flere år ??

hilsen
ole

Vel SAS sitt SEA kontor jobber baade mot SEA og SFO markedene....problemet med SFO er at de som er villige til aa betale (les kjoepe 15-20 C-klass hver eneste avgang) forlanger 7x operasjon....

Heisann!

Merkelig utallelse...? Hele poenget med en allianse partner, og spesielt naa med den trans-atlantiske antitrust immunity avtalen som er paa plass, er at vi ikke skal konkurrere med hverandre men sammarbeide paa disse rutene. Hvorfor vil da SAS insistere paa aa aapne en rute som allerede er godt dekket av en allianse partner, der de allerede selger seter, og kan naa lett oppgraderes med stoerre kapasitet om noedvendig?

Dag

Et av de villeste ryktene jeg har hørt gikk jo ut på at SAS skulle wetlease en 757-maskin fra CO - men det var det visst ingen i CO som hadde hørt noe om... :p

På et møte med Pandionkunder nylig, uttalte Mats J. at SAS starter opp CPH-PVG-CPH 1. april 2011.:up:

Back