Re: Planer for flåtefornyelse i SAS?
Stiger oljeprisen vesentlig i løpet av noen år, vil den som i dag kjøper miljøvennlige fly ha en stor fordel.
Miljø
venlige fly findes vel i virkeligheden ikke
Fint nok at flyselskaber gør hvad de kan for at minimere brændstofforbrug - det er naturligvis prisværdigt fra et miljøperspektiv, men at flyselskaber udråber sig som miljøvenlige synes jeg faktisk er en værre gang sludder. Hvis man vil være miljøvenlig, så skal man ikke drive flyselskab. Det er en branche der forurener og det må vi acceptere og naturligvis forsøge at begrænse så meget det er muligt indenfor rimelighedens grænser.
Desuden synes jeg der fokuseres meget entydigt på CO2-udslip. I miljøspørgsmålet er der vel meget mere der tæller end CO2. Det er vel heller ikke særligt miljøvenligst at skrotte gamle fly eller at producere nye for den sags skyld - det kan godt være det tæller på CO2 regnskabet, men realiteten er altså at der er mange flere ting der tæller. At fly bliver udskiftet i Skandinavien og fremover flyver i Afrika eller Sydamerika får dem jo ikke til at forurene mindre.
Og i denne sammenhæng er udledning pr. sæde vel også misvisende. I den sidste ende er miljøet vel ligeglad med hvor mange sæder der er på flyet. Det der er interessant er vel at udlede mindst muligt totalt set - og det kan man naturligvis godt måle pr. pax - men at måle det pr. sæde er misvisende når man ikke tager belægningen med i regnestykket.
Dertil kommer at der er mange destinationer, der ikke ville have flytrafik hvis den "eneste rigtige måde" at flyve på var med 738WL - man kan ligesom ikke erstatte en daglig afgang med små fly med 2 ugentlige med store - så ville kunderne forsvinde og de små samfund dø. Så skulle vi jo også kun have busruter til byer, som kan bære at fylde bussen helt op - eller afskaffe taxaer og lade folk vente på banegården til de kunne fylde en hel bus. Eller kun lade tog afgå når de var helt fyldt.
Det kan godt være at nogle flyselskaber med enhedsflåde af store fly vælger ikke at flyve til de mere tyndt besatte byer, men blot fordi de har valgt en anden forretningsmodel gør dem altså ikke til miljø-helgener. Hvis der havde været pax-grundlag for det, så havde de hver og en fløjet med store fly på de samme ruter, der totalt set forurener endnu mere end de små.
Det må være den total forurening der er vigtig og ikke alle mulige og umulige tal, der er fordrejet efter behov.
SAS har klart meldt ud at deres mål er at nedbringe den totale udledning med 20% inden år 2020 til trods for en årlig vækst på 4% - det er da et håndgribeligt mål - og prisværdigt. Man nedbringer ihverfald ikke sin total udledning ved at øge antallet af fly drastisk og få flere og flere folk til at flyve steder hen hvor de i virkeligheden ikke har behov for at rejse til, men gør det blot fordi det er billigt. Det har jeg svært ved at se er miljøvenligt.
Det ville være prisværdigt hvis alle flyselskaber meldte ud hvad deres miljømål for den total udledning er - og hvad de har tænkt sig at gøre for at sænke den - og ikke mindst hvor meget de har tænkt sig at sænke den.