Planer for flåtefornyelse i SAS?

Re: Planer for flåtefornyelse i SAS?

I tillegg vil vel flyplassavgifter (take-off, landing) og overflyvningsavgifter bli lavere hvis man går etter maksvekt. En CRJ900/1000 veier vel rundt halvparten av en 738 samt kun to kabinansatte. Og hvis en rute gjennomsnitlig kun har 80-90 pax selv med billigbilletter, må vel CRJ900/1000 bli billigere å bruke på en rute... eller er jeg helt på jordet?

Nei, du er nok ved kjernen istedet.
Dette med laves mulig utslipp pr setekilometer er på mange måter noe irrelevant, da slettes ikke alle ruter er fornuftig å operere med 737-800, slik som DY tydeligvis ønsker å få fram i alle sine framstillinger;-)
Rett flystørrelse på de enkelte ruter er det som gir best økonomi og miljøeffekt.

Men dette forutsetter også at man da har et rutenett hvor man kan sysselsette disse som flyr mindre fly resten av dagen, det er jo ikke god butikk i å ha en flytype stående med eget crew bare for "lunch-flyging".

-A

Nei, du er nok ved kjernen istedet.
Dette med laves mulig utslipp pr setekilometer er på mange måter noe irrelevant, da slettes ikke alle ruter er fornuftig å operere med 737-800, slik som DY tydeligvis ønsker å få fram i alle sine framstillinger;-)
Rett flystørrelse på de enkelte ruter er det som gir best økonomi og miljøeffekt.

Absolutt, dette er viktig. DY og SK har en litt forskjellig filosofi, og ønsker å tekkes ulike kundegrupper. DY vil fly flest mulig, lengst mulig, til en noenlunde ok pris. Derfor er en enhetsflåte av 738W et ypperlig valg.
SK vil være businessman's airline, de vil ha passasjerer som er villige til å betale for seg. For å være et attraktivt valg i så måte, må de tilby blandt annet hyppige avganger og mange direkteruter. Da er en nærliggende løsning å bruke mindre fly, men flere avganger pr dag.

F.eks vil en kombinasjon av 737 og CRJ-900 være en god måte å tilby begge deler.
På den måten kan man sjonglere med destinasjoner og flytyper for å kunne tilby både frekvenser, direkteruter og noenlunde loadfaktor.

DY er gode på det de driver med, men å tro at lavest mulig forbuk pr passasjerkm er løsningen på problemene til SAS, er som å tro på julenissen. SAS må ha et produkt de kan tjene penger på, ikke bare kutte kostnader og nærme seg DY mer og mer.

Hadde jeg bestemt flåten til SAS, hadde de i dag og frem til neste generasjon narrowbody kom, kun hatt 73G, 738 og E190 på shorthaul.

Edit:

Men dette forutsetter også at man da har et rutenett hvor man kan sysselsette disse som flyr mindre fly resten av dagen, det er jo ikke god butikk i å ha en flytype stående med eget crew bare for "lunch-flyging".

-A
Et "lite" fly som CRJ-900 kan gå på tynne, direkte forretningssruter på morgen og ettermiddag/tidlig kveld, og innenlandsruter midt på dagen og sent på kvelden. Da kan det ofte være 3 timer mellom hver avgang med en 737, noe som ikke er optimalt for mange.
F.eks. OSL-DUS-OSL, OSL-MOL-OSL, OSL-MUC-OSL, OSL-SVG-OSL

Last edited:

Alle selskaper sitter vel å planlegger neste trekk for fornyelse av flåten. Regner med at også Norwegian tenker på hva det blir etter 737-800 maskinene drar på åra.
SAS tror jeg har kommet ganske så langt i dette arbeidet. Noe annet ville vært komersielt selvmord.
Det at de samarbeider med både Airbus og Boeing sier seg selv, og om det blir en mellomløsning, eller om SAS venter vil bare tiden vise.

Jeg tror her mikses det altfor mye ulike temaer inne.

En plan å ha alltid den best tilpassed fly for en rute er kremt, likevel fører dette til uttallige flytpyper i flåten, noko som er ikke smart. SAS har idag for mye små flåter og bare 737NG flåten har den størrelse som man kan anse som økonomisk, slik at dette gir economies-of-scale.

Ser man på ordreboker av de store produsenter ved Farnborough, så vet alle at det vil ta rather mere enn mindre tid før Boeing kommer med en helt ny Narrowbody konsept. Og det vil være Boeing som kommer ut som førstemann og Airbus vil følge relativ tett etter. I mellomtida ser vi inkrementale forbedringer som vil holde både A32S og B737 familien attraktiv nok slik at de innsammler hver år 300-500 ordre. Og husk, dette er tilnærmed en årsproduksjon.

Likevel må man også ærlig si at SAS har ikke nød å vente på Boeing og Airbus, siden ikke alle flyene som må bestilles vil kreve 150+ seter. En økning av CRJ900 flåten er absolut på nødvendig og vil trolig skje snart.

Men den super store ordre kan vi ikke forvente oss fra SAS. Rett og slett fordi de trenger først cash i kassa og derfor må bedriften 2-3 års går med solide overskudd. Klarer man dette ikke, så vil den neste eier bestemme flåteplanen...

Jfr den fiffige tabellen fuel liter pr km. Hvis forbruket er konstant uansett pax-tall ombord, kan SAS bruke en slik tabell til sin fordel for å fly mindre typer?

Hvis 737-800 trenger 5,2 liter/km for å fly CPH-OSL (500 km) så blir forbruket 2600 liter fuel, mens en CRJ900 bruker 3,5 l/km så forbruket blir 1750 liter. Hvis begge har 85 pax ombord vil CR9 bruke 850 liter fuel mindre for å fly samme antall pax. Gir dette en "miljøgevinst"?

737-800 virker helt uslåelig i disse dager (jfr Farnborough), blir litt nysgjerrig om det er slik. Kanskje en miks av 73G/738 og CR9/CR10 vil være bra for SAS?

Det er mye snakk om fuel forbruk, men en CRJ900 har vel vesentlig lavere pris ? , og 2 CC mindre , er dette kostnader man ser helt bortfra , er man litt blind på utslipp ?

Litt OT, men ser at Norwegian faktisk har greid å regne ut drivstofforbruket sas har på å operere A330-200, sikkert greit for de høye herrer i SAS om de vurderer å skaffe seg slike, men meg bekjent flyr de A330-300 nå om dagen...

Jeg tror nok at både SAS og DY kan bli sittende med gamle fly lenge. Leasingsellskapene vil helst ikke ha de tilbake da mesteparten kommer til å gå til skroting / lagring, og det tjener de ingenting på. Da er det bedre å leie de ut ett år til til lave rater før de selges som skrot. Skrotprisen vil være omtrent den samme, men de får litt mere inntekt på det først. For SAS og DY som allerede har 737CL i flåten sin så har de all infrastruktur med reservedeler og kvalifisert personale, og da blir spørsmålet om leasinratene blir så lave at de kompenserer for økt drivstofforbruk.

DY har jo flere ganger forlenget avtaler på sine 737CL, og jeg tror nok det er fordi de har fått tilbud de ikke kan si nei til...

DY har jo flere ganger forlenget avtaler på sine 737CL, og jeg tror nok det er fordi de har fått tilbud de ikke kan si nei til...

BU662 har hintet at det kan være snakk om $60.000/måned og det må være gunstig.

Det er mye snakk om fuel forbruk, men en CRJ900 har vel vesentlig lavere pris ? , og 2 CC mindre , er dette kostnader man ser helt bortfra , er man litt blind på utslipp ?

Jeg tror du peker paa noe svaert vesentlig....en ser seg blind paa utslipp pr.sete basert paa antallet tilgjengelige seter ombord....ikke en gang blir det justert for gjennomsnittlig belegg....og det blir igjen et spoersmaal om skal en kun fly til byer som kan opereres med 80% + av en 737-800 med 189 seter ? eller har folk i "mindre" byer ogsaa et behov for flytilbud ?

Det opprinnelige psoersmaalet fra traad starter var vel om SAS har planer for flaate fornyelse....noen av oss mener at det er tilfelle....selvom planene ikke er forelagt traadstarter for godkjennelse....og de er noedvendigvis ikke basert paa at 737-800 er den enenste loesningen...

Totaløkonomi betyr nok mye, mye mer enn miljø (og fuel) når flytyper skal velges, selv om fuel selvfølgelig er en del av økonomien også.

På lang sikt kan nok fuelforbruk være veldig viktig også for økonomien, ettersom oljeprisen er høyst usikker når man ser på 10-20 års sikt. Stiger oljeprisen vesentlig i løpet av noen år, vil den som i dag kjøper miljøvennlige fly ha en stor fordel.

Stiger oljeprisen vesentlig i løpet av noen år, vil den som i dag kjøper miljøvennlige fly ha en stor fordel.

Miljøvenlige fly findes vel i virkeligheden ikke ;)

Fint nok at flyselskaber gør hvad de kan for at minimere brændstofforbrug - det er naturligvis prisværdigt fra et miljøperspektiv, men at flyselskaber udråber sig som miljøvenlige synes jeg faktisk er en værre gang sludder. Hvis man vil være miljøvenlig, så skal man ikke drive flyselskab. Det er en branche der forurener og det må vi acceptere og naturligvis forsøge at begrænse så meget det er muligt indenfor rimelighedens grænser.

Desuden synes jeg der fokuseres meget entydigt på CO2-udslip. I miljøspørgsmålet er der vel meget mere der tæller end CO2. Det er vel heller ikke særligt miljøvenligst at skrotte gamle fly eller at producere nye for den sags skyld - det kan godt være det tæller på CO2 regnskabet, men realiteten er altså at der er mange flere ting der tæller. At fly bliver udskiftet i Skandinavien og fremover flyver i Afrika eller Sydamerika får dem jo ikke til at forurene mindre.

Og i denne sammenhæng er udledning pr. sæde vel også misvisende. I den sidste ende er miljøet vel ligeglad med hvor mange sæder der er på flyet. Det der er interessant er vel at udlede mindst muligt totalt set - og det kan man naturligvis godt måle pr. pax - men at måle det pr. sæde er misvisende når man ikke tager belægningen med i regnestykket.

Dertil kommer at der er mange destinationer, der ikke ville have flytrafik hvis den "eneste rigtige måde" at flyve på var med 738WL - man kan ligesom ikke erstatte en daglig afgang med små fly med 2 ugentlige med store - så ville kunderne forsvinde og de små samfund dø. Så skulle vi jo også kun have busruter til byer, som kan bære at fylde bussen helt op - eller afskaffe taxaer og lade folk vente på banegården til de kunne fylde en hel bus. Eller kun lade tog afgå når de var helt fyldt.

Det kan godt være at nogle flyselskaber med enhedsflåde af store fly vælger ikke at flyve til de mere tyndt besatte byer, men blot fordi de har valgt en anden forretningsmodel gør dem altså ikke til miljø-helgener. Hvis der havde været pax-grundlag for det, så havde de hver og en fløjet med store fly på de samme ruter, der totalt set forurener endnu mere end de små.

Det må være den total forurening der er vigtig og ikke alle mulige og umulige tal, der er fordrejet efter behov.

SAS har klart meldt ud at deres mål er at nedbringe den totale udledning med 20% inden år 2020 til trods for en årlig vækst på 4% - det er da et håndgribeligt mål - og prisværdigt. Man nedbringer ihverfald ikke sin total udledning ved at øge antallet af fly drastisk og få flere og flere folk til at flyve steder hen hvor de i virkeligheden ikke har behov for at rejse til, men gør det blot fordi det er billigt. Det har jeg svært ved at se er miljøvenligt.

Det ville være prisværdigt hvis alle flyselskaber meldte ud hvad deres miljømål for den total udledning er - og hvad de har tænkt sig at gøre for at sænke den - og ikke mindst hvor meget de har tænkt sig at sænke den.

Last edited:

Bare for å slenge dette litt mer tilbake til tema. Det er trolig ikke særlig smart å diskutere om folk har en behov å reise. Jeg husker Charta fra Athen...

Det hva er smart å diskutere er spørsmål hvilke flåtebehov SAS har. Jeg mener de trenger 4 delflåter:

1. En 50-70 seter Turboprop (har man ikke lengre)
  2. En Regional Jet (-> har man med CRJ900)
  3. En fly-familie som dekker 120-180 seter (har man med 3 fly-familier)
  4. En løsning for IC flåten

Next Generation Narrowbody fra A og B vil trolig starte ved 150 seters. Baseline modell vil trolig bli en fullverdig B737-800 erstatter, som er den desidert mest populære modell i denne familien (like som A320 i A32S familien).

Selv om SAS velger CSerien, så dekker dette i beste tilfelle marked fra 80 til 130 seter. Dermed forblir 150+ seter Narrowbody erstatter lige som men turboprop som flyr på rutene hvor Jet ikke kan innsettes pga lønnsomheten.

Dersom man velger for Prop-marked outsourcing, så vil WF havne med disse ruter. Likevel har jeg mine tviler vi kommer å se WF å operere innenlands i Sverige og Danmark.

Så forblir 150+ seter marked. Her tror jeg at ventetida blir for lenge for SAS. 2020 er definitiv for sent som erstattnings-dato for de fleste MD80er og 737CL. Det blir rett og slett for dyrt å holde disse gamle fly i driften. De sjekker som kommer blir dyrere og dyrere, rett og slett fordi man har flere findings hver sjekk og det kommer en god del modifikasjoner ved visse Cycle-Limits, som koster en stor del penger.

CRJ1000 har jeg ikke tro på i SAS sin flåte. Rett og slett for denne fly er langt for dyrt i drift og har en elendig CASM for en RJ.

Man nedbringer ihverfald ikke sin total udledning ved at øge antallet af fly drastisk og få flere og flere folk til at flyve steder hen hvor de i virkeligheden ikke har behov for at rejse til, men gør det blot fordi det er billigt. Det har jeg svært ved at se er miljøvenligt.

Så det du sier er at det er greit å reise hvis det er snakk om business, men ikke pleasure?

Dersom man velger for Prop-marked outsourcing, så vil WF havne med disse ruter. Likevel har jeg mine tviler vi kommer å se WF å operere innenlands i Sverige og Danmark.

En meget god løsning på dette kunne være at lade WF operere med SAS-livery og teksten operated by WF. Så kan jeg ikke se der ville være nogen problemer med at flyve domestic i DA og SE. Det er trods alt set hos andre sleskaber også.

WF navnet er meget lidt kendt i Danmark og Sverige og derfor tror jeg til gengæld det vil være en fejl at bruge dette navn.

Tror neppe noen av disse rutene blir solgt som annet enn SK-ruter i tilfelle, så da spiller fargen på flykroppen liten rolle.

Så det du sier er at det er greit å reise hvis det er snakk om business, men ikke pleasure?

Næ det er det ikke. Personligt har jeg ikke noget problem med at flybranchen ekspanderer og er i virkeligheden ikke specielt optaget af miljøvenlighed, men flyselskaber skal ikke forsøge at få sig selv til at fremstå som miljøvenlige samtidig med at de udvider flyflåden og sænker priserne. Lave priser får flere til at flyve og det øger det samlede udslip. Når man øger sit udslip er det miljøet der taber- uanset hvordan man vender og drejer det og uanset hvilke fly man bruger.

Det er dobbeltmoralsk både at få flere til at flyve samtidig med at man fremstiller sig selv som miljøvenlig.

Jeg så et Thomas Cook-fly den anden dag med et stort grønt "miljø-mærke" på siden. Det passer jo ingen steder og jeg synes faktisk det er misvisende og dobeltmoralsk. Det kan godt være de ikke er så slemme som så mange andre, men de er stadig slemme.

Personligt er jeg meget imod afgifter af enhver art, men måske man alligevel skulle overveje en afgift på 500,- pr. vej for alle flybilletter, så miljøet kan spares for nogle af de unødige rejser der foretages kun fordi det var så billigt at man ikke kunne lade være - og ikke fordi man havde et behov for at rejse.

Hvis man skulle betale 501,- kr. pr. vej for den billigste billet, så ville alle stadig have råd til at rejse, men det ville måske sortere de såkaldte "tidsfordrivsrejser" væk som folk kun køber fordi de er så billige at de ikke kunne lade være.

En anden løsning kunne også være en lovbestemt mindstepris for rejser, som f.eks. kunne være 300 kr. pr. times flyvetid eller et eller andet beløb pr. mile flown, den ville have samme effekt, men komme flyselskaberne og ikke statskassen tilgode.

Desværre kan man jo nok ikke blive enige om sådan en løsning på verdensplan og derfor kan det jo aldrig blive aktuelt.

Det er dobbeltmoralsk både at få flere til at flyve samtidig med at man fremstiller sig selv som miljøvenlig.

Vel. Det er jeg nokså uenig i. Om man skulle legge til grunn at miljøvennlig innebærer ingen utslipp, så er det fint lite vi kan gjøre.... Ikke kan vi spise noe særlig (annet enn den maten vi evt fanger selv, uten å ha brukt annet til transport enn egen muskelkraft), ikke kan vi produsere noe som helst, fordi så godt som all økonomisk aktivitet innebærer en eller annen form for utslipp (direkte eller indirekte). Poenget med miljøvennlig er å utføre den produksjonen man gjør på en mest mulig miljøvennlig måte.

Personligt er jeg meget imod afgifter af enhver art, men måske man alligevel skulle overveje en afgift på 500,- pr. vej for alle flybilletter, så miljøet kan spares for nogle af de unødige rejser der foretages kun fordi det var så billigt at man ikke kunne lade være - og ikke fordi man havde et behov for at rejse.

Hvis man skulle betale 501,- kr. pr. vej for den billigste billet, så ville alle stadig have råd til at rejse, men det ville måske sortere de såkaldte "tidsfordrivsrejser" væk som folk kun køber fordi de er så billige at de ikke kunne lade være.

En anden løsning kunne også være en lovbestemt mindstepris for rejser, som f.eks. kunne være 300 kr. pr. times flyvetid eller et eller andet beløb pr. mile flown, den ville have samme effekt, men komme flyselskaberne og ikke statskassen tilgode.

Jeg tror, som du selv skriver, at det er utopi å regulere minsteprisene på flyreiser. Man kan sikkert avgiftsbelegge flyreiser, eller kanskje bedre avgiftsbelegge det som faktisk bidrar til utslipp (som vel er forbruk av fuel). Det er som oftest bedre å dirigere virkemiddelbruken inn mot det som faktisk skaper problemet - dvs. ikke flyreiser per se. Dette vil indirekte premiere de mer klimaeffektive luftfartsaktørene, og vil også innebære en viss (indirekte) avgiftsbelegging av flyreiser. Da er vi også nokså nært kjernen i de diskusjoner som har vært knyttet til å innlemme luftfarten i EU-ETS (kvotehandelssystemet for karbon i Europa). Jeg har imidlertid hatt en inntrykk av at flertallet her inne mener at det er tull at luftfarten skal betale for sine utslipp, men det er godt mulig at du ikke er blant disse. Jeg tror dette kommer, og jeg tror det er en god ide.

Back