Pandion-erfaringer

Nå skal jo SAS innføre Ipader og den råe IBM appen blant kabinpersonell, så da blir det teoretisk mulig å legge inn info om man ønsker å gjenkjennes ( dvs det vil være fult mulig å legge dette inn i EB profilen sin og Crew vil teoretisk ha mulighet å kunne hente opp den infoen ) :D

Det er helt riktig, å jo mere informasjon man har, jo bedre er det :-)

Synes det er litt rart med folk som absolutt ikke vil gjenkjennes jeg. Altså, om crew hadde stilt seg opp med trombone og spilt en salutt ville det vært litt kleint.

Men jeg syns alltid det er hyggelig når de spør "do you want to dine with us today, mr Fnate?".

Skal være litt sær før det blir kleint.

Så jeg synes dere skal holde på i fht EBP. Jeg tipper 97 av 100 elsker det, og så er det 3 surpomper som lager leven.

EBD er det jo "en billion" av, så det må være vrient på short haul.

Synes det er litt rart med folk som absolutt ikke vil gjenkjennes jeg. Altså, om crew hadde stilt seg opp med trombone og spilt en salutt ville det vært litt kleint.

Men jeg syns alltid det er hyggelig når de spør "do you want to dine with us today, mr Fnate?".

Så jeg synes dere skal holde på i fht EBP. Jeg tipper 97 av 100 elsker det, og så er det 3 surpomper som lager leven.

Du har helt rett, de aller fleste setter pris på gjenkjennelsen og oppmerksomheten. Har heller ikke problem med å forklare andre pax hvorfor en får noe gratis.
Men det er noen få som lager så mye stöy at enkelte c/a kvier seg. Dessverre.
Men de aller fleste er supre og hyggelige å ha med :-)

Nei nei, trombone går fint. Blokkfløyte derimot... :)

Uansett enig i at en diskret gjenkjenning er hyggelig. Type "welcome back" eller lignende.

Noen synes at det er toppen med flest mulig statuskort.
(Og ser ut til å finne hverandre på dette forum - et Flyforum?)

Lurer litt på hvordan de har det ellers i livet.

Jeg lærte, på samme møte, at de fleste som har Pandionkort hverken er interessert i fly og flyturer, ei heller er de spesielt interessert i å vise seg frem, de har flyreiser som et (veldig) unødvendig onde i jobben. Når de flyr vil de ofte sove eller jobbe med sitt, og har liten interesse av hverken å bli hilst på eller drikke champagne...

Jeg lærte, på samme møte, at de fleste som har Pandionkort hverken er interessert i fly og flyturer, ei heller er de spesielt interessert i å vise seg frem, de har flyreiser som et (veldig) unødvendig onde i jobben. Når de flyr vil de ofte sove eller jobbe med sitt, og har liten interesse av hverken å bli hilst på eller drikke champagne...

Spot on, jeg er ikke i nærheten av å ha noen som helst status, jeg flyr med det meste, men jeg vil for det aller meste bare være i fred og hvile mellom slagene når jeg er på jobbreise..

Spot on, jeg er ikke i nærheten av å ha noen som helst status, jeg flyr med det meste, men jeg vil for det aller meste bare være i fred og hvile mellom slagene når jeg er på jobbreise..

DØLLINGER!!!! ;)

Hadde jeg fløyet SAS og ikke BA hadde jeg lett hatt Pandion de siste årene. Isteden er jeg "råkkestjerne" hos BA. Det er de store tingene som betyr mest, så klart.

- At du aldri aldri aldri blir pælmet av
- At du har egen hotline å ringe når ting går gæli
- At jeg har fått noen helt rå råkkestjerneservicer når gråten presser på og jeg vil hjem.

De store tingene er de som virkelig betyr noe med å være "Pandion"

Så er det også fint med plenty Upgrades til F, og at man blir tatt litt vare på.

Men... jeg synes altså at de små tingene er skikkelig fine. Er du hyggelig så smetter de en småflaske i lommen din på vei ut. Tiltaler deg med navn når du skal ha mat. De kan hoste opp en brødskive med bacon til deg på longhaul, om det er akkurat det du har lyst på.

Jeg er enig i at det ikke er like "f'in glam" å reise når man reiser svært mye over mange år. Så langt i år har jeg vært hjemme ca en uke. Men med mindre du dagpendler TRD-TOS, og det er alt, synes jeg fortsatt det er en glede i å reise. Og jeg jobber for å beholde gleden i det. Det er en belastning for privatlivet, men om man subber rundt og bare "pisker seg selv" ved å gjøre reisehverdagen verst mulig - så blir det jo kjipt. Jeg har også hatt 4 år med Årskort Norge og flere hundre domestic flighter i året. Men selv da klarte jeg å vri ting til å bli litt mer variert og litt mer moro. Det er ufattelig mange rare routinger du kan få til i Nord f.eks. TRD-TOS spesielt

Regelen er vel at man skal ha det fett, men si til dem der hjemme at det er grusomt.

Og for å slenge en bitteliten brannfakkel - for noen mistenker jeg at den største statusen er å si at "åh, dette betyr ikke noe for meg, det er som bussen, jeg vil bare sove. Trondheim i dag, Køben imorra. Det er bare en jobb. ikke noe spes". Tøft å late som om det ikke er noe fett ;)

Gjelder så klart ikke dere to, men jeg vet om flere.

So me still says - keep it on. Behandle dem som rockestjerner.

Sånn, så skal jeg (tror jeg) la dere være i fred. Evt lage min egen tråd om hvor fett det er å være på tur.

Last edited:
Heeeelt enig med Fnate!

Har vært en "farande fant" med mellom 120-270 reisedøgn i året nå siden 1993, og liker fortsatt å kose meg ombord. Har gjort det til en vane at jeg aldri bruker pc eller jobber på flyet, er uansett online døgnet rundt på bakken.

Ta seg en vin, spise mat, slappe av, lese en bok, se en film etc. La reisen være en opplevelse, selv på de korte innenlandsturene. Nyt livet, sa min avdøde far. Dét rådet skal jeg følge!

Kim

Enig med siste talere. Jeg flyr mye, sort sett jobb og er EBP. Det jeg setter størst pris på er jo at jeg alltid får prioritet, men den lille oppmerksomheten er veldig hyggelig. Eksempelvis når jeg noen ganger sitter I Go og jeg får frokost først og uten å må flashe kort etc. har heller ingen problemer med å bli tiltalt med navn, hyggelig det også.

På et møte for et par år siden ble det sagt av "sjefen sjøl" at det er 2000 svarte kort til enhver tid. Fordelinga var ca 500 kort i Norge/Sverige/Danmark/alle andre land.

På siste Trøndske SAS-møte ble det opplyst at Norge har 852 EBP av de 2000, og de fleste her i bartebyen. Altså en kraftig nasjonal overrepresentasjon ift folketall. Det vil nok jevne seg noe ut fremover, spesielt når Stavanger merker oljedroppet.

Ellers er jeg veldig enig med Fnate. Så mye reising som vi EBP bedriver er ikke for rett navla mennesker, og for å overleve dette over tid bør man ta dette som en positiv del av jobben. Ellers drar man seg rett ut i en særnorsk frustasjonsmiks av Jante møter DYKWIA.
Og da vet vi hva som skjer: sure miner bare noen kommer for å spille blokkfløyte for oss ved boarding ^_^

Syns uansett det er noe "amerikansk", uekte og kleint over det at personalet liksom skal gjenkjenne deg og oppføre seg som dine nye bestevenner og tiltale deg med navn bare fordi du har lagt igjen mye penger i firmaet de jobber for og står oppført med en kode på passasjerlista. Hadde det vært ekte gjenkjennelse så hadde det selvfølgelig vært en helt annen sak.

Det var amerikanerene som oppfant konseptet ..., ;)

Gjenkjennelse er ikke unikt for flybransjen, men noe som de fleste som lever av å selge en tjeneste scorer på - det være seg hoteller, restauranter, bilselgere etc etc.
Å føle seg verdsatt som kunde tror jeg fakstisk de aller fleste av oss liker. Å bli møtt med et velkommen tilbake ved innsjekk på et hotel, eller litt hyggelig smalltalk på et fly er for meg helt OK. Normalt skjer ikke det, men når det skjer er det ekstra hyggelig.

Den service som jeg har satt mest pris på som EBP har vært service i BKK da SAS fløy dit.
Ved ankomst fra CPH sto en representant (fra Thai) med et skilt med navnet ditt på. Denne representanten fulgte deg så raskeste vei gjennom sikkerhetskontrollen og så inn i Thai sin First class lounge der du kunne vente på neste fly, og med tilbud om å hente deg og følge deg til den gaten. I transit mot CPH skjedde det same - møtt ved flytrappen, fulgt gjennom security og til First class lounge. Da var det også vanlig at du i loungen fikk en avispakke med avisene som kom med flyet fra CPH - de "vanlige" avisene + VG

Min kommentar var ment ang frequent flier programmene. Men ja - kundegjenkjennelse er en tror del av dette, og med 'big data'-tilgjengelighet og stadig mer sofistikert software, blir dette også bedre tilgjengelig i 'fronten'. Her er man ennå i startasen. Imidlertid gir effektivitetskrav at det blir mer automatisering og færre ansatte i direkte kundekontakt og vanskeligere å få til den samme 'ekstra touch' på bakken som man kan i luften hvor kabincrewet etterhvert får all info på ipads og lignende. Ellers må man i flybransjen som overalt ellers også respektere lovgivningene på området, som gjør at man ikke kan sette inn en RFID-tag i rompa på alle statusholdere fr lettere gjennkjennelighet. ;)

Det var amerikanerene som oppfant konseptet ..., ;)

I USA føler jeg det går litt for langt i blant. Mitt inntrykk er at skandinaver liker å bli gjenkjent men diskré. Det er mer viktig å vise at man er tilgjengelig og "oppdaget", men samtidig uten å forstyrre.

Å bli gjenkjent eller tilsnakket med navn er jo kjempehyggelig. Viktigst er hvis det følger med noen ekstra fordeler....som f.eks : Så hyggelig å se deg ombord Mr xxxx ønsker du et glass champis til før take off :)

....Den service som jeg har satt mest pris på som EBP har vært service i BKK da SAS fløy dit.
Ved ankomst fra CPH sto en representant (fra Thai) med et skilt med navnet ditt på. Denne representanten fulgte deg så raskeste vei gjennom sikkerhetskontrollen og så inn i Thai sin First class lounge der du kunne vente på neste fly, og med tilbud om å hente deg og følge deg til den gaten. I transit mot CPH skjedde det same - møtt ved flytrappen, fulgt gjennom security og til First class lounge. Da var det også vanlig at du i loungen fikk en avispakke med avisene som kom med flyet fra CPH - de "vanlige" avisene + VG

Dette er en god service, har hatt den endel ganger når jeg har flydd TG F. Kudos til SK for å tilby Pandion dette når de flydde BKK! Savner den flighten, men dessverre ikke konkurransedyktig i disse DY/QR/TG dager.

Dette er en god service, har hatt den endel ganger når jeg har flydd TG F. Kudos til SK for å tilby Pandion dette når de flydde BKK! Savner den flighten, men dessverre ikke konkurransedyktig i disse DY/QR/TG dager.

Det "råeste" var nok den gang min datter og hennes samboer reiste på mine bonuspoeng til BKK. Bestilt i Economy ekstra. Oppgradert til Business i gate.
Ved ankomst BKK ble de møtt av representant fra Thai/SAS, eskortert gjennom passkontroll og til bagasjebånd.
Der ventet følget til de hadde fått bagasjen. De fikk en beklagelse over at bagasjen deres ikke kom først på båndet... den kom visst som nummer 3 - 4
Ikke verst for to studenter

Også på hjemturen ble de oppgradert til C

Nå skal jo SAS innføre Ipader og den råe IBM appen blant kabinpersonell, så da blir det teoretisk mulig å legge inn info om man ønsker å gjenkjennes ( dvs det vil være fult mulig å legge dette inn i EB profilen sin og Crew vil teoretisk ha mulighet å kunne hente opp den infoen ) :D

Dukker nå plutselig opp på flighter nær deg.

Back