Overlever SAS corona-krisen?

Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Utdyp gjerne


FQTV

Det skal ha vært noe som en alvorlig mann sa til andre alvorlige menn i et møterom forleden. Det vi ser i dag er ihvertfall et skritt på veien. La oss håpe det stopper der.

Disclaimer: Det er ikke kjent om det var noen kvinner i rommet.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Tipper 350ene blir ansett for dyre i SK, for så å dukke opp i SAS Connect igjen etter hvert…. Litt sånn som alle rutene SK «mistet» til Connect og Link under påskuddet av at de var ulønnsomme i SK. Hadde ikke forundret meg i hvert fall.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Tipper 350ene blir ansett for dyre i SK, for så å dukke opp i SAS Connect igjen etter hvert…. Litt sånn som alle rutene SK «mistet» til Connect og Link under påskuddet av at de var ulønnsomme i SK. Hadde ikke forundret meg i hvert fall.


Det løser ikke hovedproblemet, som er at de er dyre å lease (og eie)

SAS sine er jo priset basert på moderne widerbody fly var ettertraktet og ikke noe som det var et overskudd av

Ellers er det mye klassisk forhandlingstaktikk her. Uansett hva utfallet blir, så er jo dette er tydelig forsøk på å reforhandle eksisterende leasingavtaler. Da gjelder det å sterkest mulig vise at man ikke har behov eller lyst på flyene. Og «truer» med å levere dem tilbake som en del av restruktureringen

Dette er jo tatt rett ut av «læreboka» [emoji6]
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Sant! Har vanskelig for å tro at SAS skal skrote langrutene, evt skjære drastisk ned. De «bør» vel helst klare å tilby et visst marked intercont hvis de har tenkt til å være skandinavias foretrukne flyselskap?
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Sant! Har vanskelig for å tro at SAS skal skrote langrutene, evt skjære drastisk ned. De «bør» vel helst klare å tilby et visst marked intercont hvis de har tenkt til å være skandinavias foretrukne flyselskap?

Vel , i den situasjon selskapet befinner seg i idag skal man ikke være overrasket over kommende betydelige omstruktureringer i flåten og for ruter. Den økonomiske virkeligheten blir det avgjørende i den tid som kommer.
Alternativet er en Alitalia-løsning.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Norwegian slutta jo med long haul, som de tapte sykt mye penger på. Så da kan vel SAS også slutte med long haul som de taper sykt mye penger på [emoji57]

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Jeg har vanskelig for å tro at det er umulig å tjene penger på longhaul fra Skandinavia. Det er et selskapsproblem dersom de ikke får det til, og da er det ikke mangel på marked som er problemet. Vil tro vi ser en god del andre aktører ta over markedsandelene dra SAS dersom de trekker seg ut i så fall :)
 
Jeg tipper vi ser at A350 kuttes bort, da de er både for dyre og for store, og når Russland har stengt ned luftrommet og korona kommer til å være problem i Asia noen år til tar det tid før markedet er tilbake. 5 av de 8 A330 er jo også relativt unge, og holder i 15 år til. Så kan de heller begynne på se på erstatninger til de eldste om noen år når ting stabiliserer seg, eller kutte de bort allerede i dag. Om noen år tenker jeg også brukte 787-8 og -9 vil begynne å bli ganske billige (i hvertfall -8 som det allerede i dag ser ut til å være et dårlig bruktmarked for, ref DY sine som fortsatt står rundt om).

Det er nok surt for mange hvis A350 forsvinner, maskinen som skulle være selve flaggskipet til SAS og bevise at også de får til noe etter å ha vært i skyggen i skandinavisk luftfart mange år, men at de forsvinner er da bedre enn konkurs.
 
Er alle de sparkede kabinansatte enten tilbake i jobb eller har funnet mer fristende jobber? Ser nå SAS Scandinavian (så selve SAS) søker etter kabin crew med OSL base. Så antar det betyr de har ringt alle på listen?
 
Er alle de sparkede kabinansatte enten tilbake i jobb eller har funnet mer fristende jobber? Ser nå SAS Scandinavian (så selve SAS) søker etter kabin crew med OSL base. Så antar det betyr de har ringt alle på listen?

Lurer på om de ikke bare hadde 1 års gjenansettelsesrett
 
De har ringt alle på listen. Kjenner en som foreløpig takket nei pga studier. Han har 1 måned ansiennitet.
 
Spennende tider for SAS fremover.

Mener å ha lest noe om at pilotavtalene går ut 31 mars her inne, hva er status der? Er det enighet eller er streike spøkelset aktuelt?
De er vel ikke akkurat bestevenner pilotene og ledelsen der om dagen.
 
Godeste Simon hos SAS har hatt et anfall av keyboard rage og i affekt skrevet et brev. Problemet er jo at det er endel ren løgn i noen av tallene han kommer med, så klarer ikke ta det helt seriøst

Colleagues,

I assume that most of you have read yesterday’s SPG information.

While we are working on finding a way Forward to secure a place for SAS on the future market, SPG speaks about “war” and “end of peace time” and it seems clear that they are not looking for a solution but simply holding the company hostage in yet another pilot conflict. We all have a shared responsibility for our company’s future.

Choosing conflict rather than contributing to a way forward that can secure both existing as well as new jobs is difficult to understand.

I trust we can all agree that SAS needs to transform the way we organize and do our work in our company to become competitive in the light of the new market reality we all know we need to face. No competitiveness equals no profitability equals no job security.

Please be reminded that during the pandemic SAS has twice before offered SPG to bring back all redundant SK pilots in exchange for changes in working conditions that would ensure SAS competitiveness. Both times SPG has shown no willingness to take responsibility for the interest of all pilots and the company.

During the past weeks a third attempt has been made to reach an agreement but SPG does not seem capable to reach any agreement moving SAS Forward and creating long term stability in our company. This time SPG left the negotiation table after just one meeting despite SAS’ proposal to discuss SPG’s key demands. It is obvious for all by now that SPG sees no responsibility to find a solution and participate in SAS future.

Yesterday the regular K22 negotiations started and after just one day SPG breaks off the two-week negotiationprocess. The demands put forward by SPG representing more than 50% cost increase for pilots in SK represents an act of complete disgracefulness. I can tell you that every single employee in SAS will become shocked and speechless when seeing this behavior.

Please ask yourself, how a labor conflict with devastating customer and financial impact can be an option after two years of pandemic and more than 17 billion in ownership support? The situation is now very serious so please if you are concerned about the survival of our company, I urge you to address your concern to your union representatives.

This is a significant setback for SAS as other unions have expressed that their contributions will be dependent on the solidarity of, and progress with, SPG. Likewise, the concessions from our external partners are dependent on our internal contributions, and without delivering on the 7,5 billion Forward Plan, we cannot attract new investors.

These developments will make it increasingly difficult for SAS to deliver on the Forward Plan and thereby making it difficult – if not impossible – to secure a future for SAS.

I understand that the situation leaves a need for further dialogue. SK Flight Operations and your local base

management will provide you with further information and be available to explain what is required to ensure our company’s future. My door is also always open.

Best regards,

Simon
[/QUOTE]
 
Alltid «moro» å lese den fyrens utblåsninger… grenser jo til det komiske. Han står jo basically på fabrikkgulvet, peker på pilotene å skriker så fråden står at all motgang i verden skylles disse pilotene.

Uten å ha sett pilotenes krav, så har jeg hardt for å tro at de ber om noe som øker kostnadene med hele 50%.
 
Godeste Simon hos SAS har hatt et anfall av keyboard rage og i affekt skrevet et brev. Problemet er jo at det er endel ren løgn i noen av tallene han kommer med, så klarer ikke ta det helt seriøst
[/QUOTE]


Kan du klargjøre for de tallene han påstår, og de du mener/påstår er rett? Hvilken feil/differanse snakker vi om?


FQTV
 
Back
Top