Overlever SAS corona-krisen?

Norge har ju i hvert fall hovedbasen for SAS Tech og endel ansatte for driften. Men håller med, SAS bör ikke ha noen statlig eiere.

Er ikke det Tallin og Norwich, da? Og Malta? Er vel ikke mye annet enn linjesjekker som gjøres på OSL, såvidt jeg vet ..

Er vel flertall i stortinget nå for å gå inn på eiersiden igjen (ref siste del av artikkelen Someone linket til), i alle fall hypotetisk.

Er vel flertall i stortinget nå for å gå inn på eiersiden igjen (ref siste del av artikkelen Someone linket til), i alle fall hypotetisk.

Flertall for å faktisk gå inn, eller flertall for å si de vil gå inn? En en helt uvesentlig nyanse :stir

Kan det virkelig ha noe som helst for seg å gå inn med penger i en statlig minoritetspost? Staten(e) har gjennom årene vist særdeles liten interesse for å styre SAS, og kommer uansett neppe til å få påvirkningskraft nå heller. Hva SAS har av «viktig infrastruktur» i Skandinavia bør også få en forklaring/utdypning. Eier de noe som helst bortsett fra noen hangarer og kontorbygg?
Vil det ha noe særlig negativ effekt på sikt dersom de forsvant?

Last edited:
Men det er da heller ikke slik at selv om de velger å gå inn i rekonstruksjon så betyr de at de er garantert å komme ut...?

Med tanke på alt gammelt byråkrati, tre/to lands interesser, stater, x-antall fagforeninger, og mange gamle tungrodde deler av organisasjonen samt en haug kreditorer, så tror jeg det kan være vanskelig å få en slik prosess igjennom med så mange ulike meninger om hvordan ting skal gjøres.
Og siden den svenske og danske stat (og den norske tidligere) har reddet de ut av en hver knipe så gjør vel heller ikke det at de øvrige kreditorene kommer på gli, når statene ''uansett'' stiller opp med mer penger, hvorfor skal de da kutte gjelden? Jeg tror nok dette kan bli en utfordring.

Bare fordi Karlsen og co klarte det med DY, betyr ikke det nødvendigvis at SK kommer igjennom samme greia. Det Karlsen og gjengen fikk til var ekstremt imponerende og noe som vil komme inn i historiebøker og lærerbøker.

Jeg tror rett og slett SAS er et for komplisert kadaver å begynne å slakte, til tross for at det vel blir en ekstern dommer som til slutt skal bruke kjøttøksa, blir det svært vanskelig å vite hvor man skal kutte.

Da er navnet på planen presentert: SAS Forward

Lite konkret, men det skal kuttes kostnader, det kommer til å skje ting med flåter og hele strukturen

Det skal også hentes ny kapital da gjelden må reduseres. Men sies ikke noe konkret om tall

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-resultatet-for-forsta-kvartalet-presenteras/

Sänka de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder SEK – SAS kommer att vidta kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och fordringsägare.
Omvandling av flotta, nätverk och produktutbud – SAS antar en ny nätverksprincip och justerar sin flotta och sitt produkterbjudande för att positionera SAS inför framtiden och förbättra kundupplevelsen.
Digital omvandling – SAS kommer att genomgå en större digital omvandling som ska ge en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt ekonomiska fördelar.
Positionera SAS som ledaren inom hållbart flygande – SAS investerar i moderna bränsleeffektiva flygplan, hållbart flygbränsle, ny teknik samt hållbara produkter och tjänster med incitament för ett förändrat kundbeteende.
Stärka den operativa plattformen – SAS ska öka flexibiliteten och effektiviteten och underlätta anpassning till en förändrad efterfrågan och konkurrens.
Stärka SAS balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital – De årliga kostnadsbesparingarna på 7,5 miljarder SEK inom SAS FORWARD-planen banar väg för en förstärkning av SAS balansräkning och stärker SAS likviditet kraftigt, för att göra det möjligt för SAS att fortsätta investera i nätverk, medarbetare och bränsleeffektiva flygplan.

Kanskje det mest naive jeg har sett!? Hvordan skal de klare å spare 7,5 MRD? De har totalt ca 6-7MRD i året i personalkost. Er det dette som skal bort? Skal de ansatte jobbe gratis?

Det virker smått utrolig at SAS hopper enkelt bukk over elefanten i rommet. 35 MRD i gjeld, hvordan skal dette håndteres?

Slik jeg tolker dette, så spilles ballen med dette over til foreningene, og nok en gang så skal man ta de ansatte, og jeg regner vel med at det blir ett skikkelig "bikkjeslagsmål" med foreningene. SAS agerer som om de økonomiske tyngdelovene ikke gjelder for dem, man bare kjører på som vanlig, helt til eierne (SE/DK/Wallenberg) stiller opp med penger.

Nei, dette gav bare flere spørsmål enn svar!

"Nytt nettverksprinsipp" - kan jo bety alt fra at hub-systemet skrotes til fordel for flere direkteruter, til at flere småbaser opprettes her eller der og flys av andre.

Mye buzzwords, lite konkret om hva en ny strategi skal gå ut på.

And never trust anyone who says "proactive" with a straight face.

SAS kommer antakelig ikke utenom å "go nuclear" med de ansatte om betingelser - true med konk, fordi konk er alternativet uansett - men da må de også ha en strategi som de ansatte kan tro på.

Ulven kommer, ulven kommer!

Fint nok. Lad os det overstået.

Nu har den været døende længe. Ved godt medlidenhedsdrab ikke er tilladt, med aktivdødshjælp er!

På et tidspunkt er det tilladt at stoppe respiratoren.

Nytt nettverksprinsipp kan fort bety at de melder seg ut av allianser og vil klare seg selv.

Men hvordan skal et nytt SAS se ut? Lavprissegmentet er tatt. Er svaret å bli et betydelig nedskalert businessfokusert selskap, som tilbyr god service til det mindretallet som vil betale for det? (Og som i denne gjemmekontor- og Teams-tidsalderen vil bli mindre enn før korona?). I så fall består kanskje både kortdistanse- og langdistanseflåten av for store fly.

Her maa det bes om gjeldsslette i kombinasjon med meget annet, ny struktur m.m., Uansett tror jeg ikke krig med fagforeningene er det smarteste for aa snu skuten, selv om de ansatte nok maa belage seg paa toeffe tak. Det er trist aa se.

Men hvordan skal et nytt SAS se ut? Lavprissegmentet er tatt. Er svaret å bli et betydelig nedskalert businessfokusert selskap, som tilbyr god service til det mindretallet som vil betale for det? (Og som i denne gjemmekontor- og Teams-tidsalderen vil bli mindre enn før korona?). I så fall består kanskje både kortdistanse- og langdistanseflåten av for store fly.

Den gode servicen er det jo en stund siden vi har sett, Eurobonus med dårligere opptjening for hvert år som går, dårlig kundeservice for kunder som kontakter dem på nett, nei synes de har gjort mange grep de siste årene som bare har ført dem inn i en spiral som bare går en vei desverre....

Mens de andre her på berget har posisjonert seg nå de siste årene, de grønne har jo bygget seg kraftig opp fra BGO og rundt om, DY med sin kraftige slankekur...

Nei dette blir spennende å se hva de kommer med nå, hva de mener de kan gjøre, og mine tanker går til alle venner og kjente i SAS i tiden fremover. Hold dere fast, dette blir IKKE morro

Den norske stat solgte seg nok ut på et ok tidspunkt.

Oljefondet/ Norges bank ligger inne med ca 1%, men det er jo en annen kommersiell investering går jeg ut fra.

Tiden er over for statlige flyselskaper!

Det virker smått utrolig at SAS hopper enkelt bukk over elefanten i rommet. 35 MRD i gjeld, hvordan skal dette håndteres?

Det nevnes jo, men egentlig å såpass vage former og basert på hva de leier inn av kompetanse så lukter det jo en eller annen form av både gjeldskutt eller omgjøring. Og sier jo mer eller mindre direkte ny kapital

Høres bare ut som de trenger å modne kreditorene og den danske og svenske staten at de kan glemme å få igjen pengene de har lånt dem

Back