Overlever SAS corona-krisen?

40-50% ned i lønn er urealistisk ønsketenking og er for og splitte gruppene. Alle elsker og hate de som tjener mest. Det var lenge at de i kabinen som jobba på Domus før SAS tjente mer enn styrmann. I dag er vel en utdanning i Tromsø langt over 1M, og det skal betales tilbake i en uoversiktlig business der du kan miste jobben hver gang du går til legen eller stepper inn i simulator.
Behovet for flygere også iEuropa er ikke mange år unna.
 
Det här handlar inte om lön. Piloterna kan nog tänka sig att gå med på olika sparkrav. SAS har meddelat att oavsett sparkrav tänker de flytta ut jobben och anställa andra piloter i Connect / Link. Så länge piloterna inte får någon slags garanti för sina tjänster är nog allt annat ointressant. Påminner mycket om Norwegians konflikt 2015.
 
40-50% ned i lønn er urealistisk ønsketenking og er for og splitte gruppene. Alle elsker og hate de som tjener mest. Det var lenge at de i kabinen som jobba på Domus før SAS tjente mer enn styrmann. I dag er vel en utdanning i Tromsø langt over 1M, og det skal betales tilbake i en uoversiktlig business der du kan miste jobben hver gang du går til legen eller stepper inn i simulator.
Behovet for flygere også iEuropa er ikke mange år unna.


Utdanning i Tromsø er vel utenom Luftforsvaret den eneste fornuftige veien til å bli pilot og koster ikke studentene mer enn rundt tusenlappen i semesteret i avgift. Alt annet er stort sett levekostnader som man hjernen tar opp lån til gjennom lånekassen på lik linje med alle andre studier ved offentlige universitet og høyskoler
 
Utdanning i Tromsø er vel utenom Luftforsvaret den eneste fornuftige veien til å bli pilot og koster ikke studentene mer enn rundt tusenlappen i semesteret i avgift. Alt annet er stort sett levekostnader som man hjernen tar opp lån til gjennom lånekassen på lik linje med alle andre studier ved offentlige universitet og høyskoler
12 studieplasser og 191 søkere i 2021. Et av de vanskeligste studiene å komme inn på
 
Det må være relativt utmattende å hele tiden gå med dommedagsfølelse for jobben sin, i år etter år etter år.

Var en av flere ting som gjorde at jeg til slutt valgte å bytte beite.
Stortrives utenfor flybransjen, selv om det er veldig mye man savner.
 
En av SAS största problem har alltid varit oviljan från vänsterhanden att förstå vad högerhanden gör och att det har varit så mycket fighter och avundsjuka mellan ALLA arbetsgrupper.

Ett av SAS största problem IDAG är Simon P-H och jag undrar vem han har en hållhake på som gör att han är kvar.....

I övrigt kan jag skriva exakt samma sak som SAS-Steward
 
Da trengs det ny CCO også

Snakk om å forlate det synkende skipet, og når flere av topplederne gjør det er det jo et særdeles dårlig tegn, man kan jo lese mellom linjene at de som forlater nå ikke har tro på selskapets overlevelse og at de dermed ikke gidder å delta i den kommende krigen.
EDIT: ser nå at han skal jobbe til i høst en gang, men uansett et dårlig signal og liten tro på selskapets fremtid.

Det skal et under til for å unngå streik. Og antakeligvis ender vi dessverre opp nok en gang med at den svenske og danske stat dytter inn noen mrd til, så får de kalle det hybridkapital, lån eller hva de måtte ønske, men de får pengene neppe tilbake uansett :headbang
 
Last edited:
Snakk om å forlate det synkende skipet, og når flere av topplederne gjør det er det jo et særdeles dårlig tegn, man kan jo lese mellom linjene at de som forlater nå ikke har tro på selskapets overlevelse og at de dermed ikke gidder å delta i den kommende krigen.
EDIT: ser nå at han skal jobbe til i høst en gang, men uansett et dårlig signal og liten tro på selskapets fremtid.

Det skal et under til for å unngå streik. Og antakeligvis ender vi dessverre opp nok en gang med at den svenske og danske stat dytter inn noen mrd til, så får de kalle det hybridkapital, lån eller hva de måtte ønske, men de får pengene neppe tilbake uansett :headbang

Ellers de ikke har plass i den neste restrukturerings-plan...

Husk en ting: Dersom dragon-skipet skål virkelig har en substansielt kurs-endring, så ma det har en nytt kaptein og helt nytt styre-mannskap. Elers er det jo lite troverdig å ga til kapitalmarked og si: "hey vi ha en super-duper nytt plan men vi forsetter med de gamle folks". De gamle ledere står for den gamle plan som ikke har funktet tilstrekkelig.

Hos SAS kommer en annen aspekt også inn i bilde.
En nytt investor må spryte inn fryktelig mye penger og hver investor som er villige å gjøre dette vil kreve kontroll i selskap som en sikkerhet. Dette betyr, de vil ha C-Levels (inkl. CEO) som de har tro i. Sjefen ble bytted ut, og nå folger de neste level.

Hovedproblemet for SK per idag er at de har to C-Level som er lame-ducks og som vil ikke iverksette store forandringer. Dette usikkerheten om hvem folger etter vil lamme heile selskap dersom det pagår på lengre tid.

Og så kommer problem Nr.2: Siden bransjen ikke er i top-performance, så klarer du ikke å hente de beste CFO*s eller CCO*s fra market. Dette limitterer antall kandidater pretty much til bransje insidere eller personer som ikke har stort erfaring, men likevel store ambisjoner å utvikle seg.
 
Jösses, det försvinner finans, marknads och presschef inom loppet av två veckor. Känns inte som om det finns någon framtidstro hos cheferna heller.
 
SAS utsetter rentebetalinger på tilsammen 176 MSEK, på deler av hybridkapitalen. Det henger sammen med en planlagte restruktureringen.

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...rest-payment-on-perpetual-capital-securities/

As part of the SAS FORWARD Plan, outlined in the SAS AB (publ) (SAS or the “Company”) press release on the 22 February 2022 in connection with the Q1 results, SAS will defer the interest payments due 25 and 26 April 2022 on its Capital Securities. The deferral of interest payment is made in accordance with the terms and conditions for the respective Capital Securities
 
Back
Top