Overlever SAS corona-krisen?

Har sas en reell mulighet for å overleve uten Connect?

FQTV

Noen av oss stiller spørsmål om Connect faktisk til slitt bidrar til økte kostnader og mer kompleksitet

Og om de i et litt trangere pilotmarked vil klare skaffe eller holde på pilotene. Uten å betale vesentlig mer. Og da er vi tilbake til startet

Kostnadene til Connect er beregnet med alle pilotene på lønnstrinn én, mot SAS med et snitt på lønnstrinn 22 av 24. Om tre til fem år er «alle» de på høyest lønn borte fra SAS, og Connect-pilotene på lønnstrinn 3-5, og dermed mye dyrere enn SK. Dette er kun lønn isolert sett. De andre kostnadene, ved å ha like fly på ulike AOC, som man ikke kan sette inn for å erstatte hverandre sånn helt uten videre, så vi jo hvordan utvikler seg hos DY/DU/D8 osv, som nå har gått bort fra denne modellen.

Ska bli intressant att se Eurowings, Norwegians och Ryanairs biljetterpriser som alla har baser på Arlanda om/när SPG lägger ett strejkvarsel. Blir det en chockhöjning av biljettpriserna?
Hur stor del av SAS flygverksamhet stoppas om SPG går ut i strejk?
X-Fly och CityJet flyger väl främst SAS Link produktion?

Godeste Simon hos SAS har hatt et anfall av keyboard rage og i affekt skrevet et brev. Problemet er jo at det er endel ren løgn i noen av tallene han kommer med, så klarer ikke ta det helt seriøst
Till vem/vilka har Simon P-H riktat detta brev?
Till alla piloter?

Hur stor del av SAS flygverksamhet stoppas om SPG går ut i strejk?
X-Fly och CityJet flyger väl främst SAS Link produktion?

Det lurer jeg også på. Dersom det blir full konflikt, kan man regne med at CityJet vil flyge som normalt på ruter de var planlagt å fly i utgangspunktet?

Får se om jeg skal registrere meg som medlem hos Miles & More eller United Mileage Plus....Status får jeg for antall flygninger, ikke antall poeng. Det begynner å bli litt ukomfortabel med EB-medlemskap når SAS sin fremtid så ofte er gjenstand for (åpen) diskusjon.....Og nå pga av, igjen, en konflikt mellom piloter og SAS. Som kunde, og som flyentusiast, begynner jeg å bli skikkelig oppgitt.

Last edited:
Har sas en reell mulighet for å overleve uten Connect?
FQTV
Har SAS en reell mulighet for å overleve med Connect?
Connect er lik SAIL som er lik Blue!, Spanair, Snowflake, BMI, Air Botnia, m.m.fl.:
I beste fall et meget naivt og amatørmessig forsøk på å vise at ledelsen "gjør noe”; som regel et forsøk på å omgå skandinaviske skatter, avgifter, modeller, regler og ansvar; i verste fall foreningsknusing. Og hver eneste gang, uten unntak, et gigantisk tapssluk.
Når tapene så skal dekkes, har pilotene det med å være i fokus. Spesiellt SPH virker å ha “a burr up his ass” her. Da pilotene har meget begrenset mulighet til å gå annetsteds, pga spisskompetanse, ansiennitetsystemet og alder står disse med ryggen mot veggen og er derfor nødt til å slåss.
Alle andre grupper i SAS er like forbanna, hos teknisk f.eks. har 25% sluttet og gått til Kongsberg.

Har SAS en reell mulighet for å overleve med Connect?
Connect er lik SAIL som er lik Blue!, Spanair, Snowflake, BMI, Air Botnia, m.m.fl.:
I beste fall et meget naivt og amatørmessig forsøk på å vise at ledelsen "gjør noe”; som regel et forsøk på å omgå skandinaviske skatter, avgifter, modeller, regler og ansvar; i verste fall foreningsknusing. Og hver eneste gang, uten unntak, et gigantisk tapssluk.
Når tapene så skal dekkes, har pilotene det med å være i fokus. Spesiellt SPH virker å ha “a burr up his ass” her. Da pilotene har meget begrenset mulighet til å gå annetsteds, pga spisskompetanse, ansiennitetsystemet og alder står disse med ryggen mot veggen og er derfor nødt til å slåss.
Alle andre grupper i SAS er like forbanna, hos teknisk f.eks. har 25% sluttet og gått til Kongsberg.

Endelig et informativt innlegg for en menig mann i gata.

Spm: Hvem er det som styrer sas i dag? Ledelsen eller fagforeningene?

Jeg som uvitende om sas indre problemer sitter med et inntrykk at foreningene har for mye makt. Det er foreningene vi leser om i media hvergang det er streik.

FQTV

Endelig et informativt innlegg for en menig mann i gata.

Spm: Hvem er det som styrer sas i dag? Ledelsen eller fagforeningene?

Jeg som uvitende om sas indre problemer sitter med et inntrykk at foreningene har for mye makt. Det er foreningene vi leser om i media hvergang det er streik.

FQTV

Satt litt på spissen, så vil det jo bli konflikt om forventningene ligger for langt fra hverandre. Om ledelsen forventer at lønnskostnaden skal ned med 40-50%, og pilotene ønsker 5-10% tillegg, så er det klart dette blir vanskelig, og det er lett for å klage på fagforeningene, men hva er reelt?

Bak betalingsmur, men SAS pilotene sier deres forslag til besparelser vil gi kostnadskutt på 25%, og som SAS ledelsen i denne artikkelen skal ha regnet seg frem til kostnadskutt på 12-15%

Ellers er det vel først og fremst jobbgarantier og forutsigbarhet de kjemper for, og ikke lønn i seg selv. Og da bli kvitt Connect/Ireland

https://www.dn.no/luftfart/norske-s...ventyrer-med-selskapets-eksistens/2-1-1193388

Pilotene om SAS-ledelsen: – Ledelsen eventyrer med selskapets eksistens

Till vem/vilka har Simon P-H riktat detta brev?
Till alla piloter?

Jeg er sikker på at Anko er glad for å ha en løs kanon som Simon ved sin side .. (ironi).

Hvis han virkelig ønsker å få ting gjort, må han skjære igjennom og få urokråken(e) til å jobbe produktivt. Å fyre opp media er bare destruktivt ….

Ingen selskap har gått under pga pilot lønn. De fleste som går konk ville ikke bli reddet av gratis piloter.
SAS kan jo begynne med all de ulike flytyper de har og har hatt.

Det må være relativt utmattende å hele tiden gå med dommedagsfølelse for jobben sin, i år etter år etter år.

Ja. Så illustrerer jo også 20 år med gjentagelse av samme katastrofemantra at den «kampen for å overleve» kanskje ikke alltid har vært så reell. I det minste er ikke selskapets overlevelse direkte knyttet til pilotlønninger, slik man skulle tro når man leser oppgulpet til SPH. Som Midtiblinken sier her, så hjelper det ikke å jobbe gratis en gang når ting rundt ikke fungerer.

Back