Overlever SAS corona-krisen?

Har ikke lest igjennom tråden, men jeg regner med det er safe å booke SQ med første leg med SK? Bare første leg er med SAS og resten er med SQ og LH.

Har ikke lest igjennom tråden, men jeg regner med det er safe å booke SQ med første leg med SK? Bare første leg er med SAS og resten er med SQ og LH.

Ja, som kunde er man jo safe.

Det er långivere og eiere som ikke er safe her. Som passasjer er det ikke noe issues

Kanskje det mest naive jeg har sett!? Hvordan skal de klare å spare 7,5 MRD? De har totalt ca 6-7MRD i året i personalkost. Er det dette som skal bort? Skal de ansatte jobbe gratis?

Det virker smått utrolig at SAS hopper enkelt bukk over elefanten i rommet. 35 MRD i gjeld, hvordan skal dette håndteres?

Slik jeg tolker dette, så spilles ballen med dette over til foreningene, og nok en gang så skal man ta de ansatte, og jeg regner vel med at det blir ett skikkelig "bikkjeslagsmål" med foreningene. SAS agerer som om de økonomiske tyngdelovene ikke gjelder for dem, man bare kjører på som vanlig, helt til eierne (SE/DK/Wallenberg) stiller opp med penger.

Nei, dette gav bare flere spørsmål enn svar!

Nej - de kan ikke spare 7,5 mia sek på personaleomkostningerne alene. SAS havde i Q1 personaleomkostninger på 1,652 mia SEK. Så hvis personalet skulle tage hele denne besparelse, så skulle de betale for at gå på arbejde,

Men dagens investorpræsentation gav lidt indblik i planen fremover,
De 7,5 mia sek i besparelser er en kombination af 4 mia sek, som tidligere er meldt ud + 3,5 mia sek i nye besparelser.
De nye besparelser skal i følge SAS findes ved:
* at minimere rentebetalinger ved at konvertere gæld til aktier, ved at genforhandle leverandørkontrakter (både obligationer og leverandørgæld)
* Ved at rightsize flyflåden (langdistanceflåden er i følge SAS for stor pga. Covid restriktionerne i asien).
* Ved øget brug af udlicitering af vedligehold
* Ved øget digitalisering og selvbetjening

Det nye Midsize selskab SAS link skulle i følge Anko betyde mindre behov for Wet lease, da SAS ønsker et mere homogent SAS produkt leveret af egne ansatte.
Der lægges desuden op til at der skal ske en nytænkning af produktet til passagererne, og kvaliteten skal hæves i produktet på SAS Plus og SAS Business. På SAS GO lægges der op til yderligere betaling for enkeltydelser for at drive auxiliary revenue op.

Præsentationen fra dagens præsentation - https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/2022-q1/Q122_Presentation.pdf

Last edited:
https://e24.no/boers-og-finans/i/7d...-all-gjeld-til-aksjer-du-snakker-med-rett-fyr

SAS-sjefen vil gjøre all gjeld til aksjer
SAS-sjef Anko van der Werff har brukt seks måneder på å finne ut hvordan SAS skal lykkes, men vil ikke kalle «SAS Forward» en redningsplan. Den forutsetter likevel at alle parter, eiere som ansatte og kreditorer, bidrar.

SAS varsler tirsdag om nok et omfattende besparelsesprogram.

«SAS Forward» tar sikte på å kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner, inkludert fire milliarder som langt på vei er oppnådd siden det forrige programmet i 2020.

Kuttene skal skje over de kommende fem årene, der hovedtyngden skal oppnås i løpet av de første tre. Kombinert med kraftige gjeldsreduksjoner og en ny kapitalinnhenting skal dette posisjonere SAS for fremtiden.

Markedet har etterlyst en handlingsplan fra SAS, som har sett underskuddene og gjelden vokse.

Ikke uventet skal SAS forsøke seg på å «dra en Norwegian».
Tanker (sorry for Wall of Text» her:

Norwegian gjorde dette når Pandemien var på vei inn, SAS gjør det når den (forhåpentlig) er på vei ut. Jeg hadde forventet at kreditorene ikke er så vettskremte nå, og er vanskeligere.

SAS har Sverige+Danmark på eiersiden.. Hvordan blir dette? Jeg mistenker at de vil være med, da de er «all-in», og det blir billigere å ta denne smellen enn å håndtere de mange arbeidsløse et nei hadde generert.

Hva er de underliggende problemene? Dersom alle disse nye planene implementeres, hva er det for et selskap som kommer ut på andre siden? Det første Norwegian gjorde etter omstrukturering var å kvitte seg med det de kunne av AOC’r og trekke folk tilbake inn i selskapet. Det ser ut som SAS går en annen vei, eller har jeg misoppfattet?

De ansatte.. hvordan er stemningen? Dette er vel SAS sitt største problem for tiden?
-Vil de være med på nok en runde? Når er det nok? De har jo nå i 10-15 år gjort som ledelsen sier, og her sitter dem igjen, i nok et milliardunderskudd med ny plan med fancy navn.
Skal tro de begynner å bli tynnslitte og drittleie. Norwegian gjennomførte denne jobben når «alle i selskapet» var permittert.. man er nok motivert når man blir presset over på NAV. Klarer SAS å motivere sine ansatte til nok en spareplan? Hvor mange ganger skal man brette opp ermene før man innser at man står der i bare t-skorta.
Er vel lett for at man kan få en stor menge ansatte som gir opp, håper SAS får det til, men jeg kjenner jeg er bekymret.

Teknisk. En skal som ligger meg nær hjertet.
Det snakkes ofte om pilotmangel i denne bransjen, men den har historisk sett vist seg å være lett å løse. En flyteknikere har lang utdannelse og jeg vil hevde at man trenger 8-10 år å lage en god Tekniker. Denne ballen har selskapene og NHO fullstendig mista. Regner ned at det er det samme i Sverige og Danmark som i Norge.
Det snakkes forsmedelig lite om den akutte mangelen på Flyteknikere bransjen opplever. Det rekrutteres/utdannes ikke nok flymekanikere/teknikere, og dette er i ferd med å bli et KJEMPEPROBLEM. Det er blitt meg fortalt av man har skift i SAS med gjennomsnittsalder nærmere 60 enn 50. Det ville ikke forundre meg om andre selskaper i Norge opplever det samme.
Tekniker’n har i mange mange år blitt neglisjert og jeg tror vi kommer til et punkt snart hvor man selv med innled ikke klarer å håndtere produksjonen, selv om man ikke er i konflikt.

Det er sikkert mange her inne som kan snakke med større autoritet over temaet teknisk i SAS, selv har jeg hørt (jeg jobber ikke i SAS) at det er full krig mellom de ansatte og selskapet, dette er jo forferdelig, og tar mange mange år å rette opp i.
Det lukter NFO Streik lang vei..

tl;dr (too long didn’t read): jeg er bekymret SAS har mistet de ansatte, at de er for sent ute, og at kreditorene vil være langt vanskeligere enn det Norwegian opplevde.
Og at det trengs mange MANGE fler flyteknikere, som tar ti-år å lage..

Når det gjelder alder, så fløy snittalder på pilotkorpset rett opp til 60 da de 560 yngste ble sagt opp. Pensjonsalder er 65, og med dagens flybransje sånn som den er, er det mange som gir seg rundt 62-63. Ansettelsene fra 2013 og utover var jo tross alt for å justere demografien.

Teknisk. ......
Det snakkes forsmedelig lite om den akutte mangelen på Flyteknikere bransjen opplever. Det rekrutteres/utdannes ikke nok flymekanikere/teknikere, og dette er i ferd med å bli et KJEMPEPROBLEM. ................

Nå er nok tekniker behovet i de kommersielle selskapene i Skandinavia betydelig lavere enn det var for noen år siden da man også utførte tungt vedlikehold. Det er nesten bare Line Maintenance som ivartes i Skandinavia. Resten outsources til billigere baser utenfor Skandinavia.

https://e24.no/naeringsliv/i/g6QpWL/vil-ha-norsk-statlig-oppkjoep-i-sas

Rødts Mímir Kristjánsson vil at staten skal kjøpe seg inn i SAS igjen. Tydeligste argumentet virker å være fordi om de går konkurs så kommer kanskje Wizzair tilbake?

Han sier også: "Da trenger vi også et selskap som kan drive på en ordentlig måte, som SAS...Dette er en gyllen mulighet til å «make SAS great again», hvor vi kan gjenreise et selskap i luften som ikke utnytter sine ansatte og som ikke konkurrerer på alt av lave lønns- og driftskostnader"

Har han ikke lest i avisene siste dagene??? Men det er klart at om staten eier SAS så er de untatt konkurranse på lave lønns- og driftskostnader...eller :rolleyes::headbang

Har han ikke lest i avisene siste dagene??? Men det er klart at om staten eier SAS så er de untatt konkurranse på lave lønns- og driftskostnader...eller :rolleyes::headbang

Om det är något bolag de borde köpa in sig i isåfall är det väl NAX eller Flyr och förslagsvis dett senare? Bägge behandlar ju sin personal väldigt mycket bättre än vad SAS gör.

Han sier også: "Da trenger vi også et selskap som kan drive på en ordentlig måte, som SAS...Dette er en gyllen mulighet til å «make SAS great again», hvor vi kan gjenreise et selskap i luften som ikke utnytter sine ansatte og som ikke konkurrerer på alt av lave lønns- og driftskostnader"

Fyren er en klovn som ikke har særlig innsikt annet enn at Staten bør eie alt av næringslivet. Som kjent er det ingen Statlig oppgave å drive flyselskap.

Aksjen i 0,76 nå….går stadig mot en mer riktig prising. Et eller annet sted ikke så langt fra 0

Sparebank 1 Market tror dagens aksjonærer vil ende opp med 5-10% av SAS, kursmålet settes til 0,1 krone. Og SAS trenger ca 16 mrd i ny egenkapital, hvor minimum 6,5mrd er nye midler, mens resten er konvertering av gjelde

https://e24.no/boers-og-finans/i/z7PO41/meglerhus-varsler-utradering-av-dagens-sas-eiere

Sparebank 1 Markets tror dagens SAS-aksjonærer vil eie 5–10 prosent av selskapet etter restruktureringen. Kursmålet sables til 10 øre.

Last edited:
Aksjen i 0,76 nå….går stadig mot en mer riktig prising. Et eller annet sted ikke så langt fra 0

Sparebank 1 Market tror dagens aksjonærer vil ende opp med 5-10% av SAS, kursmålet settes til 0,1 krone. Og SAS trenger ca 16 mrd i ny egenkapital, hvor minimum 6,5mrd er nye midler, mens resten er konvertering av gjelde

https://e24.no/boers-og-finans/i/z7PO41/meglerhus-varsler-utradering-av-dagens-sas-eiere

Ut fra det sier de vel at 10 mrd gjeld må konverters. Da vil vel SAS fortsatt ha ca 17 000 000 000 kr i gjeld. Du skal selge noen flybilletter til 1500 kr for å betjene det også.

DY har vel 1,6 kr eller var det 6,5 kr mrd i gjeld?

Ut fra det sier de vel at 10 mrd gjeld må konverters. Da vil vel SAS fortsatt ha ca 17 000 000 000 kr i gjeld. Du skal selge noen flybilletter til 1500 kr for å betjene det også.

DY har vel 1,6 kr eller var det 6,5 kr mrd i gjeld?

Det er samtidig er fullt levelig nivå. Også kanskje også hva som som er realistisk å få til. Norwegian var heldigere med timingen og ingen eiere som «garanterte»

Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Ser ut som 3 av A350 maskinene nå er i en eller annen form for langtidslagring

Hva er logikken å la drivstoffgjerrige 350 stå på bakken mens den ikke drivstoffgjerrige 330 flyr enda????

FQTV

Hva er logikken å la drivstoffgjerrige 350 stå på bakken mens den ikke drivstoffgjerrige 330 flyr enda????
Leasing avtale kansje.
350 har lavere forbruk, men mer bredde. Om det har noe med økonomi å gjøre, Da 330 kansje er mer lønnsomt på fullt fly?

Mye mer enn drivstoff spiller inn i slike avgjørelser, bl.a utgifter til forsikringer og eks drift/vedlikehold. Om man betaler timepris for bruk av motorer eller om man eier/leier motorene og betaler kostnad/avskriving uavhengig av gangtid. Og så kan det jo ha noe med crew-situasjonen å gjøre også.

Kapitalkostnader for nye fly er langt høyere enn driftskostnadene til de eldre. Det har nok vært forhandlet med eierne. Har forøvrig hørt rykter om at hele flåten lever farlig ….

Back