Har ikke lest igjennom tråden, men jeg regner med det er safe å booke SQ med første leg med SK? Bare første leg er med SAS og resten er med SQ og LH.
Kanskje det mest naive jeg har sett!? Hvordan skal de klare å spare 7,5 MRD? De har totalt ca 6-7MRD i året i personalkost. Er det dette som skal bort? Skal de ansatte jobbe gratis?
Det virker smått utrolig at SAS hopper enkelt bukk over elefanten i rommet. 35 MRD i gjeld, hvordan skal dette håndteres?
Slik jeg tolker dette, så spilles ballen med dette over til foreningene, og nok en gang så skal man ta de ansatte, og jeg regner vel med at det blir ett skikkelig "bikkjeslagsmål" med foreningene. SAS agerer som om de økonomiske tyngdelovene ikke gjelder for dem, man bare kjører på som vanlig, helt til eierne (SE/DK/Wallenberg) stiller opp med penger.
Nei, dette gav bare flere spørsmål enn svar!
SAS-sjefen vil gjøre all gjeld til aksjer
SAS-sjef Anko van der Werff har brukt seks måneder på å finne ut hvordan SAS skal lykkes, men vil ikke kalle «SAS Forward» en redningsplan. Den forutsetter likevel at alle parter, eiere som ansatte og kreditorer, bidrar.
SAS varsler tirsdag om nok et omfattende besparelsesprogram.
«SAS Forward» tar sikte på å kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner, inkludert fire milliarder som langt på vei er oppnådd siden det forrige programmet i 2020.
Kuttene skal skje over de kommende fem årene, der hovedtyngden skal oppnås i løpet av de første tre. Kombinert med kraftige gjeldsreduksjoner og en ny kapitalinnhenting skal dette posisjonere SAS for fremtiden.
Markedet har etterlyst en handlingsplan fra SAS, som har sett underskuddene og gjelden vokse.
Teknisk. ......
Det snakkes forsmedelig lite om den akutte mangelen på Flyteknikere bransjen opplever. Det rekrutteres/utdannes ikke nok flymekanikere/teknikere, og dette er i ferd med å bli et KJEMPEPROBLEM. ................
https://e24.no/naeringsliv/i/g6QpWL/vil-ha-norsk-statlig-oppkjoep-i-sas
Rødts Mímir Kristjánsson vil at staten skal kjøpe seg inn i SAS igjen. Tydeligste argumentet virker å være fordi om de går konkurs så kommer kanskje Wizzair tilbake?
Har han ikke lest i avisene siste dagene??? Men det er klart at om staten eier SAS så er de untatt konkurranse på lave lønns- og driftskostnader...eller:headbang
Han sier også: "Da trenger vi også et selskap som kan drive på en ordentlig måte, som SAS...Dette er en gyllen mulighet til å «make SAS great again», hvor vi kan gjenreise et selskap i luften som ikke utnytter sine ansatte og som ikke konkurrerer på alt av lave lønns- og driftskostnader"
Har han ikke lest i avisene siste dagene??? Men det er klart at om staten eier SAS så er de untatt konkurranse på lave lønns- og driftskostnader...eller:headbang
Fyren er en klovn som ikke har særlig innsikt annet enn at Staten bør eie alt av næringslivet. Som kjent er det ingen Statlig oppgave å drive flyselskap.
Sparebank 1 Markets tror dagens SAS-aksjonærer vil eie 5–10 prosent av selskapet etter restruktureringen. Kursmålet sables til 10 øre.
Aksjen i 0,76 nå….går stadig mot en mer riktig prising. Et eller annet sted ikke så langt fra 0
Sparebank 1 Market tror dagens aksjonærer vil ende opp med 5-10% av SAS, kursmålet settes til 0,1 krone. Og SAS trenger ca 16 mrd i ny egenkapital, hvor minimum 6,5mrd er nye midler, mens resten er konvertering av gjelde
https://e24.no/boers-og-finans/i/z7PO41/meglerhus-varsler-utradering-av-dagens-sas-eiere
Ut fra det sier de vel at 10 mrd gjeld må konverters. Da vil vel SAS fortsatt ha ca 17 000 000 000 kr i gjeld. Du skal selge noen flybilletter til 1500 kr for å betjene det også.
DY har vel 1,6 kr eller var det 6,5 kr mrd i gjeld?
https://e24.no/boers-og-finans/i/8QK241/sas-parkerer-tre-av-sine-stoerste-flyDet er det danske bransjenettstedet Check-in.dk som skriver at SAS opplyser at tre langdistansefly har blitt langtidsparkert ved København Lufthavn Kastrup og Stockholm Lufthavn Arlanda.
Ser ut som 3 av A350 maskinene nå er i en eller annen form for langtidslagring
Leasing avtale kansje.Hva er logikken å la drivstoffgjerrige 350 stå på bakken mens den ikke drivstoffgjerrige 330 flyr enda????
Mye mer enn drivstoff spiller inn i slike avgjørelser, bl.a utgifter til forsikringer og eks drift/vedlikehold. Om man betaler timepris for bruk av motorer eller om man eier/leier motorene og betaler kostnad/avskriving uavhengig av gangtid. Og så kan det jo ha noe med crew-situasjonen å gjøre også.Hva er logikken å la drivstoffgjerrige 350 stå på bakken mens den ikke drivstoffgjerrige 330 flyr enda????
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.