Overlever SAS corona-krisen?

Nå kjenner hverken du eller jeg de nøyaktige tallene, men når inntektene plutselig blir halvert (eller verre), sier det seg selv at drastiske tiltak må til.

Det er vel fremsatt endel krav fra både eiere og kreditorer i forbindelse med refinansieringen/redningspakken at også SAS må kutte kostnader

Dette høres absolutt ut som noe SAS-ledelsen kunne få seg til å fremsette, så jeg betviler ikke disse meldingene! Jeg antar de praktiserer samme HR-filosofi som Svenska Akadmien og det hadde ikke godt av å komme i dagens lys.

Strengt tatt er dette bare en beskjed de videreformidler fra Jacob Wallenberg. Gud vite hvilket århundre han tror han lever i...?

Jeg sender støttende tanker til selskapets piloter. I en tid som dette hadde de fortjent en klokere arbeidsgiver.

En nyfiken undrar vilken HR-filosofi det är i så fall? Sexistisk? Sekteristisk? Totalitär? Ser inte riktigt kopplingen mellan SA och SAS... :)

Drastiska ord från SAS sida men vad ska man göra när marknaden mer eller mindre har gått upp i rök.

Jeg forstår dagens overskrift i DN slik at pilotene og ledelsen i SAS er langt fra enige. Har ikke adgang til artikkelen men DN skriver at samtalene fortsetter på overtid og at partene ennå ikke er enige om kostnadskutt og effektiviseringer.

Det at det nærmest var garantert at det kom til å bli streik i våres hjelper jo ikke akkurat på her. Problemet til ledelsen er vel kanskje at de har brukt opp alle kort som det står kutt på, og at de ansatte er dritt lei. Det er jo grenser for hvor mye som faktisk kan kuttes, og det store spørsmålet er jo om selskapet ikke klarer å ha ordnede vilkår for sine ansatte, har det da livets rett? (dette spørsmålet ble også stilt før korona)

Jeg begynner å bli redd for at dette ikke går i land, men samtidig hva er alternativet for de ansatte? Det må da være bedre at noen får beholde jobbene sine enn ingen, og det håper jeg da også at selv den verste pampen forstår....

Det at det nærmest var garantert at det kom til å bli streik i våres hjelper jo ikke akkurat på her.

Det har neppe mye å si, da det var kabinansatte som skulle forhandle i våres. Her er det jo snakk om pilotene

SAS har blitt enig med Airbus om å utsette levering av følgene fly

2 A350-900 fra 2021 til 2022
4 A320neo fra 2023 til 2025
4 A320neo fra 2022 til 2024

Ser de nå meldes hos Bloomberg at SAS obligasjonseiere nå har godkjent forslaget til redningspakke

Da er det tid for den ekstraordinære generalforsamlingen i dag klokken 10. Dog blir jeg ganske overrasket hvis ikke det har vært snakket nok på bakrommet (og i pressen) på forhånd til at det neppe kommer noen store overraskelser

Da er det tid for den ekstraordinære generalforsamlingen i dag klokken 10. Dog blir jeg ganske overrasket hvis ikke det har vært snakket nok på bakrommet (og i pressen) på forhånd til at det neppe kommer noen store overraskelser

Som forventet, ble rekapitaliseringsplanen formelt godkjent av aksjonærene

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...-the-extraordinary-general-meeting-in-sas-ab/

The Extraordinary General Meeting in SAS AB (the “Company” or “SAS”) on 22 September 2020 resolved in accordance with all of the Board’s proposals

Forstår jeg det rett så sendes nå 1800 danske SAS ansatte over i ganske kraftig reduserte stillinger, og dermed tilsvarende ned i lønn?

Vekslingskursen mellom NOK/SEK er da satt, så i NOK er emisjonskursen 1,2291 kroner. Ser også Gustavson har tegnet seg for sine 360.000 tegningsretter

Da skal emisjonen være i boks. Dog ble kun 84% av tegningsrettene brukt, samt ytterlige 6,5% av aksjene ble tegnet av folk uten rettigheter. Da mangler det 9,5%, tilsvarende ca 400 millioner kroner. Så den regningen sendes da til garantistene, som var den svenske og danske staten

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/64407

SAS har gjennomført en emisjon og får dermed inn fire milliarder svenske kroner. Garantistene i emisjonen, den svenske og danske staten, må ta ti prosent av emisjonen, siden ikke alle tegningsrettene ble benyttet. Det betyr at statene må gå inn med 400 millioner ekstra, utover det deres opprinnelige eierandel i flyselskapet skulle tilsi.

Sverige og Danmark ender da opp med en eierandel i SAS på 21,8% hver etter emisjonen. I tillegg sitter hver av dem på henholdvis SEK 2,5 mrd (SWE) og SEK 3,5 mrd (DEN) i hybrid kapital, som jo er litt åpent om er egenkapital, gjeld eller "lurekapital", men går på EK siden i balansen. I tillegg utstedes nye aksjer og 2,5 mrd i gjeld gjøres om til egenkapital, slik at SAS får inn SEK 12 mrd i friske midler og SEK 14,5 mrd i ny egenkapital

https://newsweb.oslobors.no/message/516205

SAS announces successful implementation of recapitalization plan

Aksjene er fordelt, men naar faar eierne dette paa sine VPS-konti? Kursen er naa under 1 kr, og dermed under emisjonskurs.

Back