Overlever SAS corona-krisen?

SAS melder de har benyttet seg av den norske lånegarantiordningen og har dette lånt 1,5 mrd med bruk av denne
 
Ser ut som finansiering av NEO som skal mottas til langt uti 2022 når er i boks, gjennom en sale-leaseback ordning

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ing-agreements-on-deliveries-of-new-aircraft/

SAS has secured financing of three Airbus A320neo and one Airbus A350-900 through a S&LB-agreement with CDB Aviation Lease Finance. The A350 was delivered on Friday the 26th of March. The three A320neo Aircraft will be delivered to SAS during spring of 2022. In addition, the agreement also includes PDP (Pre Delivery Payments) financing of five A320neo to be delivered in 2022. The agreement means that SAS will sell the aircraft to CDB Aviation Lease Finance and then lease them back on a long-term lease.
 
Ryanair har tapt saken de anla mot statsstøtten til SAS i EU retten, da den er funnet til å være innenfor EU-reglene. Ditto med den de anla mot Finnair

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2021-04/cp210052en.pdf

Aid measures introduced by Sweden and Denmark for SAS for damage resulting from the cancellation or rescheduling of flights in the wake of travel restrictions caused by the Covid-19 pandemic comply with EU law

Ryanair har riktignok anket, men det har jo anlagt sak mot hver eneste statstøtteordning og taper stort sett alle sammen
 
Last edited:
Pt. parkeret. EI-SII var lørdag på en lille rundtur omkring ARN, det er den eneste aktivitet der har været fra SAIL
Alla SAIL-maskiner står parkerade på Arlanda och får göra en liten 20-minutersflight en gång i månaden (flightnummer SL9190)
Det ser ut som SAIL är tillbaka i trafik från efter midsommar på LHR från Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
 
Danmark og Sverige planlegger tilby SAS ytterligere 3 mrd i kreditt

https://e24.no/boers-og-finans/i/86...rk-aapner-for-aa-laane-nye-milliarder-til-sas

Flyselskapet sikrer ny låneramme på 3 milliarder, med støtte fra den svenske og danske staten.

Dog mener jeg det fortsatt er feil behandling å laste opp med mer gjeld, som trolig en gang frem i tid må gjøres opp med ny egenkapital

Men når man først skal holde varmen med å pisse i buksa så gjelder det fortsette å pisse så lenge som mulig....
 
Snakk om å holde noe i kunstig koma....

Hvorfor stiller ikke svenske og danske myndigheter noen krav til at de skal få penge/lån? Er de redde for at sas sin posisjon skal bli svekket ved en redusering av flåte eller en eventuell komplett restrukturering som DY har vært igjennom?

I det lange løp kan da dette neppe være optimalt, og det skulle ikke overraske meg om de ender opp med å få mange av de milliardene som de nå får i lån, for hvordan i det huleste skal dette tilbakebetales?
 
Forstår det slik at mange (de fleste?) av pilotene som har vært delvis permitert i våres, nå fra 1 juli er tilbake er mer eller mindre 100% stilling?
 
Forstår det slik at mange (de fleste?) av pilotene som har vært delvis permitert i våres, nå fra 1 juli er tilbake er mer eller mindre 100% stilling?
Vet ikke med pilotene, men jeg har en slektning som jobber som cabin crew med base på OSL og hun hadde sagt til mormor at hun kom til å få det travelt fremover da de snakket sammen i forrige uke. Såvidt jeg forstod skulle hun tilbake 100% fra 1. juli.
 
Re: Coronavirus - konsekvenser for flytrafikken (kun direkte flyrelaterte poster!)

Da var kredittfasiliteten på 3 mrd fra svenske og danske myndigheter på plass. Uten at jeg helt ser hvordan mer gjeld skal få skikk på SAS økonomi

https://aksjelive.e24.no/article/4zEAkR

Den tidligere kommuniserte kredittrammen på 3 milliarder SEK fra hovedeierne er nå kommet på plass for SAS, fremgår det av en melding fredag.
 
Back
Top