Overlever SAS corona-krisen?

Lufthansa nekter jo å betale tilbake folk, og bruker de pengene de skylder folk i sine beregninger for hvor økonomisk stabile de er.

Kilde?

Hos oss har de pga. den vanvittige mengden med refunderinger spurt om det er noen av de flygende som har relevant erfaring og kan hjelpe til med å takle alle refunderingene. Ting tar tid. At det er frustrerende kan jeg forstå.

Kilde?

Hos oss har de pga. den vanvittige mengden med refunderinger spurt om det er noen av de flygende som har relevant erfaring og kan hjelpe til med å takle alle refunderingene. Ting tar tid. At det er frustrerende kan jeg forstå.

Her for eksempel: https://www.wiwo.de/my/unternehmen/...unden-von-lufthansa-und-ryanair/25983120.html

Det var overalt i mediene (følt) før statshjelpa kicket inn, og regelenderingen som skulle føre til hurtigere tilbakebetaling men som allikevel ikke gjorde det... Nå er det vel en slags gigantisk backlog de sitter med, som de uansett ikke har superlyst å betale raskt tilbake.

Kilde?

Det skyldes at stort sett alt av selskaper har slått av automatisk refusjon, og derfor må gjøre dette manuelt i ettertid. De setter ikke bare kunder i stikken, som sikkert overlever å vente på refusjon av en billett eller to, men også reisebyråene som skal betale dette videre til sine kunder.

Har ikke noen interesse av å teste WirtschaftsWoche i noen uker, men ser uansett ikke ut til å være en troverdig kilde for at man holder tilbake pengene for å vise "hvor økonomisk stabile de er".
Jeg tror ikke det er noen av de involverte i LH som ville latt seg lure av noe slikt.

Det er riktig som LN-TIB sier at de fleste har stillt om til manuell refundering, derfor ser man den samme diskusjonen rundt der fleste selskapene.

Har ikke noen interesse av å teste WirtschaftsWoche i noen uker, men ser uansett ikke ut til å være en troverdig kilde for at man holder tilbake pengene for å vise "hvor økonomisk stabile de er".
Jeg tror ikke det er noen av de involverte i LH som ville latt seg lure av noe slikt.

Om du søker på lufthansa rückzahlung under google news og leser noen uker tilbake vil du finne det. Jeg har litt lite lyst å sitte hele kvelden og søke etter akkurat den perfekte linken som er god nok for deg, da kan du jo finne den selv :) Jeg kan sikkert ta feil - men kan ikke beskyldes for å være så kreativ at jeg har sittet og kokkelert dette opp fra luft i hodet mitt.... :p Til det er det for uinteressant for meg med luftfartsøkonomi.

men kan ikke beskyldes for å være så kreativ at jeg har sittet og kokkelert dette opp fra luft i hodet mitt.... :p Til det er det for uinteressant for meg med luftfartsøkonomi.

Du skal ikke tro alt du leser i avisene ;)

Men at de har gjort alt de kan for å hale ut tiden så mye som mulig er helt klart.

Tilbake til SAS kanskje :8:

Last edited:
Fascinerende hvordan det er mindre arbeid å utstede en voucher kontra betale tilbake.
I tillegg til det med kontantstrøm: Det er nok raskere (og prosedyremessig enklere) til tider for en del bookinger å utstede vouchers Da kan SAS utstede den og evt trekke den tilbake etterpå om det viser seg at betalingen for reisen var gjort med falske kort eller refusjonskravet er feilaktig. Om de refunderer et beløp så har fuglen fløyet. Det at SAS ikke har gode løsninger for automatisk håndtering av alle mulige refusjonssituasjoner er jo heller ikke noe nytt...

Det var iflg. kilder tidligere også 1-3 ukers forsinkelse hos mange kortselskaper på refusjoner også etter at SAS (og andre) var ferdige med sitt.

I tillegg til det med kontantstrøm: Det er nok raskere (og prosedyremessig enklere) til tider for en del bookinger å utstede vouchers Da kan SAS utstede den og evt trekke den tilbake etterpå om det viser seg at betalingen for reisen var gjort med falske kort eller refusjonskravet er feilaktig. Om de refunderer et beløp så har fuglen fløyet. Det at SAS ikke har gode løsninger for automatisk håndtering av alle mulige refusjonssituasjoner er jo heller ikke noe nytt...

Det var iflg. kilder tidligere også 1-3 ukers forsinkelse hos mange kortselskaper på refusjoner også etter at SAS (og andre) var ferdige med sitt.

Det kommer en ting på toppen som bør huskes.

Det spiller en stort rolle om du har booked direkte eller via en reiseburå.
Erstatter flyselskap til reiseburå og denne reisebyrå går konk, så må flyselskap erstatte til kunde på nytt. Dette skaper en god del trøbbel nå å kontakte disse kunder direkte.

Likevel skaper flyselskapene fra en gammelt problem sitt neste.
Hver kunde som venter på refusjon har lite lyst å kjøpe en nytt billett.

Hovedårsaken er åpenbart likviditet. SAS/DY har vel en omsetning på 40-45 mrd hver i året.
Det betyr at i disse månedene har det blitt kansellert billetter til en verdi av kanskje 10 mrd i SAS!
Hadde alle fått pengene sine tilbake når de skulle hadde hverken SAS eller DY (eller de fleste andre selskap) eksistert lenger.... sjanseløst.
Dette kommer til å ta tid, de har ikke annet valg...kassa er tom..

En svært ekstraordinær situasjon, lik det eller ikke, selskapene (inkl SAS/DY) har som beskrevet over ikke hatt noe valg for å overleve. SAS ligger i alle fall bedre an en Lufthansa på tilbakebetaling....

I går fikk jeg følgende E-post fra SAS (jeg venter på refusjon av en enveisbillett). De ønsker å gi meg billettprisen + 350kr ekstra i kompensasjon for å velge ta en voucher fra dem:

Firstly, we would like to apologize for the wait of your pending refund. We understand that this is a cause for frustration. The corona outbreak has resulted in thousands of flight cancellations. This means that a lot of people have applied for refunds - including you. With the great amount of cases that we're currently processing, it's going to take time.

As an alternative, we would like to offer you the opportunity to get a voucher for your trip with booking reference Xx xxxx.

If you accept this offer, the voucher will cover the entire 699.00 NOK of your booking. As an extra compensation, we will be issuing you an additional voucher worth 350.00 NOK per person listed in your booking.

The voucher is a voluntary alternative to getting the monetary refund. It's usually issued within two days and can be used for booking any trip on our website. You can even use the voucher as part-payment for booking multiple trips within its 12-months validity. Please note that the voucher is non-refundable.

I går fikk jeg følgende E-post fra SAS (jeg venter på refusjon av en enveisbillett). De ønsker å gi meg billettprisen + 350kr ekstra i kompensasjon for å velge ta en voucher fra dem:

Firstly, we would like to apologize for the wait of your pending refund. We understand that this is a cause for frustration. The corona outbreak has resulted in thousands of flight cancellations. This means that a lot of people have applied for refunds - including you. With the great amount of cases that we're currently processing, it's going to take time.

As an alternative, we would like to offer you the opportunity to get a voucher for your trip with booking reference Xx xxxx.

If you accept this offer, the voucher will cover the entire 699.00 NOK of your booking. As an extra compensation, we will be issuing you an additional voucher worth 350.00 NOK per person listed in your booking.

The voucher is a voluntary alternative to getting the monetary refund. It's usually issued within two days and can be used for booking any trip on our website. You can even use the voucher as part-payment for booking multiple trips within its 12-months validity. Please note that the voucher is non-refundable.
Scroll opp.. [emoji57]

Fikk den for noen dager siden ja. Vi forstår godt situasjonen til SAS så vi er ikke så oppgitte. Vi valgte voucher. Mottok deretter en voucher på 700 kroner, resten på mer enn 4000 var ikke der. Ringte SAS i går og voucher på 700 kroner kan brukes etter 48 timer. Det var greit forklart så det visste vi. Derimot må vi vente opptil 4 uker på den store voucheren, det så vi ikke sto noe sted... Tidligere i våres brukte vi en voucher og den tror jeg var tilgjengelig rimelig fort. Trodde det om denne også men nei... Så det eneste jeg reagerer på er at det var litt dårlig kommunisert at det kan ta opptil 4 uker å få benytte selve hoved voucheren...
Ekstra ordinære tider så blir ikke så oppgitt egentlig. Penger brukt på reise kan jo tapes så det vet vi. :)

I det oppdaterte forslaget som jeg antar er forhandlet ferdig med svenske og danske myndigheter så øker renten på hybridkapitalen med 0,9%. Samtidig blir det en utvanning av eksisterende aksjonærer med 95% og at planen er at Sverige og Danmark hver vil eie 18,5% av selskapet, slik jeg forstår det

An additional revision of the recapitalization plan announced on 7 August 2020
is an increase of the interest rate by 90 bps per annum for the new MSEK 6,000
state hybrid notes that SAS proposes to issue to the Major Shareholders. The
other components of the Initial Recapitalization Plan, including the business
plan, the rights issue and the directed issue of common shares to the Major
Shareholders remain unchanged as set out in the announcement on 30 June 2020.
The time plan for completion of the Revised Recapitalization Plan has however
been extended as further set out below.

Planen er så at obligasjonseierne skal stemme over dette 7 september, så aksjonærene 22 september

EU skal ha godkjent den svenske og danske statens deltagelse i refinansieringen av SAS

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1488

The European Commission has approved Danish and Swedish plans to contribute up to SEK 11 billion (approximately€1 billion) to the recapitalisation of SAS. The measure was approved under the State aid Temporary Framework. The recapitalisation measure is part of a larger recapitalisation package, which also foresees a significant participation of private investors, including the conversion of outstanding privately-held debt instruments into equity.

DN skriver i dag at ledelsen i SAS truer med å la selskapet gå konkurs dersom de ikke blir enige med flygerne. Jeg har ikke adgang til artikkelen, kun til overskriften. Er det noen her som vet hvor konkret den trusselen er?

Dette høres absolutt ut som noe SAS-ledelsen kunne få seg til å fremsette, så jeg betviler ikke disse meldingene! Jeg antar de praktiserer samme HR-filosofi som Svenska Akadmien og det hadde ikke godt av å komme i dagens lys.

Strengt tatt er dette bare en beskjed de videreformidler fra Jacob Wallenberg. Gud vite hvilket århundre han tror han lever i...?

Jeg sender støttende tanker til selskapets piloter. I en tid som dette hadde de fortjent en klokere arbeidsgiver.

Last edited:
Back